Utsätts för en del hot och våld i mitt arbete (slutenvårdspsykiatri) men antagligen mindre än vad man kan tro.
Har blivit utsatt för fysiska hot eller hotfulla situationer vid flertal tillfällen, men aldrig blivit fysiskt skadad. Verbala hot förekommer ganska frekvent. För det mesta är det mest fula ord, höjda röster och könsord. En gång har jag blivit mordhotad. Då polisanmälde jag.
Vi bär alltid personliga överfallslarm och vi får också utbildning i Hot och Våld.
Dels tränar man på risksituationer, som tvångsinjektioner eller bältesläggningar och även hur man bemöter våldsamma patienter, både fysiskt och verbalt.
Rent säkerhetsmässigt ser man till att aldrig ha patienter bakom sig, dvs jag låter alltid patienten gå före mig och jag ser till att aldrig hamna i ett instängt utrymme med en patient.
Delar jag läkemedel och har medicinskåpet öppet så har jag alltid dörren in till rummet låst osv.
Alla såna åtgärder går på ren rutin och det är något som all van personal gör utan att tänka på.
Alla dörrar på avdelningen är låsta och bara personal har nycklar och koder.
Fönstren är ej öppningsbara annat än en liten glipa för vädring. Ska ett patientrum vädras så låser man dörren osv.
För ovan personal och nya patienter är det mycket att tänka på, men för oss som är vana så går det på rutin. Det sitter såpass i ryggmärgen så jag vid ett flertal tillfällen försökt att låsa och låsa upp dörrar när jag själv har varit inlagd som patient.