Sälja häst till kompis, bra eller dåligt?

Sv: Sälja häst till kompis, bra eller dåligt?

Jag skulle gjort så här:

Kontaktat honom och givit honom ett kontrakt att skriva under med de villkor ni kommit överens om och sedan sagt, att eftersom vi kom överens om betalning i slutet av oktober så vill jag ha in en handpenning på 10% innan den sista, i kontraktet ska det framgå tydligt att hästen ska betalas senast innan datum x och om betalning uteblir så hävs köpet så hävs köpet och handpenningen tillfaller dig. Har han verkligen tänkt betala i mitten på november så går han med på det. Slingrar han sig så kan du nog utgå från att han ändå inte tänkt betala och kan lika gärna börja annonsera ut hästen.

Jag har fixat kontrakt igår kväll och det är det vanliga köpekontraktet som vi använt oss av tidigare så tänkte jag ringa killen idag så vi kan sätta oss ner till sammans och skriva under. Ska försöka lägga fram det på bästa sätt. Vägrar han gå med på det så är det nog som du säger att han förmodligen inte tänkt betala och då får jag börja annonsera i stället för att gå och må dåligt medans jag väntar på betalningen.

Jag skriver ett inlägg senare om hur det gått.

Mellan vänner är det EXTRA viktigt med ett tydligt kontrakt.

Släpp inte hästen förrens du fått betalt. Det är fullt normalt att man inte säljer utan att få betalt.

Vill din kompis verkligen ha hästen och är en riktig kompis ser denne inte några problem med detta. Du kanske får vänta med att sälja till mitten av november då.
Och skriv ner erat avtal på papper!

*kl*

Jag tycker precis som alla andra att du gör rätt i att skriva kontrakt! :D
Ang. att sälja häst till en kompis, så tycker jag att det är bra. Då vet man lite om personen och hur denne hanterar och ser på hästar. :) Och självklart säljer man inte till denne ifall man inte tycker att den gör ovanstående saker på ett bra sätt ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 187
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka