Såld hund. Dödsfall. Vad gäller?

H

Heaven_Sent

Om man sålt en hund & det framkommer att köparen tagit livet av sig nyligen vad gäller då?
Kan säljaren på något sätt få hunden åter??
Det gäller en renrasig skk reggad hund & riktigt köpeavtal är skrivet.... MEN vad tusan gäller vid dödsfall?

Sv: Såld hund. Dödsfall. Vad gäller?

Eftersom djur räknas som vara gissar jag att de som ärver resten av köparens bohag även ärver hunden. Enda sättet att få hunden åter är väl att fråga om man får köpa löss hunden från dödsboet eller om de vill skänka tillbaka den.

Som Viva skriver så är nog det bästa att kontakta dödsboet och fråga om du får köpa tillbaka hunden (om du vill få hem hunden).

Tillägg: Om nu köparen inte varit så förutseende att denna skrivit ett testamente där det står att ni ärver hunden.

Kan tänka mig att anhöriga tycker det är ganska skönt om förra ägaren erbjuder sig att köpa tillbaka hunden. Om de vill behålla den är det nog ändå skönt att ha kontakt med förra ägaren. Det är ju ett väldigt abrupt sätt att skaffa hund på...

Måste även skriva att avtal är skrivet med köparen att hunden ej får säljas vidare utan att den i skall tillbaka till säljaren om köparen ej kan ha den kvar.
Hur kan dom ärva hunden när det inte är dom som är köpare & har skrivit på papperna / avtalen ?
Förstår hur du menar, men är ändå mycket fundersam !

Hunden är inte hos familjen, utan hos någon kompis till köparen...
Vill även skriva att köparen var ung.

Om hunden skulle hamna hos säljaren, hur skall då säljaren kunna få hunden skriven på sig igen när köparen ej kan skriva under ägarbyte?
Kan SKK lösa det ??

Hur kan dom ärva hunden när det inte är dom som är köpare & har skrivit på papperna / avtalen ?

För att så funkar arv.

När min pappa dog ärvde jag och mina syskon allt, för vi var hans barn. Vi hade naturligtvis inte skrivit på några köpeavtal för hans bil, lägenhet o.s.v. Men vi var arvingar och fick därför de grejorna.

Det bör vara exakt samma sak med djur.

Måste även skriva att avtal är skrivet med köparen att hunden ej får säljas vidare utan att den i skall tillbaka till säljaren om köparen ej kan ha den kvar.

Om hunden skulle hamna hos säljaren, hur skall då säljaren kunna få hunden skriven på sig igen när köparen ej kan skriva under ägarbyte?
Kan SKK lösa det ??

Jag är inte jurist, men jag tror inte det här är så komplicerat i stora drag:

Hunden säljs inte vidare. Ägaren har dött. Det är andra förutsättningar än vad man har avtalat om.

Som jag skrev ovan ärver personens arvingar allt, inklusive hunden.

När en person dött kan arvingarna, efter att bouppteckningen är gjord och underskriven, sälja egendomen. Den har då övergått till arvingarna och de kan skriva under köpeavtal.

Om säljaren vill köpa tillbaka hunden föreslår jag att h*n kontaktar arvingarna och erbjuder sig att göra det. Misstänker att papper inte kan bli klara förrän efter bouppteckningen (jag minns inte exakt hur det funkade).

Kan SKK lösa det ??
Sådana skrivelser i ett avtal/kontrakt är inte juridiskt bindande.
En SKK/BHK/rasklubbsmedlem som skriver dylika avtal lär få sig en reprimand av SKK.

En SKK/BHK/rasklubbsmedlem som skriver dylika avtal lär få sig en reprimand av SKK.

Jag tänkte inte på det, men du har helt rätt. Det strider mot SKKs regler att på något sätt inskränka äganderätten när en hund är såld till fullt pris:

http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/avtal/

Det man kan göra är att kryssa rutan om återköp, men där förbinder sig endast uppfödaren att ta tillbaka hunden. Köparen är inte förbunden att vända sig till uppfödaren om hunden skall säljas.

Nu tror jag inte att det här fallet behöver innebära något problem. I en situation som den här är det fullt möjligt, precis som lillstar skrev ovan, att de hastigt påkomna ägarna kommer att bli glada över att uppfödaren erbjuder återköp.

Precis, sålt är sålt. Blir vansinnig på den här myten som folk glatt sprider vidare. Det är BARA skitsnack och totalt juridisk pannkaka att inbilla sig att man har någon form av rätt till en såld vara/djur. Skillnad med avelstillgång och i vissa fall utställning etc, men hunden i sig, är den såld får man endast tillbaka den om köparen /anhöriga vill det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 483
Senast: tanten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 590
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 209
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka