Såld häst som visade sig vara halt

Sv: Såld häst som visade sig vara halt

En mindre kunnig ryttare kan mycket vär ägna sig åt promenadridning på en ofräsch häst, det är inte något ovanligt. Många hästar är bra på att dölja problem och vet man inte ens hur det ska kännas så... Det händer ju dessutom att hästar som fungerar för träning och tävling men inte känns helt fräscha visar sig ha ordentliga problem.

Frågan här är också vad utdömningen egentligen innebär, är hästen utdömd i bemärkelsen att veterinären skrivit ett intyg att skicka till försäkringsbolaget om utdöming eller är det så att under besiktningen så visade hästen så grava fel att h*n rekommenderade att inte köpa pga allvarliga hälsoproblem och att risken var uppenbar för höga räkningar och eventuellt en häst som inte gick att rida normalt i framtiden. Det krävs normalt mer än en besiktning för att döma ut, hittar man problem som är mer allvarliga än att veterinären tror att det är ett mindre tillfälligt problem så har besiktningen fyllt sin funktion och man drar sig ur köpet. Sedan kan ägaren välja att gå vidare med fördjupade undersökningar.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Hej! För att klargöra: Hästen har promenadridits endast pga tidsbrist och att det är vad som passar den hästen bäst. Med det säger jag inte att den har skrittats på långa tyglar i skogen bara utan har ridits ut i skogen och enstaka pass på ridbanan, alltså hållts igång i grundkondition. Jag var inte med på besiktningen och de orden att hästen är oanvändbar har jag inte heller ifrågasatt ännu. Jag har själv svårt att förstå hur hästen kan ha dessa röntgenfynd och fungerat så bra med det han gjort de senaste åren. Han har varit pigg och glad och inte visat någon hälta över huvud taget. Köpare 1 har ju också ridit hästen ett flertal gånger och lagt ut salufilm mm. Hästen måste vara mycket skicklig på att dölja smärta, eller så är inte röntgenfynden så allvarliga som hon påstår!
Köpare 1 har inte gjort något försök att lämna tillbaka hästen (ännu), utan bara påpekat detta. Antagligen vet hon att det är ganska kört och nästa gång kanske hon bes hästen själv innan hon köper!
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Visade besiktningen i sig problem eller var det endast röntgen som avslöjade dem?
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Fast termen "oanvändbar" om det är fynd på röntgen är ju en prognos veterinären gör ut köparperspektiv ang hästens framtida hållbarhet . Så beroende på exakt vad som verkligen hittats och sagts tycker jag inte det låter märkligt i sig faktiskt . Det är ju en bisak att hästen inte uppvisat problem ännu , beroende på vad som hittats, bedömts och vad köparen tänker sig ridmässigt osv .
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Kl

Här på Buke vill man gärna skriva om undersökningsplikten och vikten av den, men i kkl finns ingen sån plikt - ingenstans finns det reglerat att den ska vara utförd av sakkunnig. Det räcker alltså att köparen själv tittar och provrider mm.

Om hästen inte går att använda till det ändamål köparen tänkt pga att hästen haft skada/ sjukdom som fanns innan köpet, då har säljaren ett problem även om köparen inte har veterinärbesiktigat.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Tror de flesta är högst medvetna om skillnaden mellan att köpa av privatperson och företag ?
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

I köplagen finns heller ingen undersökningsplikt så som jag skrev. Här på Buke lämnas ofta tvivelaktig info i juridiska frågor.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

I köplagen finns heller ingen undersökningsplikt så som jag skrev. Här på Buke lämnas ofta tvivelaktig info i juridiska frågor.

Köplagen paragraf 20:
"
Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.
"
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Ja? Var i lagtexten står det att undersökningen ska vara utförd av sakkunnig? (=veterinär)
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Ja? Var i lagtexten står det att undersökningen ska vara utförd av sakkunnig? (=veterinär)

Det har du alldeles rätt i. Någon sådan skrivning finns inte i någon av köplagarna. Jag missförstod ditt inlägg, genom att jag trodde du hänvisade till att det helt saknades undersökningsplikt för köparen.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

du får gärna klargöra exakt vad du avser det torde vara högst relevant ffa i fråga om advokat och jurist bedömandena och deras debatt i frågan just häst som konsumentlags fallande och problemen som vittnas just ang. problematiken att ett djur faller under samma lag som en icke levande vara. utveckla gärna .

självklart är inte bukefalos ngn källa att tillgå öht , oavsett ämne i sig gällande lagstadgar och juridik i sig. bland annat....
 
Senast ändrad:
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Jag är väldigt trött så det beror nog på det, men förstår inget av vad du skriver i första stycket..?
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

frågar hur du menar i sak bortsett från dina generella poster/kommentarer? hur applicerar dessa till TS fråga rent konkret?
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Jag skrev knapplån på mitt första inlägg. Mina kommentarer var riktade mot de som skriver att det inte går att reklamera om man inte har veterinärbesiktigat. Jag har inte kommenterat ts ursprungsinlägg.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

du får gärna klargöra exakt vad du avser det torde vara högst relevant ffa i fråga om advokat och jurist bedömandena och deras debatt i frågan just häst som konsumentlags fallande och problemen som vittnas just ang. problematiken att ett djur faller under samma lag som en icke levande vara. utveckla gärna .

Jag är väldigt trött så det beror nog på det, men förstår inget av vad du skriver i första stycket..?
Jag förstår inte heller men jag är nog också lite trött... förstod iaf "problematiken att ett djur faller under samma lag som en icke levande vara. utveckla gärna". :D
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Tittar man på köplagen säger den:
--
Undersökning av varan före köpet
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.
---

Här skrivs ju klart och tydligt att det är viktigt att köparen förvissar sig om skicket. Om det upptäcks något fel som lika gärna kunde upptäcks innan köpet, så finns inte möjlighet att reklamera.

Då kommer genast nästa fråga. Hur mycket är det rimligt att köparen själv ska kunna? Ja, hur är det med bilar? Ja, köper du den får du stå för att du köpt den i det skicket den var vid riskens övergång, oavsett om du inte kan ett skit om bilar. Därför tar de flesta med sig någon som är duktig på bilar, för ingen vill ju bli lurad på något man inte kan något om.

I hästfallet är det säkrast att göra en undersökning via veterinär OM man inte anser sig kunna så mycket att det är onödigt. Och ja, då kan man ju heller inte reklamera hästen om den senare visar sig ha ett fel man missat notera. Genom okunskap eller slarv.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Självklart är det bäst att göra veterinärbesiktning. Både för köpare och säljare. Det jag poängterade var bara att det är en utbredd missuppfattning på bukefalos, att det krävs att en veterinär har utfört en kontroll för att köparen ska anses ha uppfyllt sin undersökningsplikt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 184
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 085
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
17 646
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 059
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp