Säkerhetsåtgärder med hästar.

Kallebus

Trådstartare
Efter tråden om olyckan i ridhuset så har jag märkt att det tydligen är stora skillnader på hur man ser på säkerheten kring hästar, anläggningar och ridning.
Vad ser du som självklart?
Vad vill du gärna ändra på i din omgivning om det gick?
Vad finns det som andra gör som du aldrig skulle gå med på?

Alltså det finns så mycket! Rent allmänt så tycker jag inte om att där är massa skrot och sopor på gården. Vet en häst som kom lös i panik och gick rakt in en hög med skrot: hästen fick tas bort omgående.

Där SKA vara ström i staketet och man SKA kolla det regelbundet. Trådar som hänger, trampstolp, tillfälliga lösningar när det gäller staket ska minimeras.

Skulle aldrig ta en häst till och från hagen i endast grimma.

Jag hade gärna sett:
Inhägnade hästgårdar/anläggningar med rejäla och ffa stängda grindar så att inga hästar kommer lösa i onödan.
Hjälmtvång även på linförare/kusk inte bara ryttare.
Att man delar av ridhuset med tex hindermaterial om man linar/tömkör samtidigt som någon ska rida.
Fast telefon i ridhuset (Det fanns alltid förr på alla ridskolor jag varit på)
Bredvid telefonen bör finnas en lista med viktiga telefonnr samt uppgifter om anläggningen.
Att man inte rider ut själv på stora vägen med hästar som inte fixar trafik.

Tyvärr är jag lite slarvig då det gäller mig, min man eller andra vuxna.För som vuxen (Men förstås beroende på hur insatt de vuxna är i hästar/djur). kan man väl ta och tänka till lite själv.. men som sagt jag slarvar själv en del...Men en olycka kan hända vem som helst och många-men inte alla-går att undvika.
Men för barn under 18 är det alltid-utan undantag oavsätt erfarenhet.Annars får de ge fan i hästarna.

* hjälm vid all hantering.
*säkerhetsväst vid all körning och ridning.
* grimma och grimskaft till och från och hagen och bara en häst per person i taget.
* Mobiltelefon med men absolut inte prat i telefonen vid hästhantering, inte heller "musik i öronen".
* Reflexer på ben, och reflexer både på häst och människa som syns fram och bak efter kl 14.00.
* I stall och på gården ska det vara ordning och reda. Man lämnar inget efter sig.

Sen så blir jag ibland fundersam HUR överlevde man-för som ungdom i litet privat travstall så brydde man sig inte om det där med hjälm,säkerhet, tokgalopper barbacka -direkt ut från stallet, någon vuxen fanns förstås aldrig på plats...Ibland får lov att tro på det där med skyddsänglar eller ödet för nog har det vara nära många gånger.

Den andra tråden har fått mig att bli extra noga angående telefon, i stall och ridhus.

Jag har också insett hur viktigt det är att prata om dessa frågor. Om jag haft häst idag skule jag nog kalla till ett stallmöte... för att diskutera vilka rutiner man ska ha. På alla jobb jag haft har man haft brandövning, etc. Nog kan det vara bra att i ett stall prata igenom vad man ska göra om olycka etc uppstår.

Tyvärr är jag lite slarvig då det gäller mig, min man eller andra vuxna.För som vuxen (Men förstås beroende på hur insatt de vuxna är i hästar/djur). kan man väl ta och tänka till lite själv.. men som sagt jag slarvar själv en del...Men en olycka kan hända vem som helst och många-men inte alla-går att undvika.
Men för barn under 18 är det alltid-utan undantag oavsätt erfarenhet.Annars får de ge fan i hästarna.

* hjälm vid all hantering.
*säkerhetsväst vid all körning och ridning.
* grimma och grimskaft till och från och hagen och bara en häst per person i taget.
* Mobiltelefon med men absolut inte prat i telefonen vid hästhantering, inte heller "musik i öronen".
* Reflexer på ben, och reflexer både på häst och människa som syns fram och bak efter kl 14.00.
* I stall och på gården ska det vara ordning och reda. Man lämnar inget efter sig.

Sen så blir jag ibland fundersam HUR överlevde man-för som ungdom i litet privat travstall så brydde man sig inte om det där med hjälm,säkerhet, tokgalopper barbacka -direkt ut från stallet, någon vuxen fanns förstås aldrig på plats...Ibland får lov att tro på det där med skyddsänglar eller ödet för nog har det vara nära många gånger.

Haha.. ja såhär i backspegeln är jag förundrad över att inget hände under mina tonår. Varken jag, mina vänner eller ponnyerna blev skadade.

Det enda jag skulle vilja förbättra i stallet där jag står är grindlösningen i hagen. Den är alldelens för lång, mot ligghallens vägg och det går därför inte att släppa in häst i hagen utan att lägga tråden på marken eller kliva in en mycket lång sträcka med tråden sträckt, det är liksom grejer i vägen (väggen, thermobaren) så att ens egen häst inte kommer in i hagen om man inte går in jättelångt med trådarna. Mycket osäkert, speciellt när två av hästarna i hagen är busiga och gärna försöker ta sig ut.

Generellt sett tycker jag att hagar borde ha antingen gummibandsöppningar eller "slussar", eller att öppningarna sätts mot en korridor som har grind, så att man så att säga har en andra chans om en häst skulle råka smita förbi.

Ang grindöppningar så är det även bra om grindtråden slutar just vid grinden.
Alltså tråden är kapad och fortsätter inte som staketstråd. Den ska även kunna gå i sönder/släppa om en häst skulle fastna.
Annars kan en häst fastna o dra med sig en hel del av staketet om inget släpper.

Läste också tråden om olyckan och blev verkligen iskall. Fy vilken mardröm! Så just det där med fast telefon i ridhuset, eller bara en telefon med laddare i vilket som, borde finnas. Det "gamla" systemet med att skriva på en tavla vilken väg och tid när man rider ut själv borde alla egentligen göra också. Jag gör inte det... Men en mobil är inget att ha om man ligger medvetslös i skogen och ingen vet var man är.

- Ingen rökning i närhet av stallbyggnader och ridhus
- Inga lösa prylar framme - ordning och reda. Avspärrat till gödselcontainer om man har en sån.
- Alltid samma hantering på alla hästar vid ut/insläpp från hage och box. Vända hästen mot sig osv. Även den allra snällaste och lugna häst kan bli rädd. Rutiner, rutiner, rutiner.
- Daglig koll av hagar
- Rent och fint i foderkammaren osv. Möss vill man inte ha in en massa av, de kan gnaga av elledningar osv.
- Grimma med grimskaft fasthakat utanför varje box, alltid (vid brand)
- Apropå brand: bestämma en återsamlingsplats, ha brandövningar

Herregud, det finns hur mycket som helst. Bara en sån sak som en människa som går ut i en stor hage och kanske blir sparkad och ingen vet att personen ligger därute. Man kan väl ändå inte ha whiteboardtavla för hagar, liksom.. Eller bör man? Ett system där man skriver upp sig på vilken tid man kommit till stallet om man är där ute själv och kanske råkar ut för en olycka som den i ridhustråden?

Man får sig verkligen en tankeställare kring hur stora och potentiellt farliga djur det faktiskt är vi håller på med. 600 kg reaktivt flyktdjur liksom. Jag kanske ska börja med kaniner istället :idea:

Jag tycker inte att man ska longera eller tömköra samtidigt som någon rider så det undviker jag. Jag håller inte på med mina unghästar på ridbanan om någon annan är där. Jag rider ihop med andra på ridbanan bara om jag vet att de kan kontrollera sina hästar. Eftersom jag har en spörädd häst yndviker jag att rida henne ihop med folk som vevar med spön hela tiden.

Jag rider aldrig utan min telefon och jag talar om var jag tar vägen. Jag rider inte mina unghästar utan att någon annan är i stallet.

Mina hästar är fostrade och lyder röstkommandon.

Jag har bara skummat delar av den andra tråden, men det jag reagerade på med den historien (jag förstod dock att händelsen i sig var gammal, och att vissa saker säkert ändrat sig sen dess) är framför allt att ingen av personerna verkade ha tillgång till telefon. Jag stod uppstallad i fem år på ett stall där det var värdelös täckning för mobiltelefon både inne i stallet och ute, men jag var aldrig i stallet utan min mobiltelefon. Någonstans fanns det alltid täckning, och det är bättre att ha telefonen på sig i vilket fall, än att behöva kuta ut till bilen för att hämta den. När jag skaffade egen häst fanns inte mobiltelefoner i den utsträckningen som idag, och det är något vi verkligen borde använda oss av. Jag är fortfarande aldrig i stallet utan mobilen. Jag har mobilen om jag så bara ska gå ut och klappa lite på hästen i hagen, man vet aldrig.

Jag har hjälm vid all motion av häst, även promenader vid handen och longering/tömkörning/löshoppning. När min häst var yngre (mycket ung häst vid köptillfället) hade jag även säkerhetsväst vid dessa tillfällen, och jag longerar fortfarande henne med säkerhetsväst om jag någon gång longerar. Rider självklart alltid med väst.

Jag skulle inte välja att rida i ridhuset om någon longerar/tömkör/på annat sätt har hästen mer lös än om man rider. Min häst är inget monster, men hon kan sparka mot andra hästar om de kommer för nära henne bakifrån, och jag anser risken för det vara större om hästen springer i en lina än om det sitter en ryttare på ryggen. Nu hade väl inte det hjälpt personen i den andra tråden ett dugg, snarare tvärtom, men det är en försiktighetsåtgärd jag vidtar för min egen och min hästs skull.

I stallmiljön vill jag ha ordning och reda, och inget som varken häst eller människa kan skada sig på. Det tycker jag vi uppfyller både i mitt stall och i ridhuset vi brukar rida i (som inte ligger på samma ställe). Vi har en även en whiteboard i stallet där alla telefonnummer till samtliga hästägare/medryttare i stallet står med, och även numret till jourhavande veterinär. Det tycker jag är ett stort plus, om olyckan skulle vara framme kan det vara skönt att slippa ringa nummerupplysningen/börja leta på nätet, det är inte alla som har numret inlagt i mobilerna.

Efter tråden om olyckan i ridhuset så har jag märkt att det tydligen är stora skillnader på hur man ser på säkerheten kring hästar, anläggningar och ridning.
Vad ser du som självklart?
Vad vill du gärna ändra på i din omgivning om det gick?
Vad finns det som andra gör som du aldrig skulle gå med på?

Jag litar inte på att varken miljö eller personer i omgivningen alltid är safe. Alltså försöker jag träna hästarna så mycket som det går. Det är mitt största säkerhetstänk.

Utöver att jag alltid ser till att läsa av dem och aldrig släppa den biten och bli naiv och lita till dem. Jag ser till att hålla mig i vissa lägen om jag måste jobba med dem i skarpa lägen. Jag gör ju en del problemlösningar och jobbar med konvalecenter etc. Då måste man ta allt med i beräkning och vara beredd på det värsta. Man lär sig var de kan och inte kan nå en, hur de brukar röra sig, vad som triggar dem etc..

Så mina egna hästar och såna jag har i fulltidsträning ska bli trygga i diverse olika miljöer, situationer etc för att minimera risk för skada på dem eller andra. En lugn häst skadar sig sällan lika mycket som en exhalterad.
De får lära sig vara kroppsmedvetna för att minimera risk för skador om de skulle lyckas ta sig till en massa bråte de kan slå sig på.
De får lära sig att inte kasta sig igenom farliga/otrygga saker utan att coola ner och sakna ner om det är ngt.
Utöver att de inte bör vara rädda för diverse ljud, rörelser, känslor mot kroppen etc. De ska också lita till att jag inte "sätter dem i skiten" med några av mina beslut.
Så är jag inte orolig och ber dem om något ska de känna trygghet i att det inte är farligt, vad de än tror själva.

Sen är jag så klart för att safe:a så gott det går med bra staket till hagar, se till att OM en häst kommer lös ska den inte kunna käka en massa den kan bli dålig av, inte utsätta dem för onödiga risker av olika slag, ha bra brandplan och alltid vara beredd på att saker kan fela.

Men jag är medveten om att det kommer vara folk som inte vet hur man bör föra sig bland hästar och som kommer göra saker som kan skrämma skiten ur en otränad häst och göra den farlig för sig själv och andra.
Alltså måste de tränas. Och då måste jag se till att hålla mig i säkra zoner.
Utöver att om man korrigerar får man i stort sett alltid en retur. Då måste man vara beredd att möta upp den. Man ska inte korrigera mer än man klarar av att möta upp returer.
Oftast då folk skadar sig är det ju antingen så att häst och ryttare inte är tränade eller så har man försökt korrigera mer än man klarar av att möta.
Man kan placera sig i säkra zoner. Det behöver inte vara så farligt som det är för många som har häst.

Att vara förutseende och riskmedveten är det viktigaste. Vilket har gjort att jag är ganska nojjig för vissa saker, men det hjälper.

Jag blev faktiskt översprungen för någon månad sen, i hagen när jag skulle lägga ut mat. Det kunde slutat riktigt, riktigt illa. Jag hamnade på rygg, slog huvudet i marken och hade inte hästen varit snabb hade han trampat på mig också. Varför? För att jag var trött, ouppmärksam och gick och drömde. Jag tänkte inte på att unghästen gick mellan mig och surmärren, hur man nu kan missa en sån sak?

Sen kan jag bli så vansinnigt irriterad när man är någonstans och folk antar att hästarna kommer bete sig som hemma. Typ, du är på klinik och det kommer in en liten tjej med giraffhäst i bara grimma. Visst, hästen är jättesnäll, men faktum är att hästen väger 700 kg och kan döda någon på 3 sekunder, då kan man iaf ha en hingstkedja på.

Jag slarvar och har bara hjälm när jag rider. Är noga dock med barn som är i stallet med mig och ser till att dom alltid har hjälm.
Försöker vara noga med reflexer när vi är ute.
Leder alltid i grimma och grimskaft.
Undviker att rida själv, även när jag bara rider i paddocken.
Jobbar mycket från marken med diverse övningar som att hästen ska stanna när jag stannar etc. Tycker sånt är jätteviktigt att träna på.
Försöker hålla så rent och snyggt det går där hästarna vistas.
Skulle inte rida tillsammans med någon som longerar eller tömkör.
Kommer inte på så mycket mer. Tycker jag har det bra säkerhetsmässigt där jag har min häst då jag är typ själv så jag har ju mycket makt :D inga andra som förstör .

Saker som jag ser som helt självklart:

- Att aldrig prata i telefon vid hantering av hästarna (alltså, vid ridning eller vid ledning)
- Att ALLTID ha reflexer på när man rider ut - oavsett tidpunkt på dygnet. En reflexväst och två benreflexer är så enkelt att slänga på...
- Aldrig ta en häst i bara grimma
- Hjälm på vid all ridning
- Att regelbundet miljöträna sina hästar
- Att följa uppsatta stallregler

Vad jag skulle vilja ändra på:

- En rejäl upprensning av stall- och gårdsplaner. Nej, det ligger inget skrot eller en massa skräp, men jag tycker verkligen att sådana miljöer ska vara helt fria från lösa saker. I vår paddock står tex allt hindermaterial i ena hörnet vilket jag tycker är idioti. Det har också hänt att hästar kommit lösa under natten inne i stallet och för mig är det en självklarhet att hålla den miljön fri från grepar, borstar, spänner, lådor mm.
- Jag önskar att jag själv kunde leva mer efter regeln "säkerhetsväst vid all ridning".
- Vad tuaphua var inne på: att alla skulle miljöträna sina hästar mer! Då tror jag verkligen att många situationer hade kunnat undvikas. :)
- En sak som inte riktigt diskuterats i tråden är hur man ska förhålla sig till barn i stallet. Det har aldrig varit ett problem tidigare i stallet men nu finns det flera barn under tio år som vistas i stallet regelbundet, både med egna hästar och som är medryttare. Självklart är föräldrarna alltid med, men barnen springer ju runt självständigt och skapar ofta potentiellt farliga situationer. Senast igår kom en sexåring, släpandes ett träns efter sig på marken, in på (den då tillstängda) stallgången där en mycket besvärlig häst precis höll på att skos. Flickan ställer sig sen en meter bakom hästen och börjar trassla ut tränset. Jag flög dit och föste ut henne men helst hade ju inte den situationen uppstått alls. Föräldrarna till alla barnen är bra och går att resonera med, men barnen är egensinniga och lyder inte alltid. Det blir också mycket spring/gap/klampandes på loft som min häst egentligen inte bryr sig om, men som jag vet skulle kunna få någon annan häst att reagera. Har ni idéer om hur man kan göra stallet till en säker plats när det finns barn med i bilden?

Jag har en femåring som älskar hästar och ofta följer med till stallet.

Hon vet att i ett stall får man inte skrika, springa eller flamsa. Hjälm ska vara på, man går inte in i hagar eller boxar, går inte bakom hästar. Man viftar inte med pinnar eller spön eller kastar saker omkring sig. Tappar man koncentrationen och vill spela på mobilen eller leka med leksaker får man gå och sitta i bilen.

Fråga henne och hon kommer att rabbla upp allt detta som rinnande vatten, MEN hon är fem. Hon har inte mycket till koncentrationsförmåga, ser hon något häftigt glömmer hon alt på en sekund och det vore helt orimligt att jag skulle lägga något som helst ansvar för hennes säkerhet på henne själv eller på någon annan i stallet. Lösningen för mig är helt enkelt att jag aldrig befinner mig mer än en armlängds avstånd från henne och har stenkoll på vad hon gör hela tiden.

Med andra ord får jag inte ut så mycket för egen del när hon är med, men jag tror det är det enda rimliga med mindre barn i kombination med hästar.

Något som är självklart för MEJ:

Hjälm vid ridning
Inga onödiga grejor i stallgången
Inga grejor i passager som hästarna kan fastna i/skada sej på
Säkerhetsknutar vid uppbindning
Inga grimmor eller grimskaft liggande/hängande så hästarna kan få tag på dom i hagen/boxen
Alltid grimma hängande på boxdörren helst ihop med grimskaft
Extra grimskaft och grimmor hängande vid ytterdörren
Absolut ingen rökning i närheten av stallet
Sträckta band/rep i staketet
Skor med klack vid ridning
Hela skor när man är i närheten av häst, inga sandaler alltså!!
Ett tänk med sunt förnuft och inte ta hästen förgivet (allt kan hända)
Städad gårdsplan/hage/omgivning
Våga använda reflexer
Ingen musik i örona, hästen ska ha uppmärksamheten( i annat fall är den väl värd min uppmärksamhet den tiden jag är i stallet tänker jag)
Hästmat förvaras oåtkomligt
Knäppa täcken framifrån och bak knäppa upp bakifrån och fram(INTE självklart för alla..)
Telefonnummer till vet/anhörig/annan hästkunnig (eget stall) synligt i stallet
Aldrig nånsin ge sej ut på trafikerad väg på en otrafiksäker häst. Fullständigt obegripligt!?

Träna sin häst till att respektera mitt space
Träna den på att ett speciellt ptroo betyder 'ståstill' och att det är skarpt läge. (hästen fastnat/något har hänt/eller what ever.)

Ibland skulle jag nog vilja se mer lite sunt förnuft, så skulle mycket annat komma med på köpet...
Och att man inte ska vara rädd för att be om hjälp. Kunna stilla stoltheten för hästens skull om inte annat. Särskilt i hantering från marken, man tolererar lite för mycket ibland.

Tycker det har kommit upp många bra saker; ex. leda en häst i taget, inget pratade i mobil, reflexer, hjälm osv.

Men jag tycker också att utbildning av ryttare/kuskar är super viktigt! och att man hela tiden jobbar på att lära sig mer för att kunna läsa av hästarna bättre och bättre. :) Spelar ingen roll hur mycket skydd man har om man är mindre bra på att läsa hästen.
Ju bättre man är på att läsa av hästar desto mindre olyckor kommer upp tror jag :)

Våra ridskolehästar/verksamhetshästar och hästar som ska säljas till familjer försöker jag så gott jag kan att träna så att de blir så "säkra" och "tåliga" som möjligt; där det många gånger kanske är ovana föräldrar som sadlar och barn som leder hästarna.

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar