Sakta ner het häst med som inte lyssnas alls??

Sv: Sakta ner het häst med som inte lyssnas alls??

Mitt tips är att låta hästen få utlopp för sin energi. Heta hästar behöver mer motion. Hur ofta rider du honom? Man kan tex. före en ridtur låta honom sprina lös i ridhuset/volten, medan du manar på. han får då gärna galoppera. sen när han lugnar sig, tex. travar i bra tempo då kan du sitta upp på honom och ni kan börja arbeta. om du inte har tid (eller ork) att träna din häst är det bra att skaffa rutinerad medryttare.

Tänk oxå på att träna korta övergångar mellan skritt- galopp och trav-galopp. Hästen ska lyssna på dig! och glömm inte eftergiften!

Det är ytterst sällan man kan rida en het häst trött. Oftast blir resultatet att de bara blir hetare och svårare att jobba ju tröttare de blir.

Snarare är det så att om man har en het häst så måste man aktivera den hela tiden men inte genom att bara låta den springa utan man kan tex göra så:

man skrittar sex steg
gör en liten volt i trav
fattar galopp och galopperar exakt 4 steg
bryter av till trav och gör skänkelvikning
saktar av till skritt ryggar några steg
skritt halv igenom
gattar galopp igen gör en liten volt
saktar av till skritt
gör skänkelvikning i skritt 10 steg
osv

dvs man varierar sig hela tiden. Är helt enkelt på väg någonstans jämt och inte bara travar runt på en volt. Hästen är hela tiden aktiverad men inte med tanke på att göra den trött genom att den får "springa av sig". Heta hästar blir som sagt oftast ännu mer svår kontrollerade om de är trötta.

Mvh

Tora

Vilka två jättebra svar!

Jag förstår hur du menar, men enligt min erfarenhet så har detta funkat väldigt bra. Tanken är att hästen ska få utlopp för sin överskottsenergi och sedan när den har fått bralla ett tag låter man den lugna ner sig och berömmer den när den bara står still. Sen kan man sitta upp på hästen och börja med det lösgörande arbetet. På en het häst är det extra viktigt att se till att hästen verkligen tar förhållningarna. Många övergångar, som jag tidigare nämnt, är också ngt. man får göra ofta.

Har lite olika funderingar!

Du skriver att han har laom mängd kraftfoder men det kanske inte är rätt sort för honom? Om han går på havre nu kan du ju prova att byta till t ex korn.
En sak du kan göra från marken är att använda rösten! Ett ptroo betyder "saktare" och halt betyder "så still" osv. Då kan du ju använda samma röstkommandon när du rider sedan.
Jag tycker även att du skulle kunna longera eller liknande innan. Typ skritta i 10 minuter, longera honom så han får springa av sig en stund och sedan lite lösgörande arbete en liten stund efter.
Sedan är det nog som nämnt ett väldigt konsekvent dressyrarbete du bör ägna dig åt. Skritta, prova trava några steg, skritta om han itne lyssnar osv. Om han nu är helt hel och fn i munnen och inget av det jag skrivit innan funkar kanske du kan prova ett NÅGOT starkare bett. Menar inte att du ska börja rida på typ stångbett och sitta och slita, men om han går på ett vanligt tvådelat nu så kanske du kan prova ett tredelat eller rakt gummibett? Eller kanske bettlöst?

Du har fått flera bra svar redan, men jag kunde inte låta bli att skriva ändå.

Jag håller med tex. Tora och Karamelldrottningen som verkar ha bra förslag.

Jag tycker att Karamelldrottningens idé om att låta hästen "rasta av sig" innan ett ridpass är bra- antingen i lina eller lös i ridhuset tex.- eller att jobba hästen i den riktningen under uppvärmningen.

Såhär skulle jag ha ridit din häst, utifrån vad du berättat:

Eftersom det verkar som om hästen gärna biter sig fast i bettet och drar iväg med dig- undvik att inleda ridpasset med ridning som kan skapa sådana situationer och värm istället upp hästen med i princip långa tyglar. Låt den springa i ganska fritt valt tempo i samtliga gångarter utan att du inverkar med tyglarna alls (om inte hästen brakar iväg helt galet-styr då in i sargen som någon beskrev). Försök gärna kontrollera tempot genom inverkan av sits och röst, men låt som sagt bli att dra i tyglarna till en början utom möjligtvis för att ange riktning om han inte svänger för vikt-/skänkelhjälperna.

Tänk på att du kan kontrollera tempot framåt också- rider man en framåt häst så är det lätt att hamna i dåliga mönster där man ständigt sitter och försöker bromsa sin häst. Rid honom framåt istället! Känner du att han vill springa på- mana på honom.

När hästen har fått röra på sig i alla gångarter i båda varv och har fått upp flåset lite, bryt av till skritt. Bry dig inte om att avbrottet inte skulle ge några poäng i MSV:B- vill du stanna ska han stanna, och innebär det i det här läget att du måste ta lite grovt i honom, så får det vara så just nu.

Jobba därefter med tempoväxlingar i skritt- öka fem steg, minska fem. Var noga med halvhalterna- släpp ned låren och öppna upp din bröstkorg och se till att ha en stadig men lätt kontakt på tygeln och att din hand inte är stum och verkar i riktning bakåt- är din hand stum, blir hästens mun hård. Snabba eftergifter så snart du tagit en förhållning, men var också noga med att få respons på det du gör- han ska lyssna och du ska få en reaktion, annars gör om och gör om och gör om tills han tar dina hjälper.

Fortsätt jobba med skritten- skritt, halt, skritt, öka några steg, minska, halt, minska, minska ännu mer, se till att du rider varje steg- att DU kontrollerar varje steg han tar framåt och bestämmer hur snabbt/långsamt det skall vara.

Sedan kan du fortsätta aktivera honom i skritt med tex. lite vändningar på fram- eller bakdel- kanske runt koner- något steg sidvärts, och fortsatt arbete med halter, ökningar och minskningar. Sysselsätt honom och känn efter att du bestämmer vad som skall ske härnäst och hur det ska utföras. Hamnar ni i ett låst läge där han tar bettet- ge lång tygel ett tag.

När du har kontroll på skrittarbetet kan du gå vidare till trav och senare galopp och jobba på motsvarande sätt. Observera att detta kan innebära att ni kanske inte kommer till trav- och galopparbete förrän efter åtskilliga pass med "bara" arbete i skritt. Som man bäddar får man ligga, slarvar man med grunden så blir fortsättningen därefter, så därför tycker jag att det är viktigt att man först befäster arbete i skritt innan man går vidare. (Dock tycker jag som sagt att du kan värma upp honom kravlöst i alla gångarter!)

Lycka till med din roliga häst!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 557
Senast: MimmiNO
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar