Sälja häst med handpenning?

S

sommardag

Hur går man tillväga när man säljer med handpenning?
Har en köpare som vill lägga handpenning men kan inte hämta hästen försen om 1 månad. Skriver man köpekontrakt direkt att handpenning är betald och resten betalas när hästen hämtas eller hur gör man?

Sv: Sälja häst med handpenning?

Skriv kontraktet, när ni är överens betalar köparen in handpenningen som sedan kvitteras av dig. I kontraktet är det lämpligt att skriva in handpenningen, storlek, var och när erlagd och under vilka omständigheter (om några) den återbetalas.

OCH vad som händer om inte köparen hämtar hästen enligt kontraktet. Skriv gärna in en väl tilltagen summa för uppstallning, annars är det ju frestande att ha en häst till handpenning och gratis uppstallning...

Tänk på den kniviga sitsen vems hästen är (vem äger) och vem som ansvarar (vems risk om hästen skulle bli skadad). Vem står för försäkringen, vill säljaren ha äganderättsförbehåll (och strul med försäkring i det fallet om köparen ska anses stå risken under tiden hästen står kvar hos säljaren).

Värt att tänka på är också risken med att som köpare inte ta sin vara i besittning.

Det är väl upp till er. Det är ju lämpligt att ha någon form av kontrakt där det står att handpenning om X-antal kronor erlagts den [datum], att hästen hämtas av köparen någon gång under vecka Y och att slutgiltig betalning genomförs i samband med att köparen hämtar hästen.

Senast ändrad:

Jag löste det på följande sätt, kontrakt skrevs och handpenning erlades som kvitterades på kontraktet. Handpenningen är förverkad i sin helhet om inte köparen genomför köpet på den dag vi har avtalat, försäkringen står kvar på mig till hela beloppet är betalt likaså är jag ägare till hästen fram till hela köpesumman är erlagd.

Bra förslag som Louisa gav dig, skriv in i kontraktet vilket belopp som ska gälla för installning om hästen inte hämtas på avtalad tid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 614
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama