"Saknar min gamla häst"-period

Martina_m

Trådstartare
Gissar på att de flesta känner så ibland.

Har kommit in i en period där jag tänker på min gamla ponny jättemycket. Jag fantiserar att jag köper tillbaka henne och vi lever lyckliga i alla dar ;)

Tänker på stunder vi haft tillsammans, som kanske inte var så speciella då, men som betyder mycket nu. Att vi faktiskt hade ett väldigt starkt band, men som jag inte tänkte på då.

Jag har följt henne genom 3 ägarbyten, det är alltså inte de som jag sålde henne till som äger henne längre. Har hälsat på henne flera gånger (kanske 10 ggr) under de här åren. Sålde henne aug 2006.

Och det som gör det hela ännu mer jobbigt, är att jag föreställer mig det ganska lätt att få tillbaka henne. Det är nu en ridskola som äger henne och hon är född -93, så hon börjar ju komma upp i åldern.

Är det bara jag som lever i en fantasivärld och önskar så mycket, eller finns det fler som kommer in i sådana här perioder?

Sv: "Saknar min gamla häst"-period

Jag har aldrig behövt sälja någon häst så jag personligen vet inte hur det är. Men jag har en vän som saknar sin ponny något oerhört. Skulle ponnyn bli till salu och min vän hade pengar och plats hade hon köpt på stört :)

Jag blir ofta sån! Speciellt nu när min nuvarande (som jag inte skulle byta ut för allt guld i världen!) inte är riktigt kry.

Jag red en dressyrponny ett tag, en riktig superhäst som jag har sett gå från en kalashäst som utan problem kunde göra passage, till ett gammalt vrak som knappt blev borstat.. Jag hoppas hon har det bättre nu, har inte sett henne på ett par år. Och jag red in ett halvblodssto som jag hade en så otroligt bra kontakt med. OJ vad många gånger jag ångrar att vi sålde henne. Jag vet inte alls var hon är längre, köparen mer eller mindre tröttnade på henne och sålde vidare.. Trots att jag hade sagt att jag ville veta, så jag kunde ha en chans att köpa (inget som stod i kontraktet, bara en önskan från min sida).

Man kan ju inte låta bli att undra hur det hade blivit om man behållt..

Jag hade många sådana tankar om min "gamla" d-ponny, också såld -06 och född -93. Jag drömde om henne på nätterna, och saknade henne något så grymt. Detta trots att jag samtidigt hade världens underbaraste stora häst...
Hon blev akut avlivad augusti -09, fick akut fång och svarade inte på behandling. Det tog mig ett år innan jag förstod fullt ut vad som verkligen hade hänt, att hon inte längre fanns kvar och då brast det totalt för mig.

Den store hästen har jag sålt, och honom saknar jag också, men inte alls på samma sätt. Jag vet att han har det bra, och vi klickade aldrig helt fullt ut. Jag tyckte han var lite opersonlig, även om han var underbar.

Jag återupptog ridningen nu i höstas, blev medryttare till två hästar i närheten där jag bor... På något sätt gled det över till att jag tog hand om stoet, enbart. Jag höll på med henne mer än vad ägaren gjorde (tyvärr dålig kemi mellan dem), när hon skadade sig kom jag till stallet varje dag för att gå ut och gå med henne och satte även igång henne försiktigt o.s.v...
Åh, jag var inte förtjust i henne först när jag började rida henne, tills jag insåg att jag höll på med "min gamla ponny", men i form av en stor häst och jag föll som en fura och avgudade henne! Nu har jag köpt henne och allt känns suveränt, även om vi har våra bekymmer just nu. Vi är ännu inte sammansvetsade på samma sätt som jag och ponnyn var, men det kommer ;)

Det stämmer jag förstår precis, det har gått mer än 10 år sedan jag sålde min D-ponny och jag var jätte nära på att köpa tillbaka henne när hon blev till salu. Jag har inte hälsat på henne hos de senaste två ägarna men jag saknar henne otroligt ibland. Nu har jag tappat bort henne för ägarbytet är inte registrerat. Hon var ett polskt arabsto och otroligt vacker. Gissa om jag hade velat ha föl på henne nu när jag äger en PRE hingst. Man glömmer aldrig den häst som introducerade en i derars underbara stillsamma värld. Om någon hör talas om en Legina ox så hör av er!

Hehe, tror inte du är särskillt unik när det gäller detta....
Själv köper jag tillbaka min ponny nu, som jag sålde i oktober....Det är ganska tydligt att vi var "menade" för varandra.

Inte så konstigt att man känner så. Jag köpte tillbaka min barndomsponny när han gick i pension från den ridskola som han slutligen hamnade på. Vi fick tolv år extra tillsammans. Han fick sluta sina dagar hos mig efter en lång skön tid som promenadhäst/läromästare till mina egna barn. Jag ångrar ingenting :)

jag vet hur den känslan är men även hur känslan är att hjälpa en annan fd ägare.
jag köpte en häst som var sk "proplemhäst" visste inget , lyckades pö nagot sätt hitta numret till 1 ägaren(efter uppfödaren) och denna hade grubblat och funderat (hade angrat att hon salde) blev mycket vatten kaskader fr förra ägarens samt mina ögon i detta telefonsamtal men gissa om hon var lycklig och lättnad, efter detta samtalet brevväxklade vi samt jag uppdaterade med bilder och dylikt
glad jag lyckades hitta en undrande fd hästägare blir varm i hjärtat när jag tänker pa det

NU har jag hittat henne på en blogg:) hoppas ägaren svarar.Skulle vara så skönt att få veta:)

Åh vad jag saknar min första ponny! Jag försökte få tag i nuvarande ägare genom den jag sålde till men han verkar inte vilja svara, och jag vågar liksom inte ta det längre eftersom jag inte vill veta om något hänt. Min ponny var född 90 eller 91 (hehe) och hade inte haft det så lätt:( Han var väldigt reserverad, rädd för människor med djup röst och häftiga rörelser. Massa ärr vad öronen också.. Och jag har aldrig vart så nära en häst! Om han inte ville hämtas behövde jag bara gå dit för att han skulle lugna sig och han satt helst i knät:love: Efter tandproblem var han ovillig att gå i form och efter stryk var han rädd för att hoppa, men ibland, om något var extra kul, som till exempel FT-träning, svävade han fram med krökt nacke och luftiga språng, studsade som en boll och hoppade allt. Och även om det bara hände ett par gånger när jag var 10, så vet jag ju att jag skulle kunnat göra honom så fin nu. Och tänk om man aldrig mer hittar det där?

*kl*

Det verkar ju som att flera har köpt tillbaka sina ponnisar.

Hur ska man då veta om man ska göra det eller inte?

Jag kan ha max 1 häst. Ska jag då sälja min 6-åring som jag haft i 3 år för att köpa tillbaka min gamla d-ponny född -93?
Vilken dröm att få tillbaka min snälla trygghet!
Men ridmässigt? Varför göra sig av med den unga ridhästen?
Men jag kanske inte vill tävla? Jag har ju aldrig gjort det, kommer jag någonsin att känna behov av det?
Eller är jag nöjd med skogsridning och lite lätt träning?

Hur ska man veta hur man ska göra?

Jag har nyligen köpt tillbaka min gamla ponny, av samma ägare som köpte henne av oss för åtta år sedan. Det känns jättebra att åter få njuta av världens bästa ponny, och att få ge henne ett bra sista hem. Hon är nu 21 och jättepigg och fräsch så jag hoppas såklart att hon ska hålla i många år till :love:

Nu har jag hästarna hemma vilket gör att jag inte behövde prioritera bort någon av de andra hästarna för att kunna ta hem ponnyn. Det blir naturligtvis ett svårare val för dig om du bara kan ha en häst. Om du inte har samma känslor för den häst du har nu kan det kanske vara läge att ta chansen att få äga ponnyn igen, om du tror att du kommer att ångra dig senare om du inte gör det? Jag tycker dock att man ska tänka på att en äldre häst inte alltid klarar miljöombyten så bra, så om du bestämmer dig för köp så bör du vara inställd på att ha kvar ponnyn livet ut. Det kan ju handla om många år och det är ju inte säkert att den håller ens för lätt träning så länge. Frågan är ju då om du kan känna dig nöjd med det?

Bara du vet hur du ska göra men jag ångrar inte en sekund att jag tog hem gammelponnyn! Hade dock inte sålt min ridhäst för att kunna göra så, han är underbar han också;)

Jag hade verkligen inte sålt en lovande unghäst för att köpa tillbaka min gamla ponny. Det handlar ju inte bara om hästarna utan om min egna ridning. Jag vill kunna utvecklas i ridningen och bli duktigare. Och det blir man inte på ens gamla ponny!

Däremot hade jag kunnat tänka mig att köpa tillbaka ponnyn om det inte innebar att göra sig av med hästen som redan fanns.

Ja visst kan jag sakna min gamla åsna och vilja köpa tillbaka honom.

Men samtidigt så vet jag innerst inne att han inte längre är den hästen jag vill ha. Jag har bara råd att ha en häst (även om jag inte har nån nu, men enligt erfarenhet så är det så), och då väljer jag inte att köpa ett 22-årigt halvblod som jag vet att jag bara skulle kunna rida ut på och träna nångång då och då.

Men i mina drömmar så skulle jag ha två och då skulle han ju självklart vara en av dem!

Jag känner så för två av hästarna vi sålt.
Min första ponny, ett c-ponnysto f-93. Vi sålde henne för 10 år sedan och sedan såldes hon vidare flertalet gånger av olika anledningar. Jag hade kontakt med nya ägare vid 3 ägarbyten och hälsade på 2ggr (första var en katastrof, jag stortjöt hela tiden för hon hade tappat så mycket och hade det inte jättebra, nästa gång -hos en annan ägare, såg hon ut som sig själv igen) men sedan tappade jag bort henne. Tror att det är detta -att det var min första ponny, och sen att hon inte fick stanna på ett bra ställe utan sålts vidare flera gånger som gjort att jag inte kunnat släppa henne.
Hörde inget på 7år (!), visste inte ens om hon levde längre, och så lyckades jag snoka reda på henne i vintras. Så glad! Har sett bilder på henne och hon är lika fin som jag minns henne, dessutom finns hon inte jättelångt bort så jag kanske hälsar på henne till sommaren. Det känns bättre nu men jag hade gärna köpt tillbaka henne.

Sedan för min förra häst som vi sålde 2008. Hon har sålts vidare en gång till sedan dess och jag hoppas att hon får stanna där hon är nu. Anledningen att jag saknar henne så mycket är för att det är den mest speciella och personliga häst jag mött, och jag oroar mig för att hon ska börja vandra runt. Skulle hon bli till salu igen så skulle jag vilja köpa tillbaka henne om jag har möjlighet.

Jag köpte tillbaka min gamling! Han är nu 20 år och still going strong. Jag ångrar inte en gång att jag köpte tillbaka honom, trots att det innebär att det blir svårt för mig att skaffa stor häst. Han är mitt hjärta, och utveckla min ridning kan jag göra på andra hästar. Visst skulle jag ibland vilja ha en stor häst att träna med, men jag har ett långt hästliv kvar!

Kan också tillägga att efter elva år tillsammans lär han mig fortfarande något nytt varje dag! Och hur flashiga tävlingshästar jag än rider finns det ingen som ger en sådan ridkänsla för mig som gammelgubben. Gör jag minsta fel så säger han till, han håller mig vaken, balanserad och känslig som ryttare. Han har verkligen lärt mig allt jag kan.

Men hade jag inte haft möjligheten att rida & träna hästar vid sidan av honom hade det varit svårare. Nu blir han mitt andrum där jag bara kan ha roligt, slappna av och njuta av att rida. Jag behöver honom! :D

*kl*

Nu har jag tagit mitt förnuft till fånga.
Och så klart att jag inte kan göra mig av med den mest personliga hästen jag nånsin stött på, alltså min 6-åring.

Vi har mycket att jobba på, när det gäller allt. Och det känns som att vi är på god väg!

Och som många andra av er säger, hade jag kunnat ha båda två, då hade det varit skillnad!
Och ridmässigt, så är unghästen mkt bättre att träna med, men gamlingen är underbar ute i skogen.

Men det är ändå härligt att få fantisera ibland ;) Göra något tokigt och spännande! Men bara på låtsas! ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 241
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 166
Senast: Rie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 383
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka