Det här med inkludering och identifikation

Jupp. Som allergiker har jag påtalat det för såväl affärsansvarig som för myndighet. Men jag har gett upp nu, det verkar inte finnas sån aktiv kontroll i daglivaruhandeln.
Det verkar vara väldigt olika mellan kommunerna. Även vilka frågor. Här hade vi en på miljö och hälsa, som snöade in totalt på textstorleken på det butikspackades etiketter.
 
Det verkar vara väldigt olika mellan kommunerna. Även vilka frågor. Här hade vi en på miljö och hälsa, som snöade in totalt på textstorleken på det butikspackades etiketter.
Det finns ingen lag som säger att en innehållsförteckning ska vara på svenska har jag fått till svar från livsmedelsverket. Finns innehållsförteckning så räcker det, även om det inte finns på svenska eller engelska.
 
Jag kan hålla med om att Willys kanske borde ha tänkt steget längre när de skapade kampanjen, men jag förstår inte riktigt hur skribenterna får det till ett tecken på att Willys skäms över att ha dem som kunder? :confused:
 
Jag kan hålla med om att Willys kanske borde ha tänkt steget längre när de skapade kampanjen, men jag förstår inte riktigt hur skribenterna får det till ett tecken på att Willys skäms över att ha dem som kunder? :confused:
"Bra mat för alla" är inte något nytt begrepp och jag tvivlar på att skribenterna i trådstartslänk har opponerat sig mot tex astma och allergiförbundets kampanj 'bra mat för alla'.
Men grundproblemet kanske är av semantisk art och inte alls om inkludering vs exkludering.

Jag menar, svenska kyrkor är 'öppna för alla' men ibland har till exempel kykan ett par kvarter från mig gudstjänster på finska, på serbokratiska och på spanska. Borde jag känna mig exkluderad? Bara som jämförelse.
 
Senast ändrad:
Det tråkiga korta svaret vid just Willys-situationen tolkar jag som att de vill nå ut till just de som inte allt för ofta handlar där. De som alltid vill ha ett stort utbud och alltid kunna köpa det de vill. De som inte är rädda att lägga lite mer pengar på mat.

Jag tycker Willys är en smart bra affär. Jag tycker det är sunt att allt inte alltid finns. För så är det ju? Billig och bra mat.
Sen skulle jag såklart får bort danskt kött t.ex
 
Har inte sett något av detta själv. Men utifrån listan som citeras i artikeln "Gravad lax, brieost, digestivekex, ekologiskt nötkött, potatisgratäng, chips med tryffelsmak och färsk rosmarin" så är inget av detta för mig.
Av helt andra skäl än vad man identifierar sig med eller inte. Det är dyra saker, som inte är för ALLA, utan för dem som kan lägga lite extra pengar på att öka matupplevelsen eller rikta konsumtionen efter sina preferenser.

Skillnaden är att jag inte ens reagerar på att jag inte ingår i "alla". Reklamen fokuserar väl de som man optimerar sin lönsamhet genom. Och det råder inget tvivel om att jag är en oattraktiv kund i det avseendet.

Ja så kanske det är! De kanske tror att de inte har dem. Läser på deras web:

Vi vet att allt fler vill kunna äta bra och hållbar mat. Vi vet också att det är lättare sagt än gjort. Ibland kommer vardagen, eller plånboken i mellan och ofta blir det en kompromiss. Vi vill bidra till att lösa ekvationen genom att förena kvalitet och hållbarhet med enkelhet och låga priser.

Vår ambition är att du ska kunna välja just dina favoriter hos oss, men att du ska slippa välja mellan bra och hållbar mat och låga priser. Den ambitionen har bland annat bidragit till att vi storsatsat på ekologiskt, tagit krafttag i kampen mot matsvinnet och lanserat e-handel. Allt för att göra dina vardagsval så enkla som möjligt.”

Hållbarhet och ekologiskt brukar ju rikta sig till (övre) medelklass.
Jag tror det handlar om "bra"-et. Att man ska bredda basen av potentiella köpare till skiktet "mervärdesmat" (i vid mening) . Framställa det (förment?) exklusiva och kvalitativa som tillgängligt.

Jag tycker det har varit en stor trend under ett tag med att marknaden skiktar sig. Saker säljs som antingen "billiga" eller "bra". Det första är lågt pris helt oavsett om prisvärdheten i köpet är urusel. Det andra är en massa laddat "innehåll" (som kan vara nyttighet, miljövänlighet, produktionsmetoder, kvalitet) som framställs som centrala, men där nivåskillnaden kanske inte är lika stor som skillnaden på orden och priset.

Jag tror att vindolmar etc. inte är med i kampanjen för att dessa varor typiskt sett inte finns som "mervärdesalternativ" utan istället marknadsförs utifrån andra kriterier.

Det som håller på att försvinna ur affärerna är de "medelmåttiga" varorna som i sin enkelhet alltid har tillräcklig kvalitet men utan att extra kostnadsposter tillförs (tänk blå-vitt som originalidéen var när det infördes) Det är vad som i mer genuin betydelse är "bra mat för alla" enligt mig.

Jag känner att det är viktigare om "mina" varor finns kvar i hyllorna än om de syns i reklamen.

(Vet inte om detta kommer låta som kritik? Är inte avsett som det, utan bara som tillförande av ytterligare ett perspektiv)
 
Med tanke på att Willys profilerar sig som billigt så tänker jag att det är en kampanj för att visa att det är just billigt. "För alla"="alla ska ha råd", även med typiskt dyr mat.
Exkluderas folk så är det såklart nånting de behöver bättra sig på men det känns som om det här behöver lite tydligare marknadsföring oavsett. Jag tror liksom inte ett dugg på att Willys specifikt försöker locka till sig Solsidan-folk eller för den delen skäms över kunder med annat ursprung, utan att det är just en prisfråga då det liksom är Willys. Att det är så många olika tolkningar tyder i sig på att det är otydligt tänker jag, och hade det varit tydligare att det är typiskt dyr mat som är billigare där så hade det kanske inte varit lika exkluderande heller?
 
Det här blev intressant. Nästan alla, inklusive mig, diskuterar om hur Willys tänkt. Men det jag funderade över var ju faktiskt inte alls det, utan hur många arenor det finns där människor med ickesvenskt ursprung (eller andra minoriteter) inte känner igen sig.

Apropå identifikation då. Vi identifierar oss tydligen med Willys. :D
 
Spontant, hade reklamen sagt "bäst mat för alla" och bara haft ensidigt, säg västerländskt, fine. Att skriva att vissa produkter är bra för alla exkluderar ju inte att det finns annat som också är bra för alla. Dessa kanske dyker upp i nästa kampanj. Bara för att något inte tillhör mina smaklökar och vanor så betyder ju inte det att det inte är bra även för mig.
Att allt ska passa alla jämt för annars blir någon kränkt gör mig skittrött faktiskt.
 
I min lilla hemstad finns det fyra stora mataffärer. Det finns en tydlig skillnad mellan människorna som handlar i de olika butikerna och de anses som olika "fint" att handla i någon av dessa fyra. Med det i åtanke så ser jag en tydlig dragning mot att Willys vill ha in de "finare" kunderna i sin kundkrets. De vill inte ses som ett billigt alternativ längre och det märks också på utbudet. Numera trängs de billiga och bra alternativen allt längre bort/in i hyllorna i "min" affär istället för att som tidigare stå sida vid sida och blir därmed svårare att hitta till förmån för de dyrare märkena. Tråkig utveckling tycker jag samtidigt som jag ser det som ganska löjligt att människor ser det som "finare" eller "sämre" att handla på de olika affärerna. Jag vet flera som aldrig skulle sätta sin fot på willys enligt de själva för de har fått för sig att det inte varken är bra kvalite eller fräscha varor som finns där. De verkar leva kvar i tanken att willys fortfarande är den stapelvaruaffär Exet en gång var och jag tror att det är de kunderna willys vill locka till sig. Jag tror inte att de kommer lyckas utan det enda de gör är att irritera sina trogna kunder. (De har iallafall lyckats irritera mig.)
 
Spontant, hade reklamen sagt "bäst mat för alla" och bara haft ensidigt, säg västerländskt, fine. Att skriva att vissa produkter är bra för alla exkluderar ju inte att det finns annat som också är bra för alla. Dessa kanske dyker upp i nästa kampanj. Bara för att något inte tillhör mina smaklökar och vanor så betyder ju inte det att det inte är bra även för mig.
Att allt ska passa alla jämt för annars blir någon kränkt gör mig skittrött faktiskt.

Det är väl att man aldrig visar vinbladsdolmar i samma kontext med texten: ”bra mat för alla” som skaver tycker jag.
Jämför jag utbudet på Willys och Ica kvantum är det tydligt olika profiler och ekonomiska grupper man vänder sig till. Willys vill bredda sig mot en resursstarkare grupp, jag önskar de istället var tydligt stolta över sitt utbud och att mat för alla avspeglades i reklamen.
 
Det här blev intressant. Nästan alla, inklusive mig, diskuterar om hur Willys tänkt. Men det jag funderade över var ju faktiskt inte alls det, utan hur många arenor det finns där människor med ickesvenskt ursprung (eller andra minoriteter) inte känner igen sig.

Apropå identifikation då. Vi identifierar oss tydligen med Willys. :D
Jag tänker att det är en väldigt massa av arenor där det saknas representation.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp