Efter tråden om olyckan i ridhuset så har jag märkt att det tydligen är stora skillnader på hur man ser på säkerheten kring hästar, anläggningar och ridning.
Vad ser du som självklart?
Vad vill du gärna ändra på i din omgivning om det gick?
Vad finns det som andra gör som du aldrig skulle gå med på?
Jag litar inte på att varken miljö eller personer i omgivningen alltid är safe. Alltså försöker jag träna hästarna så mycket som det går. Det är mitt största säkerhetstänk.
Utöver att jag alltid ser till att läsa av dem och aldrig släppa den biten och bli naiv och lita till dem. Jag ser till att hålla mig i vissa lägen om jag måste jobba med dem i skarpa lägen. Jag gör ju en del problemlösningar och jobbar med konvalecenter etc. Då måste man ta allt med i beräkning och vara beredd på det värsta. Man lär sig var de kan och inte kan nå en, hur de brukar röra sig, vad som triggar dem etc..
Så mina egna hästar och såna jag har i fulltidsträning ska bli trygga i diverse olika miljöer, situationer etc för att minimera risk för skada på dem eller andra. En lugn häst skadar sig sällan lika mycket som en exhalterad.
De får lära sig vara kroppsmedvetna för att minimera risk för skador om de skulle lyckas ta sig till en massa bråte de kan slå sig på.
De får lära sig att inte kasta sig igenom farliga/otrygga saker utan att coola ner och sakna ner om det är ngt.
Utöver att de inte bör vara rädda för diverse ljud, rörelser, känslor mot kroppen etc. De ska också lita till att jag inte "sätter dem i skiten" med några av mina beslut.
Så är jag inte orolig och ber dem om något ska de känna trygghet i att det inte är farligt, vad de än tror själva.
Sen är jag så klart för att safe:a så gott det går med bra staket till hagar, se till att OM en häst kommer lös ska den inte kunna käka en massa den kan bli dålig av, inte utsätta dem för onödiga risker av olika slag, ha bra brandplan och alltid vara beredd på att saker kan fela.
Men jag är medveten om att det kommer vara folk som inte vet hur man bör föra sig bland hästar och som kommer göra saker som kan skrämma skiten ur en otränad häst och göra den farlig för sig själv och andra.
Alltså måste de tränas. Och då måste jag se till att hålla mig i säkra zoner.
Utöver att om man korrigerar får man i stort sett alltid en retur. Då måste man vara beredd att möta upp den. Man ska inte korrigera mer än man klarar av att möta upp returer.
Oftast då folk skadar sig är det ju antingen så att häst och ryttare inte är tränade eller så har man försökt korrigera mer än man klarar av att möta.
Man kan placera sig i säkra zoner. Det behöver inte vara så farligt som det är för många som har häst.