Såld häst som fått reservation i försäkring.

Sv: Såld häst som fått reservation i försäkring.

Nu vet jag inte om du menar mig eller ts,men jag har aldrig haft något avbrott på min hunds försäkring,haft den i 7 år,tecknade direkt när jag tog över hunden,knappt använt försäkringen,är nog bara 2006 och 2010.. Inget jag har ändrat heller,ingen liv försäkring,och 50.000:- vet vård (om jag inte minns fel) därav jag blev så chockad att jag hade en reservation... Aja,skulle ha tagit bort knölen i vilket fall som helst,men man vart chockad som sagt...

Borde väll stå inskrivet i papprerna man får hem varje år om sin försäkring,att det finns en reservation?

Det var till dig =)

Det låter mycket konstigt att du har fått en reservation bara sådär. Det ska du ju isåfall ha blivit upplyst om att det redan fanns när du tog över försäkringen och det står med i varje försäkringsbrev man får hem. Vart det står är väl olika för varje bolag, men på det försäkringsbolag jag jobbar iaf står det på samma sida som omfattningen.

Du får kolla tillbaka på gamla försäkringsbrev och se när den "dök upp" och känner du att den inte har någon grund ska du ju absolut kräva att få en förklaring! Om inte för detta som redan är gjort så ialla fall om det skulle dyka upp igen så att det måste opereras bort.

Väldigt tråkigt överraskning. Jag vet att det bolaget har satt retroaktiva reservationer tidigare. En kollega till mig har råkat ut för det på sin häst, där de dessutom visste att det här problemet fanns när de fick intygen från veterinär. Jag har dock inte haft några problem med varken hund, häst eller katt.

Har det varit något avbrott i försäkringen? För om man startar upp en ny på grund av att den tidigare har annullerats på grund av obetald premie så räknas det som en ny försäkring där man sätter reservationer eftersom problemet förelegat och kan orsaka både nya utbrott och komplikationer.

Enligt försäkringsbrevet borde du se hur reservationen är fomulerad, om det har att göra med utslag eller något liknande sedan tidigare i halsregionen kan man kanske tänka sig att det är därför.

Hästen har varit försäkrad i samma bolag sedan föl utan avbrott.
Det är köparen som i det nya försäkringsbrevet fått en reservation, jag har kvar det årliga försäkringsbrevet jag fick 1 Dec 2010 och som skulle ha gällt fram till nu 1 Dec 2011 om han fortfarande varit i min ägo, och där står som sagt inget om någon reservation.
Jag gjorde som vi kom överens om och skrev över den befintliga försäkringen på nya ägaren och sedan hur hon valt att ändra i försäkringen har jag ju inte riktigt med att göra ;) Nu berättade hon ju då att hon valt att höja livdelen till det belopp hon köpte honom för, och blev fundersam till varför han fått en reservation till vad jag förstod på den höjda livdelen och ringde till mig och frågade varför, vilket jag inte förstod igår men nu sedan jag skapade den här tråden så förstår jag att får hästen en diagnos så blir det en reservation på det belopp man ändrar i försäkringen. Jag trodde aldrig dem vart så jäkla kinkiga, och sätter en reservation så illa kvickt, utan efter att man behandlat något en längre tid. Ägaren trodde precis som mig att det var så att det bara blev en reservation efter en längre tids behandling, så hon blev fundersam till om vi varit inne på djursjukhus fler gånger än vad jag sagt till henne. Vilket vi ju inte har, utan enbart 2 besök våren 2010, varav det ena med rörelseundersökning och fysioterapi och andra gången gjordes röntgen.

Senast ändrad:

Fast han hade ingen försäkring innan jag skaffade en när jag tog över han... (omplacering) Antagligen vart det en reservation när jag tog bort första knölen (i ARMHÅLAN) och sen när jag tog bort den andra knölen (på BRÖSTET) så fick jag hem ett papper där det stog vad dom ersatt och att knölen på brösten inte täcktes eftersom han hade fått en reservation på knölar där tidigare... :confused:

Här är en bild efter senaste op:

29278_1392536207654_1059624479_31184120_6671246_n.jpg

Första knölen satt i armhålan,eller ja,mer bakom armhålan kanske,för den syntes när han stog...

Antagligen så är knölen på bröstet för nära armhålan,så det vart klassat som att dom redan hade ersatt en operation där...

Fast det jag tycker är irriterande är att dom inte meddelat att det finns en reservation öht! Har ju fått en del "årsbrev" mellan 2006 och 2010,där står det ingenting!

Senast ändrad:

Så är det på människoförsäkringar också. Ett av mina barn kunde jag inte ändra försäkringen på utan att få reservationer för vi har varit in och KOLLAT långvarig huvudvärk och magont. Inget hittades och det blev aldrig något av det, men ändå skulle det bli reservationer.

Det låter verkligen konstigt om dom har satt en reservation under en pågående försäkring. Hände det under karenstiden när du precis tecknat den? Då kan det ju bli reservation, men att bara sätta dit en för att hunden får problem när som helst under livet kan inte vara helt riktigt.

Nopp,inte det heller! ;) Tog över han dagen innan julafton 2004, första op var i mars 2006. Nu kanska jag har reservation på knölar på både bröst,hals,armhåla,rygg,eftersom jag fick reservation på första knölen,då borde jag ju få på dom andra också.. Men det är inget som jag fått nån som helst info om det heller i sånna fall.

Betalar försäkringen halvårsvis,så det har inte blivit ens nån dag försent (som det kan bli om man har på autogiro,och glömt att sätta över pengar till kontot dom drar ifrån) får dessutom jämt räkningen tex runt mitten av augusti,och ska vara betald sista september,men betalar samma månad jag får den,dvs en månad i förskott.

Kan det ha nått att göra med att han är gammal? (men det var han ju inte 2006 iofs...) Att han "bara" är blandras?

Dom här två gångerna är enda gångerna jag använt försäkringen,sen har det varit att dra ut dåliga tänder,men det täcker inte förs.bolaget. Sen massa vändor där man inte kom upp/strax ovanför självrisken,så då har man inte satt in försäkringen...

Senast ändrad:

Det här är typiskt Agria-förfarande. Nu vet jag inte om det är Agria du har, men du är inte ensam om just den här (taskiga) upplevelsen.

Visst är det Agria! :grin: :crazy:

Kommer aldrig teckna nått mer i Agria,Hade en av mina gamla hästar där,och vilket strul det var! Nu är gammelhunden för gammal för att byta,men dom andra djuren sitter i ett annat bolag,tack och lov! ;)

Just detta med smygreservationer i löpande försäkring är ju deras specialare. Och håller försäkringstagaren bara truten och accepterar, är det ju bra för dem.

Nu har de jag varit i kontakt med överklagat högljutt, och då reservationen faktiskt hävts.

Just detta med smygreservationer i löpande försäkring är ju deras specialare. Och håller försäkringstagaren bara truten och accepterar, är det ju bra för dem.

Nu har de jag varit i kontakt med överklagat högljutt, och då reservationen faktiskt hävts.

Men vad avgör om man får en reservation eller inte? Nu har vi visserligen IF på min häst och de har ju betalat allt för min häst nu när vi varit på ATGklinkk totalt 3 gånger (med röntgen och allt) men risken lär ju vara överhängande att vi kommer få en reservation på hennes framben pga pålagringar osv. Det vore ju inte sådär jättekul eftersom det är just det som kan bli ett problem i framtiden (eller så blir det inte det, nu är hon ju friskförklarad men man vet aldrig). Sätter de reservation på benen öht då (tex om hon får en kotledsinflammation så är det noll ersättning) eller bara på skador som är relaterade till just pålagringarna, tex om de blir värre.

Det blir bara mer och mer skumt tycker jag! Jag har inga idéer alls kvar var dessa plötsliga reservationer kan ha kommit ifrån.

Nu är det ju precis som du skriver opererat och betalt, men jag skulle nog ändå ha krävt en förklaring varför det är reservationer! Skulle vara intressant att få veta vad dom har "hittat på" ;)

Man får en reservation på en försäkring om det finns problem, sjukdomar eller indikationer på sjukdomar som har förelegat vid teckningen av försäkringen.

Har du en försäkring och den existerar från startdatum utan avbrott(obetald premie ex.) får du inga reservationer på skador som uppkommer under försäkringstiden. Vill du höja kan det bli reservation i höjningen, beroende på om hästen haft några skador och vilka dessa isåfall varit. Ett lättare kolikanfall för fyra år sen utan kompliaktioner eller senare behandlingar tex har jag mycket svårt att tro att en förtroendeveterinär hos bolaget ska tycka är något att sätta reservation på.

Har ni kvar er försäkring i oförändrad skick och utan avbrott finns det ingen anledning att sätta reservation. If har inte heller något tak för hältor som agria.

Om det skulle bli ett avbrott i försäkringen eller om ni väljer att byta bolag/ev köpare som byter bolag blir det allra troligast en reservation jag kan tänka mig att den skulle lyda något liknande detta: Reservation avseende hältor och rörelsestörningar båda frambenen med komplikationer, ej omprövningsbar.

Om det finns röntgenfynd på andra leder också kan det tänkas bli reservationer där också i ett liknande fall som ovan.

har du reservation på något ben pga fynd så kan du ge dig den på att ALLA problem i det benet kommer härledas till detta fynd, det är garanterat vågar jag påstå. får du en kotledsinflammation och det finns konstaterade pålagringar/skadehistorik på det benet som gett reservation så är det ju dessutom faktiskt inte särskilt långsökt att inflammationen är orsakad just av detta, så ditt exempel är kanske inte så illustrativt. Det jag menar i klartext är att en reservation är ett stort minus precis som du befarar. Har du en katt som tex fått en reservation på ett öga pga tidigare ögoninflammation, så kan du ge dig den på att om det så råkar vara en PINNE katten får i ögat så kommer de åberopa reservationen och härleda till den. Lite krasst överdrivet nu givetvis, men du förstår principen.

Nu har inte det här med tråden att göra igentligen,men kollade på hästföräkringar på Agria,bara för att jämnföra priset med min nuvarande försäkring,och då sa dom att från 4-årsålder (eller var det 5???) så var det nån ersättning för hälta på 15.000:-? Alltså ersätter dom hältor med BARA 15.000:-? I sånnafall är det ju skitdåligt? Eller är det något som jag inte fattat med det här,för hon jag talade med nämde det flera gånger,ungefär som om det vore nått som var bra,men om det är som jag tror så är det ju inge vidare..... :confused:

Vill du ha ersättning över 15 000 kr får du teckna tilläggsförsäkring. Se deras villkor på nätet.

Men på andra bolag så får man väll för hela summan om det behövs? Har nämligen inte sett något sånt i min försäkring i annat bolag. Är det något relativt nytt dom kommit med då? Hade agria på en häst jag ägde 2006-2008,då var det inget sånt där har jag för mig.

Det är rätt allmänt känt och har väckt stora rubriker när Agria 2010 införde sitt hältstopp som då låg på 12.000 kr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 983
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 148
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag gjorde en besiktning på en häst jag ska köpa och vill fråga vad som gäller kring försäkring. Hästen hade UA på besiktning men...
Svar
11
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar