Säkerhetsväst?

Sv: Säkerhetsväst?

Jag rider alltid med säkerhetsväst i skogen, dock inte när jag rider på bana (om jag inte hoppar eller rider barbacka) eller tävlar.

För mig är det en vana att ha västen. Jag började rida på ridskola när jag var liten, och då fick jag inte ens vara i stallet utan att ha på mig väst.
Visst skulle jag hellre rida utan västen, men den dagen det händer något är det nog skönt att ha den på....

eftersom en av mina hästar, den jag rider mest, är allt annat än pålitlig, har jag väst när jag hoppar honom, tränar på ängen och rider ute i högre tempon då han har en tendens att bara vända åt andra hållet... Satsar dock hellre pengar på en riktigt bra hjälm.

Jag förstår inte varför det är så många som bara använder västen under vissa tillfällen. Om man använder väst, varför inte hela tiden?
Detta var menat som en fråga, inte som påhopp mot någon, så ingen tar illa vid sig.

Jag ramlade som sagt av min häst första gången nyligen. Han hade då bockat, hoppat och tokat sig under ca 20 min av den hyfsat korta ridturen. (första snön och inte riden på nästan en vecka, så jag förstår varför han var smått galen). Jag red barbacka i nya snorhala termobyxor. Men under alla tokerier och bus satt jag kvar utan större problem, även om det var halt så jag fick klamra mig fast med mantag ett par gånger.

När jag ramlade av var det inte för att vi hoppade eller sprang fort eller något sånt. Vi skrittade hem på lång tygel, jag var väl kanske 100 meter från stallet. Hästen blev rädd för en fågel som prasslade till i löven och tog ett jämfotahopp åt sidan. Och jag trillade av.

Så varför inte använda väst annars med om man nu ändå använder en. Man vet ju aldrig när det kommer hända. Min häst blir aldrig rädd för saker annars, och om han blir rädd så gör han ett stoppskutt, och ställer sig blickstilla. Detta var första gången han blev rädd för nåt sånt här.

Jag använder ingen väst alls, så jag försöker inte få någon att använda det. Men jag förstår inte riktigt logiken med att använda det bara ibland, man vet ju aldrig när olyckan är framme.

Elina8: jag använder den så sällan då jag får jätteont i ryggen av den för jag stelnar till så mycket så jag använder den när det verkligen är nödvändigt. Håller med ang det med att man aldrig vet när något händer.

Rider nästan alltid med säkerhetsväst. Vill egentligen inte, tycker jag får sämre sits då :confused: men mamma tvingar mig. Fast när hon inte är med så brukar jag skippa den :angel: mycket skönare utan.. :crazy:

på julshowen på min ridskola ett år, hade dom maskeradhoppning. det ena laget hade en fjording. när en av dom i det laget skulle hoppa av började hon bocka eller nåt, jag kommer inte riktigt ihåg vad som hände, men ena hoven hamnade rakt i bröstet på den tjejen(som då hade trillat av), hade hon inte haft väst på sig hade hon inte levt idag.:crazy:

Påminner mig om när jag trillade av Pokkadis sist. Dagarna innan hade hon varit helt tokig, och bockat som en dåre, sen när vi väl fått en lugn dag, skritta hon på och så skrämmer något till henne, hon hoppar till lite åt sidan, och jag åt andra hållet på den snustorra grusvägen och landar på sidan, så revbenen få ta smällen. Hade rätt ont i några dagar efteråt. Så det är som du säger, man kan aldrig veta när.

Men iallafall, över till trådens ämne: Nej, jag använder inte ridväst längre. Gjorde det i somras/höstas ett tag. Men jag fick verkligen jätteont i ryggen utav den, nästan värre än smällen jag fick när jag trillade av. Tror det störde hästen minst lika mycket, då jag var 1000ggr stelare än vanligt, och jag är redan rätt stel/spänd.

Jag har en säkerhetsväst hemma.. men jag använder den aldrig. Jag tycker att jag blir stel i den så den ligger bara hemma och dammar.. men jag skulle nog behöva ta fram den nu.. eftersom jag nu nästan bara rider unghästar.

Har två västar men har varit dålig på att använda dom. Har börjat använda dom nu efter att ha ramlat av när jag skulle prova en sadel på min gamla häst. Är nog den enda här som ramlat av innan man hunnit upp i sadeln ens. Kan tala om att jag slog mig riktigt illa i ryggslutet och nacken för jag ramlade handlöst bakåt på rygg. Fick mig en riktig tankeställare då. Det kan hända när man minst anar. Hade jag haft västen så hade den tagit smällen.
Jag kan tycka att västar är klumpiga och jag brukar slå i hakan i västen när jag hoppar av för den liksom fastnar i sadeln, men man får väl hitta på en annan avsittningsteknik.

hade väst när jag hoppade med halvblodet, men har aldrig haft det när jag ridit isisarna, jag hatar väst och har typ aldrig flygit av isisarna de är så snälla och trygga.

När jag rider på ridskola så har jag säkerhetsväst men inte när jag rider på medryttarhästen.
Fast den börjar bli lite för liten så det är väl dags för en ny snart. :grin:

kl.
Jag använder alltid väst på min egen då hon kan bli lite ivrig och bocka, hoppa och studsa även på okända hästar använder jag väst sen finns det undantag, på suberstabila hästar jag känner skippar jag västen mest bara för att det är skönt att slippa ibland.

Efter att ha åkt av och två revben gick av( gjorde ont som sat...n) så använder jag alltid väst. En race safe. Varmt så det förslår men då har jag gjort vad jag kan för att slippa få fler revben knäckta :-)

Jag har alltid säkerhetsväst när jag hoppar/rider ut speciellt på hästar jag inte känner så bra, jag vet hur det känns med brutet nyckelben ;)

Jag har provat några gånger att rida i en och den stör mig fruktansvärt mycket i min ridning=(

Jag får skav och den är bara ivägen och rider väldigt dåligt och hästen störs sig av min dåliga ridstil så allt blir bara en salig soppa.

Så jag har valt att rida utan hjälpen är iallafall på och det är det viktigaste enligt mig=)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 518
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror