Säkerhetsgjord??

Iris71

Trådstartare
Vad är en säkerhetsgjord? Skulle ha fått den med när jag köpte mitt russ....men har ännu inte fått den, bara resten av selen. Vad har jag missat för nåt? :smirk:

Sv: Säkerhetsgjord??

Den är bredare på mitten, och där finns det 2 hål. Man ska trä den över tömmringarna. På vardera sida är det remmar, den ena med spänne och den andra med hål. Den remmen med spännet ska vara åt höger.
När du har surrat fast vagnen med skakelremmen surrar du säkerhetsremmen över den.
Du börjar frammför skakelöglan och surrar frammåt, men fäster bakom skakelöglan. På höger sida ska du lämmna en bit rem så att du får den under magen på hästen och kan spänna den på vänster sida.
Jag är nybörjare inom travet, men jag hoppas du förstår min förklaring =)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för förklaringen....tror mig kunna se framför mig hur den ser ut.....

Men vad är den bra för? Har den med säkerhet att göra?

Som extra säkerhet om bukgjorden skulle gå av eller om någon av snurrremmarna skulle släppa.

Jenny

utmärkt förklaring!:bump: jag är också ganska färsk inom travet och lär mig nya saker hela tiden bla. från alla trevliga personer på buke-sidorna! M:)

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Hemmet Nu har vi bott i huset i ett år! 😊🎂 Det har gått så fort och vi har ännu inte fått nån snits på det här med förvaring och organisering...
Svar
0
· Visningar
123
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 347
Senast: Enya
·
Hemmet Min hyresvärd har fixat ett sophus med sortering, men där finns bara plastsortering för hårdplast. Går inte all plast i samma behållare...
2
Svar
29
· Visningar
1 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka