Sälja häst men köpare vill låna först??

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Det är som så att jag har ett sto till salu, en ridskola har varit och tittat och tyckte bra om henne.
Då hon är VÄLDIGT flockbunden tror jag att detta är en optimal lösning för henne eftersom hon aldrig kommer behöva vara ensamen.

Nu till frågan:
De vill ju låna henne en tid först (min 1 månad men gärna längre) för att se så att hon fungerar som ridskolehäst. Det känns bra även för mig då jag inte vill att hon ska vantrivas i sitt nya hem.

Då jag aldrig gjort detta förr (mer än att själv haft öppet köp 3 mån på häst jag köpt) så undrar jag hur jag ska gå tillväga med kontrakt och vetbes mm?

De vill inte besiktiga henne förrän de isåfall köper henne, hon är inte i toppkondition idag, men jag borde väl ändå göra en bes? Jag vill ju inte lämna iväg en tillsynes frisk häst som lika gärna kan skada sig hos nya "ägaren" och då få tillbaka en trasig häst?

Så vad bör jag tänka på att skriva in i kontrakt så att jag inte fastnar med skägget i brevlådan??

Sv: Sälja häst men köpare vill låna först??

Jag tycker att det låter skumt att de inte vill besiktiga förrän köpet ska gå igenom. Säg att hon funkar jättebra på ridskolan, och på besiktningen en månad senare visar sig ha anmärkningar som gör att ridskolan inte vill köpa- då har du lånat ut en häst som aldrig skulle köpas eftersom det är fel på den. Jag skulle absolut besiktiga innan utlåningen, och vill de köpa betalar de bara köpesumman efter prövotiden.

BESIKTA INNAN! Full genomgång

För om den sen inte går igenom UA sen har något hänt där och då kan de inte skylla på dig!

Skulle också besiktiga innan. Risken att hästen skadar sig där finns också och eventuellt får en skadad häst tillbaka. Är hästen besiktigad innan så har du ändå bevis på att skadan uppkommit där.

Skulle också besiktiga innan. Risken att hästen skadar sig där finns också och eventuellt får en skadad häst tillbaka. Är hästen besiktigad innan så har du ändå bevis på att skadan uppkommit där.

Det var precis det jag med tänkte på.

Men hur ska man utforma kontraktet, att om hon skadar sig måste de fullfölja köpet? Vem ska stå för försäkring under tiden? Jag vill veta allt så att jag är så skyddad jag kan bli, går redan med stor förlust på denna häst!

O för de som undrar varför jag gör det så är det för att jag köpte henne till
att bli min ridhäst, men jag har bara 2 och det funkar inte eftersom hon är så flockbunden som hon är. Snabbt berättat :P

När jag gett ut på foder står jag för försäkringen men händer något står dom för självrisk samt löpande självrisk. Dvs det ENDA jag betalar är försäkringspremien som kommer varje år (eller månad på autogiro).

BESIKTNING INNAN!!!!!!!!!

Jag ångrar jättemkt att jag inte gjorde detta när jag lånade ut min häst före köp.

Jag hade sagt att jag ej ville låna ut hästen, men hittade bra köpare som så gärna ville ha henne på prov i ca två veckor, så jag gick med på det ändå, hästen var inte i full kondis och jag hade desutom henne på bete där det inte fanns så bra ridmöjligheter.

Jag har haft hästen i full träning och har aldrig varit halt eller någe problem.
När de sen besiktigade hästen efter 2v prov var hon halt.

Nu menar jag inte på något sätt att de red sönder hästen, men ny ryttare, nya underlag, nytt ridsätt och kansle lite hård träning direkt efter betet kan ju resultera i överansträngning :cry:

Nu köpte dom hästen ändå och hon har inte haft några problem alls efter en liten vila med lugn igångsättning, men jag fick dock gå ner i pris, ganska rejält.

Som alla andra sagt så är det besiktning först som är bäst för dig!

Annars har du ingen som helst försäkran om att de inte kommer tillbaka med en skadad häst och sen hävdar att skadan är gammal.
Antagligen vill de inte betala för en besiktning som de sen kanske inte utnyttjar, dvs om hästen inte går igenom eller inte passar i verksamheten så har de betalt för en besiktning som de inte har ngn nytta av.

Kan du stå för besiktningen fram tills ett eventuellt köp, om de då köper henne får de betala dig för besiktningen och om de inte gör det har de inte gått med den förlusten.

Jag skulle dessutom skriva i kontraktet att ridklubben är betalningsansvarig för ev skador som uppstår hos dom, även efter att hästen har lämnats tillbaka och tills dess att hästen av vet. är friskförklarad.

Jag skulle inte ge ut på "foder" först, utan mer vara inne på att de köper hästen med vet bes INNAN de tar hästen. Som sagt köper hästen med (förhoppningsvis vet bes ua ;) ) och sen får ha hästen på "öppet köp" en månad. Om den inte funkar ska den självklart då lämnas tillbaka i samma skick = vet bes ua. Blir den inte det ska den stå under ridskolans vård till den är vet bes ua igen och först då lämnas tillbaka. Mot samma summa som de betalade som då betalas tillbaka.

Jag kan på "sätt å vis" förstå ridskolan men ändå INTE ! De ska vara glada att du ens överväger att sälja dit. Vet många som inte säljer just till ridskolor och därför har ridskolor jättesvårt att hitta hästar. Så tycker de att din häst är bra får de helt enkelt se till att den trivs. Och spec som du säger att den är flock"bunden" låter ju som en bra "egenskap" ;) som ridskolehäst ;)

Är inne på det med, om de går med på det?!

Jag är en av dem som sagt att jag aldrig skulle sälja till ridskola, tyvärr verkar det inte som att någon annan vill ha en flockbunden häst, vad du menar med flock"bunden" vet jag inte men du får gärna förklara??

Jag står självklart för den besiktning som görs "idag". Däremot kommer de inte att få ta del av dokumenten.

Jag skulle inte ge ut på "foder" först, utan mer vara inne på att de köper hästen med vet bes INNAN de tar hästen. Som sagt köper hästen med (förhoppningsvis vet bes ua ;) ) och sen får ha hästen på "öppet köp" en månad. Om den inte funkar ska den självklart då lämnas tillbaka i samma skick = vet bes ua. Blir den inte det ska den stå under ridskolans vård till den är vet bes ua igen och först då lämnas tillbaka. Mot samma summa som de betalade som då betalas tillbaka.

Så hade jag också gjort, öppet köp = mindre risk för dig, det är deras häst/ansvar.
Men samtidigt har de möjlighet att lämna tillbaka oavsett orsak
och få sina pengar tillbaka,
Vet. besiktning innan självklart likaså om de lämnar tillbaka.

Viktigt är dock att skriva hur lång tid de har öppet köp på
alltså man skriver öppet köp till xxxx
Försäkringen hade jag disk. med dom om jag då ev skulle stå för den fram till det datumet men om det händer något så betalar de självrisken eller om de ska ta över försäkringen direkt och vid ev återlämnade du tar över från dom (är det bara samma bolag bör detta inte vara några problem) har de däremot annat bolag så hade jag behålt försäkringen på mig fram till det datumet.
Sedan är det inte ditt ansvar mer, då får de ta vilket bolag de vill

Om jag själv skulle vilja kunna påverka om hästen ska stanna på ridskolan eller inte. D v s att jag kan ta hem henne om jag inte tycker hon ser ut att trivas och inte bara för att ridskolan ev inte vill ha henne.
Då hade jag lämnat ut henne på foder och skrivit in förutsättningarna som ni är överens om hur ett köp ska gå till. Fördel förutom att jag kan påverka själv om hon ska stanna är att det avtalet (om man använder ett bra sådant) då också tar upp vem som ska stå för vilka kostnader. Det brukar bl a stå att fodervärden får stå för kostnader för skador m m.

Om jag inte vill ha något att säga till om så hade lämnat hästen på öppet köp i X antal veckor.
Fördel jag hade varit säker på att få mina pengar.

Jag vill definitivt kunna påverka!
Samt är man ju rädd för att hästen skadas där, de vill lämna tillbaka den, och sedan vägrar betala. (vetkostnader o allt runt omkring)
Eller kan man be dem lägga halva summan nu, och resten sedan, blir inte köpet genomfört betalar jag tillbaka, samt att jag har då en hållhake på dem ifall att något skulle hända, då ser de inga pengar förrän "vad det nu än är" är uppgjort?
Kanske målar fan på väggen men har som sagt inte lust att åka på en nit :(

Om dom betalar även om det "bara" är hälften så tappar du kontrollen av hästen i ock med att den åker till ridskolan. Den kommer att räknas som såld rent juridiskt.
Så vill du ha koll lämna den på foderkontrakt och se till att det är bra sådant. För dessa innehåller ju just det du efterlyser, ansvaret för fodervärden om att lämna tillbaka hästen i det skick den kom eller bättre. Eventuella skador under fodertiden belastar ju också foder värden. Så har du ett riktigt och foderavtal kommer ridskolan att få stå kostnaderna om hästen lämnas tillbaka sjuk eller skadad.

Besikta innan hästen lämnar ditt stall, låt köparen få en del av besiktningen, du får ju två st. Vill dom göra en besiktning efter 1-2 månader beroende på hur du vill låna ut får dom stå för den + att vill dom lämna tillbaka hästen tycker jag att dom skall göra en besiktning så den är hel när du får tillbaka den.

Anledningen att dom inte vill göra en besiktning innan prövotiden kan ju vara att hittar dom ngt fel så har dom möjlighet att pruta och du kanske tycker att det funkar så bra och hon trivs där och går med på det, min tanke bara.

Stå för försäkringen, eventuella skador betalas av köparen (vet.vård) vet inte riktigt hur en handpenning fungerar, kan det va en möjlighet?

*KL

Att ridskolan vill ha hästen på prov är inte alls konstigt, det är nämligen inte alla hästar som passar på ridskola hur snälla och trevliga de än är. De vill helt enkelt kunna testa att hästen passar in, klarar av att gå lektioner med fler hästar och olika ryttare samt att hästen verkar trivas.

TS ska besiktiga hästen innan utlämning och skriva ett fodervärdskontrakt där hon står kvar på försäkringen samt vad som gäller om hästen skadar sig på ridskolan. Lämpligt är att skriva in vilket pris som gäller för köp och när köp ska ske. Visar deras vet.besiktning på något får ni omförhandla pris och ev. köp.

OT
Jag kan tycka att det här med att "jag skulle aldrig sälja till en ridskola" är lite feltänk av många. En ridskola kan man kolla upp och har den bra rykte samt trevliga hästar som verkar trivas och kunnig personal så är det ett ganska säkert kort att sälja till OM hästen passar för det. Hagtid, mycket kompisar, regelbunden motion, vila, hovvård och vet.besök samt utbildade männsikor som tar hand om den. Det finns många bra privatpersoner som kan ge hästen detta också men de är svårare att "hålla koll på".

Besiktiga innan.

Sen så är det som sagt inte alla hästar som passar på ridskola så det är väl förståeligt att de vill ha hästen på prov, men hur mycket är det tänkt att hästen ska gå under i början? Och hur väl känner du till ridskolan?

Jag har tyvärr sett hur en del ridskolor sätter in nya hästar som får gå tre lektioner om dagen i ett sträck, sex dagar i veckan direkt oavsett kondition. Och det är ett ganska tufft schema för en otränad häst. Ridskolan kanske står med flera halta hästar och skaffar första bästa för att inte tappa elever under tiden hoppas de på att hältorna ska ge sig snart. Jag tror verkligen inte detta gäller för speciellt många ridskolor men det har förekommit, varav hästen antingen blivit halt eller protesterat på andra sätt.

Då skulle jag nog hellre gå med på två månaders prövotid under förutsättning att hästen om den är otränad bara får gå en lektion om dagen i början för att långsamt öka träningen.

Senast ändrad:

Jag sålde för en del år sedan en ponny till en ridskola.
Dom ville ha en egen veterinär, så hon åkte dit, men vet.besiktningen skulle vara först efter en vecka.
Under den tiden fick dom INTE under några som helst omständigheter använda henne i verksamheten. Först när hon skriftligen var godkänd fick hon börja gå i verksamheten.

Lämna INTE iväg henne utan en veterinärbesiktning.
Det är otroligt slitsamt för en häst att gå på ridskola, med en massa olika ryttare som oftast inte har hundraprocentig kontroll på kroppen.

Som det står tidigare tycker jag att det är en fördel med provtid. Både för deras och min del, så jag har absolut INGET emot det.

Jag vill kunna se själv att hästen mår bra och att hon trivs.

Det är ändå en stor omställning från box på 11 kvm och vara ute 12 h om dagen till en liten spilta och vara ute 6 h per dag.

Jag har skulle aldrig släppt iväg henne vind för våg även om de velat köpa henne direkt, det hade jag inte gått med på utan provtid.

Det jag sökte hjälp med här var utformning av kontrakt och vad jag ska tänka på för att jag och hästen skall vara så skyddade som möjligt. Både ekonomiskt och juridiskt.

Jag ska prata mer med dem imorgon och åka till ridskolan senare i veckan för att kolla hur de har det. Jag känner inte till ridskolan i sig, så där kan jag inte uttrycka mig, men ska se om jag kan forska lite på hederliga gamla internet.

Hon kommer inte att åka utan vetbes. Vill de inte köpa henne får de göra en vetbes innan de kör tillbaka henne.

Men det jag funderar över mest är OM hon skulle skada sig där såpass illa att hon aldrig blir återställd. Vad gör man då?? T-märker eller??
Då jag aldrig någonsin behövt nyttja en försäkring på mina djur (peppar peppar ta i trä *knacka på huvudet*)så är jag väldigt grön inom det området..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 472
Senast: Skjøldur
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna