Sakta ner het häst med som inte lyssnas alls??

S

smyg

Hej!

Jag har ett stort problem som det är nu. Jag rider en haflinger just nu som är väldigt het, vad man än gör med honom. I traven så ökar han hela tiden, fast jag FÖRSÖKER sätta min egen takt. Att försöka sakta ner genom att krama tyglarna tjänar ingenting till för då går han ännu fortare.

Så fort han får chansen att galoppera så startar han, i princip av sig själv. Jag får då göra en avsaktning och fatta ny galopp. Han blir helt galen när man galopperar och går knappt att stanna av. Jag försöker använda röst och sitta till men det tjänar ingenting till. Till slut får man nästan dra till i tyglarna och DÅ stannar han till men bara om man drar till lite hårdare, och det känsn verkligen verkligen inte kul att dra honom i munnen. Han är så himla het, verkar inte ha alltför mycket känsel i munnen och lyssnar endast ibland på rösten. Vad ska jag göra för att kunna bestämma tempot själv utan att dra och slita i honom?

Behöver hjälp, då jag inte är så rutinerad på detta själv.. :confused:

Sv: Sakta ner het häst med som inte lyssnas alls??

hm..
Kolla över vad han äter, han kan ju ha överskottsenergi !
Kolla utrustning, passar allt?
Kolla hästen, har den kanske ont någonstans?

Om de inte är din häst så du kan reglera allt sjävl tycker jag du ska prata med ägaren, säg det du gjort här. Att han inte lyssnar och bara vill springa och att du tycker det är olustigt...

Trava inte förrän du har full kontroll i skritt, och trava då bara så många steg som du kan bibehålla kontrollen. Bryt av innan hästen drar iväg. Samma sak med galoppen, när ni så småningom är redo för den. Var konsekvent!

Det här kan uppfattas som jättetrist dressyrarbete, men det lönar sig i längden med lite tålamod.:)

Det är svårt att ge råd så här, för oftast finns det en massa olika sätt att komma underfull med problemet.
Halvhalter, ibland kan man bli tvungen att ta lite mer, för att mjukna lika mycket! Alltås inte dra, utan en förhållning.
Att prata, att sjunga, du slappnar av, oftast så lyssnar hästen också och kan lugnas av din röst. Brukar funka mycket bra, bättre än man tror. Oftast när man slutar prata så är det för att man spänner sig själv, som en reaktion på att hästen är spänd.

Vad beror det på att hästen är så het?
Understimulerad? Får han för lite motion?
Flyr han från smärta?
Passar all utr?

Att bromsa genom att dra i tyglarna gör bara att hästen
till slut bara lyssnar på hårdare och hårdare hjälper.
Och att han bara springer fortare och fortare.

Vad får han för foder och hur mycket?
Är det anpassat efter hans näringsbehov?

Ett bra sätt att stanna en häst som sticker är att korta ena tygeln tex vänster, ta mantag med då vänster hand och ta och ge med höger tygel. Funkade på min heta travare alla fall.

Hur sitter du när han blir het?
Lutar du dig framåt eller rätar du upp dig?
Sitter du framåtlutad kommer han börja rusa för det.

Nu utgår jga ifrån att han inte har ont någonstans, att utrustningen sitter som den ska och att han får en balanserad och väl uträknad kost.

Min travare var sådan i början när han skulle bli ridhäst. Det jag gjorde då var att först se till att allt fungerade som det skulle i skritt. Att han lyssnade på bromsen på en gång osv.

Sedan började jag trava. Men så fort jag kände att han började öka så bröt jag av till skritt. Sedan skrittade jag tills jag kände att han var med mig igen innan jag prövade att trava igen. Första tiden hann vi bara trava kanske 2-3 meter. När jga kände att travaen satt helt och vi kunde trava 2-3 km utan att han öka då började vi med galoppen. Samma där så fort han ökade så bröt vi av till trav och sedan skritt.

Detta sättet tar tid innan amn kan rida obehindrat i alla gångarter. Men jag har åtminstone fått en väldigt lätt och lyhörd kille. Nu för tiden när han tänker öka i traven tex så bara vibrerar jag bara lite med tygel som en påminnelse så lugnar han sig.

Men eftersom du själv skriver att du är oerfaren så kanske du skulle ta ut en instruktör.

Vill tillägga att jag först efter att jag skrivit inlägget såg Pinkys inlägg där hon skrev om samma metod.

Senast ändrad:

Min ponny var också väldigt het till en början, men nu när jag ridit henne ett tag har det blivit mkt bättre!
Lite tips:
Känn att du har kontroll i en gångart innan du ökar och rid mkt volter i varierande storlek, se till så att du har bra stöd på yttertygeln och ta förhållningarna på denna.
Gör mkt tempoväxlingar och var lugn själv så att inte hästen blir stressad av din nervositet.
Var mjuk i handen och håll inte i alldeles för mkt, även om det är svårt.

På min ponny fungerar det av att vara lätt i sätet, och inte sitta ner och liksom "trycka på".

Bromsa med volter. Galoppera inte på fyrkanten om han drar iväg med dig och bryt av direkt när du känner att han "är på väg" är väl de tips jag kan ge såhär över nätet ;)

Äter hästen något kraftfoder idag? I så fall vad? Många hästar, de flesta faktiskt, klarar sig på bara grovfoder och speciellt haflinger (har en själv).

Har ni kollat igenom så att hästen inte har ont någonstans?
I så fall...vad beror det på?

Jag får uppfattning om att du rider ute, inte på bana/vall eller dyl?

I så fall skulle jag hålla mig hemmavid och verkligen jobba med att få hästen lydig, känslig och lyhörd.
Att ha dragkamp ger ofta motsatt effekt, hästen springer fortare för att komma undan obehaget.

Tack för ALLA jättebra tips, ska testa att rida mer på volt ,ta förhållningar osv under min nästa lektion med honom.:)

Han blev nyss veterinärundersökt och allt var lugnt med honom. Han äter lagom med kraftfoder så det ska inte vara några problem. Det största problemet med honom är att han är så tävlingsinriktad känns det som, och ska alltid komma ifatt andra hästar om man rider fler i ridhuset. Jag har märkt nu som några av er skrev att det hjälper inte att ta i hårdare, för då går det verkligen bara fortare.
Försöker ta förhållningar och använda en lugn röst, men han har oftast ganska svårt att "rusa in" i traven, även på volten. Han är ju snäll och så, och väldigt rolig att rida men det känns inte som jag har någon kontroll öve rhonom när han rusar in i trav och galopp, trots förhållningar. Tänker på att sitta upprätt och lägga min takt, men han lyssnar bara på detta någon gång ibland. :confused:

Det kan inte vara så att han blir stressad av att ha mycket andra hästar omkring sig?

min unghäst var sån när jag köpte henne. hon bara ångade på. på henne funkade det med att använda rösten å se till att inte vara framåtlutad i sätet.

Det kan inte vara så att han blir stressad av att ha mycket andra hästar omkring sig?

nja, jag vet inte.. som sagt är inte så rutinerad så kan inte avläsa så bra. Men va andra som har sett oss tycker är inte att han ser stressad ut utan bara blir triggad av andra hästar och vill "visa upp sig". Fast som sagt, jag vet inte så mkt hur man läser av det :crazy:

Tack för ALLA jättebra tips, ska testa att rida mer på volt ,ta förhållningar osv under min nästa lektion med honom.:)

Han blev nyss veterinärundersökt och allt var lugnt med honom. Han äter lagom med kraftfoder så det ska inte vara några problem. Det största problemet med honom är att han är så tävlingsinriktad känns det som, och ska alltid komma ifatt andra hästar om man rider fler i ridhuset. Jag har märkt nu som några av er skrev att det hjälper inte att ta i hårdare, för då går det verkligen bara fortare.
Försöker ta förhållningar och använda en lugn röst, men han har oftast ganska svårt att "rusa in" i traven, även på volten. Han är ju snäll och så, och väldigt rolig att rida men det känns inte som jag har någon kontroll öve rhonom när han rusar in i trav och galopp, trots förhållningar. Tänker på att sitta upprätt och lägga min takt, men han lyssnar bara på detta någon gång ibland. :confused:

Han äter lagom skrev du här upp. Oftast är det tyvärr så att man överskattar hästen behov av kraftfoder. Men eftersom du skriver som du gör räknar jag med att någon kunning räknat på foderstaten.

När han "rusar in i trav" så bryt av på en gång. Skit i att det inte blev trav. Likadant när du fått kontroll på traven och ska börja med galoppen börjar han rusa så bryt blixtsnabbt av och vänta tills han varvar ner innan du försöker igen.

Ja jsälvklart har en kunnig kollat på detta. Är inte min häst så det är inte jag som bestämt mängden och så, men de hade kollat upp det iaf och det ska ha varit rätt mängd. Annars får man väl minska enligt min mening men ja.. jag bestämmer inte över det.

Ja, jag bord enog testa att bryta av. Problemet är ju bara att det kan va rätt svårt haha eftersom att han inte lyssnar,:smirk: Men jag tycker jag har fått väldigt bra tips från alla så ska verkligen jobba med detta på måndag när jag ska rida igen.. förhoppningsvis så löser det sig och killen lugnar ner sig några hg :)

Fick ett tips att halvhalta ner stegvis från ökat tempo,och det fungerade bra på min pålle! använder små förhållningar med en tygel o ett knä i taget och efter några sådana halvhalts-förhållningar går han från ökad galopp tillmer samladgalopp o därefter ner till tölt. Därefter ner till skritt. Nu har du ingen islänning, men det kanske fungerar ändå! Fördelen med dessa kortare förhållningar tycker jag är att det inte blir nån kamp om bettet. Men du måste naturligtvis även gå den långa vägen med lydnad o dressyr, men de råden har du redan fått;)

Lycka till!

Mitt tips är att låta hästen få utlopp för sin energi. Heta hästar behöver mer motion. Hur ofta rider du honom? Man kan tex. före en ridtur låta honom sprina lös i ridhuset/volten, medan du manar på. han får då gärna galoppera. sen när han lugnar sig, tex. travar i bra tempo då kan du sitta upp på honom och ni kan börja arbeta. om du inte har tid (eller ork) att träna din häst är det bra att skaffa rutinerad medryttare.

Tänk oxå på att träna korta övergångar mellan skritt- galopp och trav-galopp. Hästen ska lyssna på dig! och glömm inte eftergiften!

ja, nu läste jag allas inlägg och såg att det alltså inte va din egen häst det handla om. prata med ägaren till hästen, vad säger hon? Oftast är det ägaren som känner sin egen häst bäst, därför kanske du kan få nåt bra råd därifrån.

Det är risk att man hamnar i en dragkamp med en sådan häst. Oftast så har det med ren olydnad och att hästen saknar styrka att göra (förutsatt att hästen är frisk, inte får för mycket kraftfoder, är ute i hagen dagligen osv). Risken med sådana här beteenden är att man hamnar i en ond cirkel. Hästen orkar inte och drar på, du gör en förhållning, hästen tar den inte för att den inte orkar och rusar ännu mer, du tar en hårdare förhållning ...........efter ett tag så är risken att hästen fortsätter att ignorera dina förhållningar och rusar bara fast den igentligen är tillräckligt stark för att lyssna på dig.

Vad man kan enkelt kan göra är att man helt enkelt styr in mot väggen/staketet (förstod det som att du hade ett ridhus). Det är inte riktigt så brutalt som det låter.

Du börjar helt enkelt i skritt (det måste fungera 100% i skritt innan du går över i trav). Så fort du känner att hästen inte tar din förhållning så vänder du den mot sargen. Inget slit och dragande utan bara helt lugnt så vänder du den mot sargen. Klapp beröm och så rider du åt andra hållet. Gör en förhållning igen. Tar inte hästen förhållningen så gör du samma sak igen. Vänder mot sargen, beröm och byter varv. Men det viktiga är att att hästen aldrig uppfattar det som någon bestraffning utan bara som en form av förstärkning av dina hjälper (i det här fallet förhållande). Räkna med att du får göra om det många, många gånger.

När hästen lyssnar på dig i skritt så gör du samma sak i trav. Men du travar givetvis väldigt långsamt så att stoppet mot väggen inte blir för häftigt. Men annars gäller samma sak där. Tar inte hästen förhållningen med en gång så styr du mot väggen, beröm och byter varv.

Fördelen med detta sättet är att du aldrig hamnar i någon diskussion med din häst. Du blir heller aldrig dragandes i munnen. Lyssnar den inte med en gång så förstärker du din bromsande hjälp med hjälp av väggen. Eftersom detta även tar lite tid så hinner hästen bygga upp lite mer styrka.

Efter ett tag så brukar det räcka med att bara vrida hästens huvud mot väggen för att den skall lyssna för förhållningen med en gång. Tanken är självklart att den bara skall lyssna på din förhållning utan att behöva använda väggen. Problemet är att hästar är starka och vissa har lärt sig att utnyttja detta.

Men som sagt du får vara lite envis och låta det ta tid. Det är inget som går på en dag. Fast jag har faktiskt varit med om hästar där det tagit en gång bara för att de skall fatta att en förhållning faktiskt inte är förhandlingsbar och att den skall åtlydas med en gång.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 557
Senast: MimmiNO
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar