Såld häst som visade sig vara halt

Linalina

Trådstartare
Om man köper en häst väldigt billigt, utan besiktning, och sedan ska sälja den vidare ett par veckor senare och den nya köparen väljer att bes hästen som inte går igenom. Kan personen som köpte hästen från början bara skicka tillbaka hästen? Det skrevs ett kvitto men inget mer. Personen som sålde hästen visste inte om problemen den hade.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Generellt sätt nej. Första köparen valde ju bort besiktning.
Kan vara annorlunda om första säljaren var företag, men tror inte det ändå, då förste köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt.

LovisaElenora har stenkoll, och dyker nog snart upp i tråden :)
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Nej . Köparen har undersökningsplikt .
Har köpare ett inte fyllt den punkten finns inget öht som säljare 1 kan hållas ansvarig för .

Inte ens om undersökningsplikten hade uppfyllts går en sån förväntning i sig tillbaka till säljare 1 per automatik öht , om ens Ever .
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Nej . Köparen har undersökningsplikt .
Har köpare ett inte fyllt den punkten finns inget öht som säljare 1 kan hållas ansvarig för .

Inte ens om undersökningsplikten hade uppfyllts går en sån förväntning i sig tillbaka till säljare 1 per automatik öht , om ens Ever .

Klausulen om undersökningsplikt är ungefär värd noll och intet om köpet görs enligt KKL. Men det går inte automatiskt vidare i kedjan, varje köpare måste framställa sina krav och driva sitt eget ärende.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Ja ? Och ? Utveckla gärna .

Utifrån TS fråga gör jag bedömningen att det knappast handlar om att gå till domstol utan snarare en total ovisshet om hur ett köp allmänt fungerar och chanser att i tredje led belasta säljaren trots noll besiktning vid initiala köpet , som sen direkt efter innebär en vidare köpare ?
 
Senast ändrad:
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Det talas om undersökningsplikt. Den är alltifrån extremt viktig i KL till nästan av obefintlig betydelse i KKL (under 6 månader efter köpet). Det var min poäng.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Läs det jag kompletterade samtidigt du skrev och svara gärna utifrån det ?

Tror knappast TS förstår vad KL och KKL betyder i sammanhanget...
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

KL = Köplagen och den gäller när det är en privatperson som säljer till en privatperson, en företagare som säljer till en företagare eller en privatperson som säljer till en företagare.
KKL = Konsumentköplagen och den gäller när en privatperson köper av en företagare.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Lär bli svårt att reklamera om inte säljaren gjort några utfästelser, jag tolkar det som att kvitto på mottagen (låg) köpeskilling är det enda som finns.

Då får man utgå från att hästen säljs i befintligt och förevisat skick. Det är alltså upp till köparen att göra de undersökningar denne anser nödvändiga för att kunna säkerställa att varan (hästen) är i ett sådant skick som köparen förväntar sig. Har det inte gjorts någon veterinärbesiktning känns det som väldigt dåliga förutsättningar att reklamera.

Hur kan säljaren ens veta att hästen var halt vid riskens övergång? Den kan ju blivit halt hos den nya ägaren, om det nu inte är så att man som ny ägare har klara papper på att skadan funnits där sedan innan man köpte hästen. Och även då kan det bli svårt med tanke på att undersökningsplikten kan resoneras inte vara uppfylld.

Om hästen dessutom var billig vägs detta in när man talar om "förväntat skick".

Det är nog tyvärr bara att se som läropengar och antingen ta bort hästen eller hältutreda den för att se om den går att få frisk.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Hästen har använts till promenadridning under några år och ingen hälta eller annat har märkts. Även köpare nr 1 har ridit hästen ett flertal gånger och uppenbarligen inte heller känt nåt konstigt. Hästen bes sedan på klinik där de fann ett röntgenfynd som gör att hästen är helt oanvändbar. Något som säljaren var helt ovetandes om.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Är den helt oanvändbar borde tidigare ägare märkt något...
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Men på vilket sätt är frågan öht på tapeten , att säljare ett kan vara en faktor i detta sammanhang ?

Bison : nja eller njäe ?
Om den promenadridits och ryttarna är dåliga på att känna av rent allmänt så mycket väl kan den ju vid röntgen ha skador som avgör dess framtida hållbarhet/användning även om den tidigare inte förefallit ofräsch enligt ägare/ryttare ? Det är ju faktiskt inga större omöjligheter att så skulle kunna vara öht ? Eller hur menar du ?
 
Senast ändrad:
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Alltså; en uttalat promenadriden häst är ju just det av en anledning. Jag tycker den definitionen gör att det blir mycket svårt för en köpare att hävda något om det inte finns uppenbara bevis att säljaren undanhållit information.

Har man som säljare sagt att hästen inte håller för mer än promenadridning har man varit öppen med att hästen är behäftad med någon typ av okänt fel, som gör att hållbarheten är väldigt dålig.

Fortfarande finns det ingen koppling mellan köpare 2 och första säljaren. Varje affär måste betraktas helt individuellt.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Fast vaddå ? Den kan ju ha promenadridits utan ngn orsak öht annat än att ägaren helt enkelt varit en promenadridningsmänniska ? Det är ju en stor majoritet av Sveriges ryttare i sig utan att det för ett ögonblick handlar om att det är hästens kapacitet eller hälso tillstånd som styrt ägaren till den typen av ridning ? Ts har ju inte skrivit ett ord om ngt annat scenario ?
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Fast vaddå ? Den kan ju ha promenadridits utan ngn orsak öht annat än att ägaren helt enkelt varit en promenadridningsmänniska ? Det är ju en stor majoritet av Sveriges ryttare i sig utan att det för ett ögonblick handlar om att det är hästens kapacitet eller hälso tillstånd som styrt ägaren till den typen av ridning ? Ts har ju inte skrivit ett ord om ngt annat scenario ?

OK, det beror ju på hur säljaren uttryckt det. Jag antog att man uttryckt sig som att det är vad hästen håller för ungefär. Det kanske inte är fallet. Fast att inte ställa frågan om varför i ett sånt läge skulle vara att gravt negligera sin undersökningsplikt.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

promenadridning är så olika beroende på vem man frågar.
För mig lät helt oanvändbar som att hästen är helt "förstörd", det tycker jag att man borde märkt även om man inteär ett poffs.

Men jag vet inte, lät bara så konstigt.

Sjöberga > Den kan ju likagärna promenadridits pga tidsbrist eller helt enkelt för att de var nöjda med det.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Sjöberga > Den kan ju likagärna promenadridits pga tidsbrist eller helt enkelt för att de var nöjda med det.


Jag förstår att det är en av möjligheterna till att den promenadridits. En annan är ju att säljaren upplever att den inte håller för mer än så.

Och i vilket fall menar jag att köparen måste ställa en sådan följdfråga "varför?" för att kunna anses ha uppfyllt ens lite av sin undersökningsplikt. Men vi VET inte hur det förhåller sig i just detta fall.
 
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

Det står inget om att hästen promenadridits pga begränsningar vad jag kan se att TS pratar om Öht ? Därav min kommentar . Jag läser att den promenadridits punkt slut i sig, och att ägaren aldrig upplevt att den har problem samt köparen köpt den rakt av utifrån det, utan besiktning öht ?

Bison : näe ?
Om hästen "promenadridits" enligt min tidigare spekulation så är det väl inga större konstigheter om nuvarande köpare i 2a hand gjort en full besiktning och fynd uppdagats som dömer hästens vidare framtid ? Ingen har ju besiktat den tidigare ?
Sånt händer ju dagligen dags , även på oridna obelastade hästar som sen grundligt besiktas inför köp ?

Vad som avgör en framtida bedömning om hållbarhet är ju just fynd ? På gott och ont ? Även om hästen inte varit märkbart påverkad hittills under dåvarande omständigheter . Det är ju en köpe besiktning vi pratar om .
 
Senast ändrad:
Sv: Såld häst som visade sig vara halt

ja, klart att man kan hitta fel. Men det var just helt oandvändbar som jag tyckte lät märkligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 184
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 085
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
17 646
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 059
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp