Såld häst som fått reservation i försäkring.

Cillen89

Trådstartare
Sålde min häst för snart 4 veckor sedan och köparen tog över försäkingen i befintligt skick, men valde sedan att höja livvärdet och fick idag hem försäkringspapperna med en reservation på shivering, vilket köparen ringde idag och talade om och tyckte var märkligt.
Jag hade ägt hästen i 3 år och våren 2010 var vi inne på djursjukhuset 2 ggr och kollade upp hans shivering då jag mest undrade om det var något fysiologiskt fel på honom som gjorde att han då hade sin shivering. Vi gjorde rörelseundersökning, samt röntgade nacke, hals och rygg UA och en fysioterapeut gick igenom honom och hittade lite låsningar o.s.v. som hon fick bort.
Och nu har hästen alltså fått en reservation p.g.a detta.
Är det inte "överdrivet" att ha satt en reservation när vi bara var inne och checkade OM det fanns något fel men som det alltså INTE fanns? Eller det är så lätt idag att få en reservation?
Jag trodde bara man fick en reservation om hästen hade blivit behandlad för något under en längre tid. Här har ju hästen bara blivit diagnostiserad med "Shivering", men är inget fysiskt fel på.
Är detta något som på något vis är mitt fel? Och något jag kan bli skyldig för? :(

Senast ändrad:
Sv: Såld häst som fått reservation i försäkring.

Det är väl bara höjningen som fått reservation? I så fall är det helt korrekt, så har de flesta bolag.

Japp, så är det vi har råkat ut för en liknande grej.

Hade en 5 årig egen uppfödning som skulle säljas. Den hade under en tid haft en liten svullnad på utsidan av knät, men inte visat några besvär alls. Men eftersom den skulle säljas ville vi verkligen kolla upp så att det inte var något som skulle visa sig vid en eventuell besiktning.
Sagt och gjort, röntgat och ultraljudat och klinikvet hävdar att det är ju ingen fara. En liiiten ansvällning på en slemsäck, helt utan betydelse. Vi hade naturligtvis förklarat att hästen skulle säljas och försäkras upp till försäljningsvärdet och det "var ju inga problem med det".

Hästen annonserades ut, köpare hittas och hästen besiktas utan anmärkning, alltså inte ens en kommentar av besiktande vet om den lilla "bluppen" på knäet. Köparen delgavs ändå att "bluppen" fanns där, men att den saknade betydelse. Köparen fick även tillgång till journalerna på kliniken.

MEN, se när köparen ringer till kliniken förklaras journalanteckningarna på ett helt annat sätt. Hästen har tydligen en misstänkt inflammation runt slemsäcken och ska på återbesök om 6 månader för ny utvärdering om betydelsen av "bluppen". Gissa om vi blev förvånade! Naturligtvis blev det en reservation på försäkringen (höjningen) till råga på allt och det slutade med att köparen drog sig ur affären. Helt förståeligt.
Men hur Vet har kunnat undervärdera betydelsen av denna "blupp" till oss i ett första läge är ju helt absurt! Ingen behandling hade ordinerats vid klinikbesöket, ej heller ens varit på fråga om någon ytterligare utvärdering eller återbesök. "Det är bara att rida på, lycka till med försäljningen, jättetrevlig häst!" (citat vet)

Hursomhelst, hästen togs bort från marknaden, reds på normalt i 6 månader, besiktades igen utan anmärkning med samma "blupp" fortfarande kvar. Då togs reservationen bort, men borta var ju även köparen....
Efter den historien kommer vi inte att kolla något för "säkerhets skull" om hästen är helt opåverkad. Hade det bara gjorts en besiktning hade hästen inte fått den där reservationen och den hade kunnat säljas.

Det är korrekt, om hästen fått diagnosen shivering så har den ju det. Då blir det en reservation. Hade du berättat det för köparen?

Om det står i ert köpekontrakt att hästen ska kunna fullförsäkras utan reservationer i inköpssumman så finns det ju möjlighet för köparen att kräva återgång. Om de nu vill det.

Det är väl bara höjningen som fått reservation? I så fall är det helt korrekt, så har de flesta bolag.

Som jag förstod det så var det bara höjningen utav livförsäkringen det var reservation på. Jag fick det årliga försäkringsbrevet 1 dec 2010 ungefär 6 månder efter att vi var inne på djursjukhuset och där står inget om någon reservation.

Men om det bara är köparens höjning som det är reservation i, så står det ju inget i ditt försäkringsbrev eftersom det i så fall inte är någon reservation i den försäkringen.

Det är korrekt, om hästen fått diagnosen shivering så har den ju det. Då blir det en reservation. Hade du berättat det för köparen?

Om det står i ert köpekontrakt att hästen ska kunna fullförsäkras utan reservationer i inköpssumman så finns det ju möjlighet för köparen att kräva återgång. Om de nu vill det.

Något sådant står det inte i kontraktet, under paragrafen försäkring står det bara;
"Hästen är försäkrad i _______ till ett nuvarande belopp av _______"

Och nej, jag sa inte till köparen att det skulle bli någon reservation, för det hade jag inte den blekaste aning om. Det enda vi var överens om var att jag skulle ringa och flytta över försäkringen som den var på henne.

Helt normalt att reservation sätts på höjningar efter att hästen fått en diagnos. Du kan bli skyldig till något (dvs ta tillbaka hästen) om du inte upplyst köparen att hästen har shivering eller om du lovat att hästen kan fullförsäkras i ökat värde.

Något sådant står det inte i kontraktet, under paragrafen försäkring står det bara;
"Hästen är försäkrad i _______ till ett nuvarande belopp av _______"

Och nej, jag sa inte till köparen att det skulle bli någon reservation, för det hade jag inte den blekaste aning om. Det enda vi var överens om var att jag skulle ringa och flytta över försäkringen som den var på henne.

Men då har ju köparen godtagit den befintliga försäkringen och sedan beslutat sig för att höja.

Men jag förmodar att du upplyste om shivering innan köpet?

Men om det bara är köparens höjning som det är reservation i, så står det ju inget i ditt försäkringsbrev eftersom det i så fall inte är någon reservation i den försäkringen.

Nej, men jag tänkte bara på om det skulle gällt veterinärvården med, då borde ju reservationen stått i mitt årliga försäkringsbrev som gäller 1 dec 2010 till 1 dec 2011? Vi var inne på djursjukhuset Maj 2010.

Senast ändrad:

Men då har ju köparen godtagit den befintliga försäkringen och sedan beslutat sig för att höja.

Men jag förmodar att du upplyste om shivering innan köpet?

Oh, ja, det har jag varit extremt tydlig med, har berättat in i minsta detalj hur han är att lyfta hovarna på, visat hur man lyfter hovarna och hur man ska hålla, att det blir värre när han är nervös o.s.v, o.s.v, skrev även in i kontraktet att han är diagnotiserad med shivering som medför att han är svår att lyfta hovarna på och att sko bak.
Och i kontraktet står det även om besöken på djursjukhuset att det utfördes rörelseundersökning, röntgen utav nacke, hals och rygg, samt fysioterapi.
Och jag hämtade även ut samtliga journaler och röntgenbilder från besöken som köparen fick och som hon godkännde innan försäljningen. Vilket också står i kontraktet att "köparen har fått journaler samt röntgenbilder vilket denna har godkänt"
Så jag har verkligen varit tydlig och nogrann.

Senast ändrad:

I vilket fall som helst så tror jag inte ägaren skulle vilja lämna tillbaka honom då hon är så väldigt nöjd och förtjust i honom. Utan undrade väl mer om jag visste varför det kunnat bli såhär, hon trodde precis som mig att det bara blev en reservation om man behandlat något under en längre tid, inte få någon reservation på såhär "lätta" grunder. Hon pratade även något om att jag kunde ge en fullmakt så hon kunde kolla hur försäkringen sett ut innan, för det sa "försäkringstanten" idag att det var det sekretess på, vad det nu skulle göra för nytta att se försäkringen jag hade på honom?
Men det är klart att jag blir nervös ifall jag är "skyldig" till något?! Känns som det går att häva köp till höger och till vänster nu för tiden :/

Senast ändrad:

Om du inte ändrat försäkringen efter dignosen (maj), så nej, då ska det inte bli reservationer :) Det är först när du ändrar som du får på den höjda delen.

Men då har du verkligen gjort allt rätt. :)

Jag tycker inte att detta bör bli något problem alls. Om hästen behöver vård pga shivering har ju nya ägaren ändå försäkringen med det ursprungliga värdet för det.

Jag antar att hon vill kolla om det fanns reservation på din försäkring, därav fullmakten. Tycker inte du ska oroa dig.

Med fullmakten kan nya köparen se dels hur din försäkring sett ut och även hur den blivit använd under åren du haft hästen försäkrad.

/Camilla

I vilket fall som helst så tror jag inte ägaren skulle vilja lämna tillbaka honom då hon är så väldigt nöjd och förtjust i honom. Utan undrade väl mer om jag visste varför det kunnat bli såhär, hon trodde precis som mig att det bara blev en reservation om man behandlat något under en längre tid, inte få någon reservation på såhär "lätta" grunder. Hon pratade även något om att jag kunde ge en fullmakt så hon kunde kolla hur försäkringen sett ut innan, för det sa "försäkringstanten" idag att det var det sekretess på, vad det nu skulle göra för nytta att se försäkringen jag hade på honom?
Men det är klart att jag blir nervös ifall jag är "skyldig" till något?! Känns som det går att häva köp till höger och till vänster nu för tiden :/

Utifrån det du har skrivit kan jag inte se att du har något att oroa dig för alls. Trist med reservationen men den är ju ändå bara på den delen som har höjts och hästen verkar inte haft så mycket problem av shivering så risken för den nya ägaren känns inte jättestor heller. Den delen av försäkringen som hästen hade vid försäljningen gäller ju fortfarande om det skulle gå illa.

Om du ger en fullmakt så kan som sagt köparen se ev skade/sjukdoms och behandlingshistorik som finns hos försäkringsbolaget.

2006 tog jag bort en knöl i min hunds armhåla,pga skav,2010 hade han fått två nya knölar,en på ryggen,och en på bröstet/halsen,valde att ta bort även dessa då den ena störde när vi hade halsband,och den på ryggen eftersom han endå skulle sövas,onödigt att göra om det ifall knölarna skulle växa sig stora.

När allt var klart och jag skulle betala så tyckte jag att det vart så dyrt,veterinären förklarade att det berodde på att FB inte ersatte knölen på halsen för där hade han en reservation... :confused:

Jag hade fått NOLL information om att min hund hade en reservation öhvt,fick sedan hem ett brev från Ag*ia där det stog vad dom ersatt osv,SAMT att han hade en reservation på knölar på halsen/bröstet.

Grejen är att första knölen inte ens satt på halsen/bringan,utan i armhålan...

Dock orkade jag inte bråka,knölen skulle jag ha tagit bort endå,även fast jag skulle vetat om att försäkringen inte täckte den,men iaf,tyckte det var så konstigt att jag inte fått någon info om att han hade reservationer....

Ni har ju uppenbarligen fått diagnosen shivering på hästen, även om man inte kan HITTA den fysiska orsaken, betyder det ju ändå att hästen har diagnosen.

Naturligtvis har man då reservation på den diagnosen, när man höjer värdet på försäkringen. Vad är konstigt?

Ni har ju uppenbarligen fått diagnosen shivering på hästen, även om man inte kan HITTA den fysiska orsaken, betyder det ju ändå att hästen har diagnosen.

Naturligtvis har man då reservation på den diagnosen, när man höjer värdet på försäkringen. Vad är konstigt?

Det är inget som är konstigt längre, eftersom jag nu fått klarhet i det hela! Som jag tidigare skrivit så trodde jag man bara fick en reservation om hästen blivit behandlad under en längre tid för en åkomma.

Väldigt tråkigt överraskning. Jag vet att det bolaget har satt retroaktiva reservationer tidigare. En kollega till mig har råkat ut för det på sin häst, där de dessutom visste att det här problemet fanns när de fick intygen från veterinär. Jag har dock inte haft några problem med varken hund, häst eller katt.

Har det varit något avbrott i försäkringen? För om man startar upp en ny på grund av att den tidigare har annullerats på grund av obetald premie så räknas det som en ny försäkring där man sätter reservationer eftersom problemet förelegat och kan orsaka både nya utbrott och komplikationer.

Enligt försäkringsbrevet borde du se hur reservationen är fomulerad, om det har att göra med utslag eller något liknande sedan tidigare i halsregionen kan man kanske tänka sig att det är därför.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 983
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 148
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag gjorde en besiktning på en häst jag ska köpa och vill fråga vad som gäller kring försäkring. Hästen hade UA på besiktning men...
Svar
11
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar