Säkerhetsväst?

Sv: Säkerhetsväst?

Det tänkte jag i somras att en väst vore bra när hingstens hovar var nära.

Det låter inte som du,.....

Nja jag ger mig ju på både det ena och det andra.
Och så vill jag ha litet aktion i det hela.
Så hästarna blir litet extra "pigga och glada" och då kan det bli ett kast hit eller dit i rena upphetsningen.
Eller så aktar jag mig inte för stora och läskiga saker utan tycker att hästarna skall klara av det.
Så för säkerhets skull, eftersom jag inte vill fega, så sätter jag på mig västen och rider sedan med ett större mod.

Eller så kan man vända på det hela och säga att jag är så feg att jag inte vågar rida ordentligt utan väst.

Jag har blivit ännu försiktigare de senaste åren. :(
Jag saknar tiderna när jag red Hubertusjakt, tävlade hoppning på hästar jag knappt suttit på och rejsade i skogen barbacka.
Jag tror inte en väst skulle göra skillnad för mig. Det jag behöver är trygga hästar och övning.

Använder ingen väst. Jag VET att det är dumt när jag tänker efter men... tja, jag har faktiskt ingen bra anledning att inte använda en.
Däremot skulle det inte falla mig in att överhuvudtaget sitta på en häst utan hjälm. Kanske för att jag skadat huvudet ett flertal gånger vid avramlingar/omkullridningar men aldrig kroppen mer än blåmärken.

Lika självklart för mig att använda väst som att ha säkerhetsbälte i bil.
Att bara använda väst i bland är ju som att säga Idag kör jag en ny snabb bil bäst att sätta på bältet. Olyckor händer på alla möjliga sätt.
Om dagen kommer när det händer en olycka vill jag vara så väl skyddad som möjligt.
Riding är farligt, varför skall jag öka risken för att skada mig allvarligt och kanske bli förlamad för att jag inte orkar att ta på mig en bra skydds utrustning.

Jag har kompencerat det med mera skyddsutrustning i stället.
Det fungerar i alla fall för mig.

Jag har inte haft någon väst sedan jag växte ur min... För nästan 8 år sedan. Men har tänkt mer och mer på att köpa mig en. Jag har aldrig slagit mig när jag trillat av, har haft en otrolig tur.. Har säkert trillat av de där 100 ggr + ett antal till, men aldrig fått en enda skråma. Men någon gång kan man ju ha otur...

När jag var liten gillade jag mina säkerhetsvästar, kände inte att jag hade dem på mig utan de satt på även när jag åkte hem från stallet. Har sett att det finns många riktigt smidiga, rätt dyra dock. Men det är väl värt det.

Alltid ridväst för min del. Har haft en vid varje ridtur i snart 11 år (under hela min ridperiod vill säga, är 14 år). Nu på senare tid har jag haft mycket att göra med unghästar och oroliga, studsiga ponnysar och hästar och då är västen och hjälmen två relativt billiga livsförsäkringar jag aldrig skulle klara mig utan.
Trots att min nuvarande Isis är den snällaste och lugnaste som satt sina hovar på denna jord tänker jag aldrig ta ett steg utan min älskade Race Safe ridväst.
Rekommenderar alla som rider att använda väst, jag anpassar alla mina klädinköp efter den, men det är det värt! :banana:

Jag rider alltid med väst när jag rider Unghästar, osäkra eller nyahästar.
Men om jag bara rider hemma på mina ridhästar så använder jag det oftast inte.Har nästan presic köpt en jätte skön(formanpassad) väst,så det finns ju faktiskt riktigt sköna och bra västar nu förtiden ,kan tänka mig att det inte fanns för några år sedan.;)

Alltid säkerhetsväst på min egna häst, ska dock kanske lägga av den några gånger för att se om det gör någon skillnad på min smidighet.
På skolhästarna har jag inte ridit med säkerhetsväst, dels pga jag inte tycker det behövs (dumt, jag vet) o sen för att vi tränar väldigt mycket sits, och svårt att se hur jag sitter med västen på.
Tycker inte min häst är särskilt klumpig, har å andra sidan alltid ridit med väst, så länge jag kan komma ihåg.
Min väst är av märket saferide, en såndär med massor plattor liksom. Är nöjd med den!

*kl*

Måste medge att jag blivit slarvigare och slarvigare... Någon enstaka gång sätter jag på mig västen. Borde alltid ha den på. Plötsligt händer det... (och inte i någon Lotto-vinst-positiv bemärkelse)

KL

Jag har blivit en omvänd väst användare efter att ha fått barn och fattat att man kankse inte ska ta risken när det finsn sköna västar haha.

Jag ahr alltid haft västar, och aldrig använt dom haha, men nu när jag började med hästar igen och vat avbockad två gånger på tio minuter, och rider (som alltid) unghästar så kom jag ihåg vad jäkla ont det gör!

Som sagt, jag rider ofta unghästar, plus att jag är lite mer pajjad i kroppen redan, och nuf inns det bättre västar än förr som är skönare, så därför använder jag nästan alltid väst nu, ibland inte vid paddock dressyr arbete på häst jag känner väl, men till min totalta förvånong så blir det att jag sätter på det för det mesta nu för tiden.

Jag kan starkt rekommendera Outlyne västen, som är riktigt skön för att vara en väst, och går att ställa om enormt mycket i passformen både uppe och nere och för brösten etc. :)
Den är totalt värt pengarna och är aldrig hård eller obekväm eller nåt.
"I'm a born again vest wearer" ;)

Jag använder alltid min säkerhetsväst. Har en nyare modell som kommit ut nu i sommras som är jätteskön. Har en gammal som är hel och stelare men denna nya är liksom små bitar som sitter ihop som gör att man knappt känner att man har den på sig efter en stund för den är så följsam. Sen ibland är det skönt att få rida utan också. :)

Har aldrig varit ett stort fan av säkerhetsväst.
Men så i augusti kastades jag av isisen och bröt flera revben. Detta hade inte hänt om jag hade väst. Rehabiliteringen är lång och SVÅR med oerhörda smärtor.
Ungefär 5 veckor efter olyckan red jag samma isis som då exploderade pga ett rådjur och jag föll av. Revbenen värkte men inget mer så JA; numera är västen ALLTID på, oavsett om den är obekväm, det är helt enkelt inte värt det.

Jag använder aldrig väst av den enkla anledningen att den klämmer åt någe förskräckligt över tuttarna :eek:

Jag känner mig instängd i säkerhetsväst och använder därför ingen, men har också blivit försiktigare med åren och när jag t ex rider en unghäst eller okända hästar på Island känns det bra med någon form av skydd.

Hittade lösningen i en ridjacka från Mountain Horse med inbyggda "stöddämpare" i någon sorts hårt skum som skyddar hela kroppen och som är insydda i små flikor i jackfodret. Man kan ta ut dem när man vill eller när man tvättar jackan.

En fiffig lösning tycker jag, och jackan känns inte ett dugg klumpig att ha på sig. Ett alternativ som jag varmt kan rekommendera till alla väst-motståndare!

Jag har inte använt väst på länge, har senaste året funderat på om det kanske är dags att skaffa sig en, men det har fortfarande inte blivit av.

I förra veckan trillade jag av min häst för första gången. Kom fram till att om jag behöver något så är det väl ett höftskydd, jag måste nog landa väldigt konstigt för att ha någon större nytta av en väst. Självkalrt är det väl bra om man landar på en sten eller något, så egentligen borde man väl ha en.

Det kommer troligtvis dröja tills jag skaffar en väst tyvärr.

*KL*
Hade gärna använt en säkerhetsväst om det funnits nån som passar. Är ju kort i överkroppen samt tuttar som meloner så har ej hittat nått.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 518
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror