Jupp. Som allergiker har jag påtalat det för såväl affärsansvarig som för myndighet. Men jag har gett upp nu, det verkar inte finnas sån aktiv kontroll i daglivaruhandeln.Det är ju i alla fall olagligt.
Försäljningen då.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jupp. Som allergiker har jag påtalat det för såväl affärsansvarig som för myndighet. Men jag har gett upp nu, det verkar inte finnas sån aktiv kontroll i daglivaruhandeln.Det är ju i alla fall olagligt.
Försäljningen då.
Det verkar vara väldigt olika mellan kommunerna. Även vilka frågor. Här hade vi en på miljö och hälsa, som snöade in totalt på textstorleken på det butikspackades etiketter.Jupp. Som allergiker har jag påtalat det för såväl affärsansvarig som för myndighet. Men jag har gett upp nu, det verkar inte finnas sån aktiv kontroll i daglivaruhandeln.
Det finns ingen lag som säger att en innehållsförteckning ska vara på svenska har jag fått till svar från livsmedelsverket. Finns innehållsförteckning så räcker det, även om det inte finns på svenska eller engelska.Det verkar vara väldigt olika mellan kommunerna. Även vilka frågor. Här hade vi en på miljö och hälsa, som snöade in totalt på textstorleken på det butikspackades etiketter.
"Bra mat för alla" är inte något nytt begrepp och jag tvivlar på att skribenterna i trådstartslänk har opponerat sig mot tex astma och allergiförbundets kampanj 'bra mat för alla'.Jag kan hålla med om att Willys kanske borde ha tänkt steget längre när de skapade kampanjen, men jag förstår inte riktigt hur skribenterna får det till ett tecken på att Willys skäms över att ha dem som kunder?![]()
Jag tror det handlar om "bra"-et. Att man ska bredda basen av potentiella köpare till skiktet "mervärdesmat" (i vid mening) . Framställa det (förment?) exklusiva och kvalitativa som tillgängligt.Ja så kanske det är! De kanske tror att de inte har dem. Läser på deras web:
”Vi vet att allt fler vill kunna äta bra och hållbar mat. Vi vet också att det är lättare sagt än gjort. Ibland kommer vardagen, eller plånboken i mellan och ofta blir det en kompromiss. Vi vill bidra till att lösa ekvationen genom att förena kvalitet och hållbarhet med enkelhet och låga priser.
Vår ambition är att du ska kunna välja just dina favoriter hos oss, men att du ska slippa välja mellan bra och hållbar mat och låga priser. Den ambitionen har bland annat bidragit till att vi storsatsat på ekologiskt, tagit krafttag i kampen mot matsvinnet och lanserat e-handel. Allt för att göra dina vardagsval så enkla som möjligt.”
Hållbarhet och ekologiskt brukar ju rikta sig till (övre) medelklass.
Det stämmer inte. https://www.livsmedelsverket.se/pro.../regler-om-livsmedelsinformation-och-markningDet finns ingen lag som säger att en innehållsförteckning ska vara på svenska har jag fått till svar från livsmedelsverket. Finns innehållsförteckning så räcker det, även om det inte finns på svenska eller engelska.
Nej, så himla kladdigt!Jag känner mig exkluderad, skulle aldrig få för mig att servera sås till en rätt med potatisgratäng.![]()
Allt blir ju bättre med sås!Jag känner mig exkluderad, skulle aldrig få för mig att servera sås till en rätt med potatisgratäng.![]()
Jag skulle bli ledsen om jag blev serverad en köttbit och det inte fanns SÅS!Allt blir ju bättre med sås!![]()
Spontant, hade reklamen sagt "bäst mat för alla" och bara haft ensidigt, säg västerländskt, fine. Att skriva att vissa produkter är bra för alla exkluderar ju inte att det finns annat som också är bra för alla. Dessa kanske dyker upp i nästa kampanj. Bara för att något inte tillhör mina smaklökar och vanor så betyder ju inte det att det inte är bra även för mig.
Att allt ska passa alla jämt för annars blir någon kränkt gör mig skittrött faktiskt.
Jag tänker att det är en väldigt massa av arenor där det saknas representation.Det här blev intressant. Nästan alla, inklusive mig, diskuterar om hur Willys tänkt. Men det jag funderade över var ju faktiskt inte alls det, utan hur många arenor det finns där människor med ickesvenskt ursprung (eller andra minoriteter) inte känner igen sig.
Apropå identifikation då. Vi identifierar oss tydligen med Willys.![]()
Ja. Det är väl just det som det vore bra att försöka minska.Jag tänker att det är en väldigt massa av arenor där det saknas representation.