Sälja häst

Alltså menar du allvar!?! 80 språng!!! Det kan väl ändå inte vara möjligt!

Jo tyvärr var det möjligt. Och det tog långt över en timme. Först hoppades en serie på 6 språng 10 gånger. Bara där är 60 språng. Sen skulle ett antal andra hinder hoppas ett antal gånger i varje varv och sen allt byggas ihop till en bana.

@Blandrastik
De red i över en timme så det hanns tyvärr gott och väl med att hoppa så mycket. Nu på kommande visningar kommer vi vara stenhårda på att man får hoppa några få (rimligt antal) hinder/språng och känna efter. Och jo jag är väldigt övertygad att den inte går att fånga i hagen pga att det helt enkelt blivit för mycket med alla visningar, men det kommer inte upprepas med en sån här galen visning igen.

Idag fick vi äntligen fånga hästen, tog nästan en vecka av dagliga försök. Gömde ett grimskaft i backfickan på jeansen (halva hängde iofs ut men hästen såg det inte) och kliade på den och kunde sen krama den och då smyga grimskaftet runt halsen. Sen fick jag ta på grimman. Så den får sitta på nu så går det väl lite lättare att fånga nästa gång. Typ såhäääääär lättad att det gick idag.

@BernT tråkig läsning på alla sätt :(
50 språng eller ens 30 är inte ok öht . Och du skriver om 80 sen !

Det blir märkligt att neka en andra provridning generellt , då får man inte hästar sålda vanligtvis , däremot måste du ju styra hur hästen provrids .

Det låter som du dels är kanske osäker som säljare och dels dragit till dig köpare av samma sort och dessutom väldigt många provridningar ?
Backa och se över annonsen, priset på hästen, och hur du sållar bland spekulanter som ringer där du måste få koll på dem precis som man gör när man rekryterar allmänt . Du måste även ha en bild för hur en provridning ska gå till och styra den . Ingen seriös hoppar 50 språng eller har en tränare med sig som kör en regelrätt träning med en saluhäst vid visning !

Blir lite nyfiken på vilken prisklass hästen ligger i som ger såna märkliga provridningar och dessutom utan att köp blir av ? Är det en jättebillig häst eller en dyr ?

Senast ändrad:
Provred en häst för ett tag sen, först visade ägaren i alla gångarter och hoppade tre språng. Sen satt jag upp och provade alla gångarter och hoppade tre-fyra språng och efter det ansåg jag att jag hade bildat mig en uppfattning om hästen. Ungefär så tycker jag att en provridning bör gå till, plus/minus några språng på hinder.

Gör som någon annan tipsade, ha endast få hinder framme vid provridningen och ha en dialog med provridaren medans personen rider typ: "okej, ta oxern en gång till så kan jag skritta av henne sen om ni vill diskutera lite" eller nåt liknande.

Hoppas du hittar någon vettig köpare!

Men varför i hela friden avbryter du inte?
Spelar ingen roll om de skulle ta illa upp, det är knappast några du vill sälja till ändå som har den inställningen till hästen.

När jag provred min ena så hade den färska resultat i tdb upp till 130cm.
Ägaren visade hästen i alla gångarter och tog några språng.
Sen provred jag i lugn och ro och avslutade med att galoppera över ett litet kryss två gånger. Det räckte, jag visste att hästen kunde hoppa och kände att den var lydig och välriden.

Den andra hoppade jag kanske totalt tio språng med. Men den var betydligt mer grön och jag ville prova lite olika typhinder och fler hinder i följd. Dock inga höjder utan allt låg väl på kanske 80 cm

Apropå det här med att inte ha pengar när man kommer ut för att provrida:

Du borde väl rimligtvis kunna be om ett intyg från banken om att köparen har tillgång till så mycket pengar som köpesumman är på. När jag skulle åka och plugga utomlands var det ett krav från skolan att man skulle kunna uppvisa att det fanns stålar som täckte terminsavgifterna och boende. Det är alltså inget kontoutdrag utan ett datumstämplat och signerat intyg som bankerna är rätt vana att skriva ut.

Jag tror som lovisaleonora att köpare blir stötta då. Jag hade själv blivit det om jag var potentiell köpare. Får helt enkelt hoppas på att kommande spekulanter har finansieringen i ordning. Fler pengalösa köpare orkar jag inte med.

@mackan
Säljs för 60k, tränaren ville att jag skulle sälja för 90 men det känns dyrt så jag tror den blir såld fortare för 60. Det är en fin häst med fin stam, så jag tycker 60 är billigt och bra för den, dessutom lätthanterad och snäll häst och välriden på marken. Inga tävlingsresultat men gått massor med p&j. Är dessutom en ung häst.

En spekulant påpekade att man bör få en färdig häst för 60, det kan ju omöjligt stämma? Jag har iaf aldrig hittat en sån, speciellt inte en under tio år..

Jag tror som lovisaleonora att köpare blir stötta då. Jag hade själv blivit det om jag var potentiell köpare. Får helt enkelt hoppas på att kommande spekulanter har finansieringen i ordning. Fler pengalösa köpare orkar jag inte med.

@mackan
Säljs för 60k, tränaren ville att jag skulle sälja för 90 men det känns dyrt så jag tror den blir såld fortare för 60. Det är en fin häst med fin stam, så jag tycker 60 är billigt och bra för den, dessutom lätthanterad och snäll häst och välriden på marken. Inga tävlingsresultat men gått massor med p&j. Är dessutom en ung häst.

En spekulant påpekade att man bör få en färdig häst för 60, det kan ju omöjligt stämma? Jag har iaf aldrig hittat en sån, speciellt inte en under tio år..
Med bara det du skriver här så tycker jag 60 000 låter fullt rimligt.

Det kommer alltid finnas dom som påpekar att hästen är för dyr av en eller annan anledning. Det är en speciell typ av människor :grin: :meh:

Just pga sådana här saker överlät jag försäljningen av min häst till en bekant. Har sålt en hel del hästar (arbetade bla på ett försäljningstall i min ungdom) och vet vad för typer man kan råka ut för. Orkade just då inte med det då.

@Bison

Jaa du, bra fråga! Tränaren ifråga är en välkänd tränare så jag hade väl aldrig kunnat tro att det skulle gå till såhär. Men vi får se till att det aldrig blir så igen helt enkelt. Har plockat bort annonsen nu ett tag och 2 ytligt bekanta ska provrida, vet att de båda är vettiga så känns bra. Vill ingen av de ha hästen så får vi annonsera på nytt (hoppas inte :p)

Med bara det du skriver här så tycker jag 60 000 låter fullt rimligt.

Det kommer alltid finnas dom som påpekar att hästen är för dyr av en eller annan anledning. Det är en speciell typ av människor :grin: :meh:

Just pga sådana här saker överlät jag försäljningen av min häst till en bekant. Har sålt en hel del hästar (arbetade bla på ett försäljningstall i min ungdom) och vet vad för typer man kan råka ut för. Orkade just då inte med det då.

Ja min favorit hittills är nog "vi vill bara betala x kr för vi ska ju kunna gå med vinst när vi säljer sen i framtiden". HUR kan det vara mitt problem? Förvalta hästen väl så stiger den ju i värde. Snart ger jag upp och lånar ut den till någon duktig kompis.

Det där är en typisk prisklass som drar åt sig märkliga spekulanter... Jag tänker aldrig mer sälja ridna hästar i mellanprisklass (typ 40'-80'), det är så jäkla jobbigt och folk tror att de ska köpa SM-vinnare utan minsta skavank.

Har gjort det några gånger (3-4) och det var enough for me ;).

Det där är en typisk prisklass som drar åt sig märkliga spekulanter... Jag tänker aldrig mer sälja ridna hästar i mellanprisklass (typ 40'-80'), det är så jäkla jobbigt och folk tror att de ska köpa SM-vinnare utan minsta skavank.

Har gjort det några gånger (3-4) och det var enough for me ;).

Nej säg inte sådär :eek: höja priset går ju inte (för det tycker inte jag att den är värd, faktiskt) och sänka till under 40 är ju inte aktuellt heller. Och jo att man ska få en GP-häst har jag också märkt. En ville hoppa öppet vatten (min häst har aldrig gjort det någonsin) så den stannade två gånger när ryttaren inte drev sen hoppade den. Tycker jag är klart godkänt för en ung häst som aldrig gjort det innan och dessutom med helt ny ryttare. Men nä, då skulle det prutas 20k för att den inte var van att hoppa öppet vatten.

Vi har haft ett par bra folk också måste jag tillägga, känns som jag bara klagar. Tyvärr har det inte klickat mellan häst och ryttare då av olika skäl. Inga konstiga skäl utan bara kemi som inte stämt till 100 %.

@Bison

Jaa du, bra fråga! Tränaren ifråga är en välkänd tränare så jag hade väl aldrig kunnat tro att det skulle gå till såhär. Men vi får se till att det aldrig blir så igen helt enkelt. Har plockat bort annonsen nu ett tag och 2 ytligt bekanta ska provrida, vet att de båda är vettiga så känns bra. Vill ingen av de ha hästen så får vi annonsera på nytt (hoppas inte :p)
Fast vissa tränare har inte alla hästarna hemma i stallet.

En gång var det en tjej som skulle provrida en unghäst. Jättefin häst. Ung och grön med riktig bra hoppförmåga och en underbar inställning till hoppning.

Hon tog också med sig sin tränare till provridningen. En tränare jag kände väl till och som är känd och tävlat mycket.

Allt gick bra. Hästen hoppade fint även om den gjorde några lite roliga hopp. Plötsligt så rullade tränaren in markbommen in mot hindret. Inte så nära att hästen skulle hoppa över allt men för nära för att passa med ett galoppsprång.

Som tur var så frågade jag varför han gjorde så. Svaret jag fick var att hästen var slarvig och på detta sätt skulle han få fel avstånd och krascha rakt in i bommarna och efter det så skulle han se sig för bättre. Jag bara :eek:

Det var inte lätt att som 19-åring säga till honom att näää så gör inte vi här och absolut inte på en provridning. Han blev jättesur och bara åkte därifrån.

Tack och lov fick jag stöd av min arbetsgivare. Fick alltid onda ögat av tränaren efter det :p

Ja min favorit hittills är nog "vi vill bara betala x kr för vi ska ju kunna gå med vinst när vi säljer sen i framtiden". HUR kan det vara mitt problem? Förvalta hästen väl så stiger den ju i värde. Snart ger jag upp och lånar ut den till någon duktig kompis.
Ha ha ha! Något liknande har jag också hört. Det var typ "Vi tycker att xxxxx är för dyrt för då har vi en för liten vinstmarginal när vi säljer den om något år" :laugh:

Kanske samma människa :D

Apropå det här med att inte ha pengar när man kommer ut för att provrida:

Du borde väl rimligtvis kunna be om ett intyg från banken om att köparen har tillgång till så mycket pengar som köpesumman är på. När jag skulle åka och plugga utomlands var det ett krav från skolan att man skulle kunna uppvisa att det fanns stålar som täckte terminsavgifterna och boende. Det är alltså inget kontoutdrag utan ett datumstämplat och signerat intyg som bankerna är rätt vana att skriva ut.
Då kommer man nog bli sedd som knepig av spekulanterna.
Däremot en fråga är inget konstigt men inget intyg.

Det går ju utmärkt att redan i första kontakten krasst meddela att det bara är seriösa spekulanter som är intressant. Är man inte beredd att betala begärt pris kan man avstå från att titta på hästen.

Ett snyggt sätt att säga detta är ju att berätta att det varit många tomtar som varit och tittat men sedan inte haft pengar. Det förfarandet är inte välkommet framöver...

Puh! Känner att jag kom undan sjuuuukt lättsamt när jag sålde nyss... Jag kollade igenom köpesannonser istället efter någon som lät vettig, hade angivit ett prisintervall som jag tänkt mig och som sökte en häst som min. Mailade några och fick flera intresserade, första tjejen som kom och provred blev kär och köpte i princip direkt.

Det kanske kan vara ett tips till TS om nu inte de här bekantingarna vill köpa, att hellre kolla köpesannonser. Redan i hur folk uttrycker sig där tycker jag att man kan sålla rätt bra, och har de själva angett önskat prisintervall tror jag det finns större chans att de faktiskt har pengarna.

Det går ju utmärkt att redan i första kontakten krasst meddela att det bara är seriösa spekulanter som är intressant. Är man inte beredd att betala begärt pris kan man avstå från att titta på hästen.

Ett snyggt sätt att säga detta är ju att berätta att det varit många tomtar som varit och tittat men sedan inte haft pengar. Det förfarandet är inte välkommet framöver...

Dock finns det ju människor som åker och tittar på häst, väl medvetna om att de inte har finanserna för att köpa som tyvärr inte skulle dra sig för att komma och kolla trots att säljaren är tydlig med att endast seriösa spekulanter är välkomna. Man åker och provrider för att sedan komma med en anledning/bortförklaring till varför man inte vill köpa. Eller så upphör spekulanten svara i telefon :meh:

För vissa verkar ju ha satt i system att åka och provrida hästar man inte har för avsikt eller råd att köpa. Och kan ändå ge ett seriöst intryck vid provridning och mejl eller telefonkontakt. Hur slipper man sånt egentligen?

För vissa verkar ju ha satt i system att åka och provrida hästar man inte har för avsikt eller råd att köpa. Och kan ändå ge ett seriöst intryck vid provridning och mejl eller telefonkontakt. Hur slipper man sånt egentligen?

Det gör man inte. Inte helt. Men sållar man bort de andra dårarna, så kanske man kan ta att en av 10 st är rudis i kolan. Hellre det än att bara ha idioter som tittar.

Jo tyvärr var det möjligt. Och det tog långt över en timme. Först hoppades en serie på 6 språng 10 gånger. Bara där är 60 språng. Sen skulle ett antal andra hinder hoppas ett antal gånger i varje varv och sen allt byggas ihop till en bana.

Men på riktigt, varför går du inte in och sätter stopp för sån idioti?? Din häst, ditt ansvar liksom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka