Säkerhetsväst?

V

Vida

Kort fråga kommer nu...
Ni som rider islandshäst, använder ni säkerhetsväst?

Själv äger jag ingen. Fanns inte på min tid...alltså när jag senast höll på med hästar och ridning. :smirk:
(Så frågan är nu om det är något man ska satsa på eller inte?)

Sv: Säkerhetsväst?

Nej. Ingen säkerhetsväst. Säger inte hel-nej, kanske skulle använda en om jag red nån häst jag kände mig ortryggare på.

Var tvungen att ha det förut, men nu använder jag det aaaaaaaldrig. Hatar att använda säkerhetsväst. Blir så begränsad i ridningen.

Jag har en, fast den använd inte så ofta. Efter att jag tagit hem Snorri såtog jag mig faktiskt i kagen och önskade mig en väst i födelsedagspresent av mina föräldrar och Tro mig det är inte det att jag inte behöver den för det gör jag! När man har med snorri och göra så blir det en heldel ofrivilliga avsittningar MEN dom är otympliga att använda, på sommaren går det väl ann men hur fasen gör man nu på vintern? någon som har ett bra förslag jag menar när det är -10 grader så är man juh ganska ordentligt på klädd, eller ja alla mina vinterridkläder är väldigt tjocka och varma så vart ska jag ha västen? jag menar den är för liten att ha utanpå alla kläder och den är för stor för att få plats innanför kläderna. VÄLDIGT opraktiskt!

Jag rider alltid med väst!

Det fanns inte när jag var liten och lärde mig rida heller, men det är bara att vänja sig. Efter ett tag så känns väst lika självklart som hjälm. Har ridit med väst sedan ca 3 år tillbaka och har under den tiden endast ramlat av 1 gång. Gick då omkull med hästen i samband med ett hopp över ett vattendike. Var väldigt glad över västen då... inga skador på varken mig eller hästen.

Kläderna anpassar jag numera efter västen, dvs. jag köper ridkläder där västen får plats under.

Om du funderar på att köpa väst, så prova flera ridvästar. Vad jag har sett så finns det bara 1 som är någorlunda följsam (racesafe). Alla andra som jag sett och provat har varit väldigt stela som jag skulle ha svårt att använda dagligen.

Den dag jag börjar rida in mina isisar så ska ni vara säkra på att det finns en tös i finland som använder säkerhetsväst :banana:

Kan man inte minska och öka den i storleken, det kan man åtminstone lite med min!

Jo den går att anpassa men inte sååå mycket. Men jag tror jag ska designa en egen vinterjacka som är anpassad efter västen och Sedan be mormor sy upp den (hon syr alla min ridkläder) blir den bra kanske hon kan börja sälja den med.

För tre år sedan åkte jag av, och landade med ryggslutet mot en vass sten. Som tur var räckte västen ända ner, men jag fick ont som fan ändå. Undrar hur det gått utan väst - förmodligen ngn krosssad kota...

Jag har en men det används inte ofta...

Jag har den om jag rider ut på en häst som jag inte känner eller om jag skulle rida en unghäst.
Annars inte...

Jag har också en, i skolan var vi tvugna att ha det pga försäkringsregler, sen köpte jag loss den.

Jag har den när jag rider nya hästar jag inte känner, unghästar och om man skall rida på lite längre uteritter ex (om man vet att det kommer bli mkt fart och fläkt) annars är jag rätt slarvig på att andvända den, som sagt den är otymplig och nästan omöjlig att ha nu på vintern, men 10 klager kläder borde väl skydda lite? :angel:

Jag använder min säkerhetsväst ALLTID när jag rider. Det spelar ingen roll om hästen är busig eller snäll och lugn. Jag använder säkerhetsväst för att får inte mycket skador efter jag ramlar av.. Jag använder hjälm och säkerhetsväst ALLTID.

Jag hade en väst nrä jag började med islandshäst eftersom jag tidigare red storhäst där det var krav på väst vid hoppning och uteritt. När jag sedan växte ur västen blev det ingen ny.

jag rider aldrig utan västen i skogen . rider bara utan lite då o då när det är lugn dressyr i paddocken . Men vad som helst kan hända , så därför använder jag den :)

Nej, jag har ingen säkerhetsväst. Har inte blivit av att jag skaffat. Ren slöhet antar jag. Man borde nog ha en... :angel:

Efter en avkastning, så gick jag genast och köpte mig en väst. Även om min nyköpta häst är kanonlugn, så kan det ju hända olyckor och det vill jag inte riskera, eller minimera...:idea:

Alltid väst.
Jag är alldeles för rädd om mig för att skippa den.
Och pressar alltid hästarna litet så att det blir mindre marginaler.

Jag använder väst när jag rider in unghästarna och när jag handbetäcker. Men aldrig annars,tycker dom är hiskeligt klumpiga..

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 518
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V