Säkerhetsåtgärder med hästar.

Kommit många bra tips, skulle själv inte rida eller köra utan hjälm, inte häller leda utan grimskaft och tycker inhägnad gårdsplan är super men har inte det själv.

Största problemet tycker jag är att folk hanterar hästar för lite och för få hästar för att bli riktigt bra på att förstå och läsa hästar och där i tycker jag största säkerheten ligger.

En följdfråga: hur ska man få hästen trafiksäker om man aldrig utsätter den för trafik? ;)

Man börjar med att träna hemma, kontrollerat.
Med folk i bilen/bilarna som har lite vett och kan göra bra bedömningar av en eventuell situation.

På vanliga vägar och oerfaren häst har man ingen kontroll. Man vet inte hur folk kör eller reagerar på häst på väg öht.
Dessutom kan det bli kostsamt för föraren som åker på eventuell skada och dessutom utsätter man andra för tillbud med en medvetet icke trafiksäker häst, men även dej själv och hästen.

Om hästen är ok hemma tar man sen med sej en erfaren häst som 'visar vägen'.

En följdfråga: hur ska man få hästen trafiksäker om man aldrig utsätter den för trafik? ;)

På något annat sätt. En häst som måste "vänjas" vid trafik är inte redo att vara ute i trafiken, då måste den tillbaka till stallplanen/stallvägen och tränas där.

Sen tror jag att det tyvärr finns många som tycker att deras hästar är trafiksäkra, men som sen visar sig ändå reagera för fordon och trafikmiljö. Det var länge sen jag var så fly förbannad som när jag skulle hjälpa en vän med hennes häst, frågade om den var ok med trafik - jadå, inga problem alls, inte ens stora fordon!

Möter en buss och när vi är i höjd med bussen får hästen frispel, vänder och försökte sticka iväg. Det är INTE trafiksäkert! :rage: En trafiksäker häst ska reagera lika mycket på fordon som en bil, dvs inte reagera överhuvudtaget!

Sen ett svar som inte har något med frågorna att göra egentligen, men som handlar om säkerhet.

I min förening valde vi att ha en olycksdag där vi lånade in en hästintresserad sjuksköterska som berättade lite om hur man bör hantera en människa som utsätts för ett trauma, om säkerhet, vad som händer i kroppen vid olika skador och så vidare. Vi avslutade det hela med frågor och diskussion, tog upp verkliga fall som hänt i stallet och rannsakade oss om något hade kunnat göras bättre, borde vi ha andra rutiner osv.

Vi såg till att stallägaren gjorde träffen obligatorisk för alla hästägare i stallet samt bjöd in alla medlemmar - det var många "frivilliga" som kom. Mycket uppskattad träff med andra ord.

I år kommer vi ha HLR-kurs och brandövning. Även om hjärtfel kanske inte är så jättevanligt i ett stall med överhängande ungt folk, så är det en viktig sak att öva in för att kunna använda i andra delar av livet.

I våran föreningen tycker vi att dessa frågor är viktiga, och medlemmarna verkar haka på och tycker detsamma. Så ett tips till andra klubbar och föreningar är att årligen beta av olika säkerhetsområden, stora som små!

Jag försöker träna mina hästar att tåla allt möjligt för att undvika att saker som händer ska orsaka olyckor. Jag leder dem tillsammans utan problem, de är vana vid det. Jag kan skramla med saker runt dem och jag kan hoppa upp lite hur som helst och jag kan byta jacka på hästryggen och ta upp den osv.
Jag öppnar och stänger ridhusdörr/ridbanans grind osv från hästryggen på alla mina hästar.

Jag tror inte egentligen man kan helt förhindra olyckor från att ske, men man kan verkligen träna hästar på olika sätt.

Jag har t.ex. en häst som är ganska besvärad av andra hästar, lite mötesskygg och ogillar om andra ryttare smackar och gör ljud på sina hästar. Hon är dock såpass trygg med mig att det oftast inte är något problem, men jag försöker ändå hålla halva ridhuset mellan mig och främmande hästar för säkerhets skull.

Något som jag absolut inte tillåter är lösinsläpp av hästarna från hage till stall!

Ridskolor för ju ofta det förstår jag på ett vis. Alla hästarna är deras egna och det sparar mycket tid. Deras risk och deras ansvar.
Hur man kan få för sig att göra det i ett stall med många olika hästägare, mycket omsättning på hästar och utan att informera nyinflyttade om att det görs går över mitt förstånd!?!

Jag råkade ut för detta och fick omgående slut på eländet när jag talade om för dom att dom 1: fick ersätta all ev vetkostnad till min häst om han skulle skada sig och 2: Hästen är värd 80 000:- Betalar ni det om han bryter benet?
Stallet var inte alls lämpligt att släppa in lösa hästar i då det var snäva svängar och halt golv.
Fick sen reda på att en häst hade gått omkull två ggr och en gick in i fel box med resultatet att hästen som bodde där blev vansinnig, sparkade rakt ut genom plankorna, fastnade och fick plockas loss med kofot. :arghh:

Har några saker till:
- boxdörrar som knappt går att öppna. Det behöver oljas eller att man måste lyfta upp dörren samtidigt som man låser upp. Spännande om det börjar brinna....

- täcken som hänger över boxdörren när hästen stå i boxen.

Hej!

Mitt säkerhetstänk går i första hand ut på att tänka över situationer jag sätter mig i och tänka på vad som kan gå fel. Efter det går mycket att undvika.

Saker jag håller hårt på är:
Alltid hjälm vid ridning/körning. Detta gäller även de kompisar jag tar med som vill rida samt alla som lånar min häst (de är inte så många dock).
Jag ser till att de som hanterar min häst vet om hennes svagheter- hon är extremt ranglåg och får panik när hon blir trängd av andra hästar- då flyr hon blint, det har hänt att människor har hamnat i vägen.
Jag tränar min häst på att stå, ledas, hantera "otäcka" saker etc. Hon är tex helt van vid paraplyer, bilar med släp, traktorer, lastbilar, presenningar och vi hittar ständigt nya saker att öva på.
Täcken sätts på framifrån och tas av bakifrån.
Häst leds aldrig i bara grimma (med kan mycket väl ledas med jacka om halsen).
Jag sitter aldrig upp från marken och aldrig från små, lätta pallar. Pållan svängde in rumpan i en sån som ung- det hade kunnat sluta riktigt illa.

Sen finns säkert en massa annat, men inget jag kan komma på nu.

/Lavinia

Ja, det här med att vissa envisas med att börja ta av ett täcke med att knäppa upp fronten först.
Usch, jag får rysningar bara jag tänker på det. Ser alltid framför mig hur hästen trasslar in bakbenen i maggjordar o bensnöre.

Jag kom att tänka på fler saker jag som jag försöker tänka på i vardagen ur säkerhetssynpunkt.

- Mobilen är med, men jag håller inte på med den när jag rider. Kommer det ett sms skiter jag helt enkelt i att kolla, ringer det svarar jag kort och säger att jag rider (är det min mamma och jag inte svarar när hon vet att jag är i stallet så tror hon att jag har ramlat av och ligger skadad någonstans), men pratar inte i telefonen utan lägger sen på.
- Jag försöker i största möjliga mån sköta all hantering av hästen, borstning, ta på täcke, sadla, sadla av och så vidare, med hästen uppställd i gången. Jag vill inte göra det inne i boxen. Boxen är hästens fristad, och där är den inte alls fastsatt på samma sätt. Det har nog hänt två gånger på över tre år att jag har varit tvungen att sadla av utanför stallet för att någon annan ockuperade enda stället i stallgången där det gick i att stå i dåvarande stallet, och då hade jag tack och lov någon med mig som kunde hålla i hästen.
- Jag har hanterat min häst mycket från marken på ett tidigt skede, och hon har ett helt annat förtroende för mig/människor överhuvudtaget när man står bredvid än när man sitter på (det är en unghäst). Om vi är ute och rider och hon blir orolig, eller om det kommer tung trafik längre fram på vägen (som jag vet att hon är rädd för), så hoppar jag av och leder henne tills hon är lugnare. Det är dumt att utmana ödet. Min andra häst var däremot precis tvärtom, och var lättare att manövrera från ryggen än från marken, men hon var gammal redan när jag fick henne så det där grundläggande som unghästen fått automatiskt tidigt i livet hade hon aldrig fått en chans att lära sig.

Har några saker till:
- boxdörrar som knappt går att öppna. Det behöver oljas eller att man måste lyfta upp dörren samtidigt som man låser upp. Spännande om det börjar brinna....

Vi har en boxdörr som stängs igen med en såndär sprintgrej. Den är lite trög och man får inte alltid ett ordentligt grepp, Det är dock inga större svårigheter utifrån. När man råkar bli inlåst är det dock väldigt mycket värre. Jag var med hästen själv i stallet, stod inne i boxen och hade skjutit igen dörren, men inte helt. Så lyckas dörren gå igen helt på nåt sätt och där står jag. Jag kämpar som en idiot för att försöka få upp låset. Mobilen hängde så fint i jackfickan utanför boxen. Det var inte jättehärligt. Nu är hästen supersnäll så han gjorde ju inget, men man vill ju gärna ta sig ut. Det tog nog säkert 15 minuter innan jag lyckades peta upp låset.

Barn tycker jag är läskigt. De lägger saker överallt, de låter och stökar. Vi har flera barn i stallet med egna ponnies och det går ju bra för det mesta. Är nog mest jag som är nervös.
Jag var med när en hund blev trampad på tassen dock. Då trodde jag att jag skulle dö. Trodde varenda ben i tassen skulle vara krossat också men hunden haltade någon dag och sen var det överstökat.

Just ingång/utgång till hage tycker jag är jobbigt. Vi har många hästar som försöker smita ut samtidigt så det är lite jobb att komma ut ensam. Det är inte bråk så man slipper ju bli sparkad eller nåt sånt, men man får vara snabb och smidig som en vessla.

Ja, det här med att vissa envisas med att börja ta av ett täcke med att knäppa upp fronten först.
Usch, jag får rysningar bara jag tänker på det. Ser alltid framför mig hur hästen trasslar in bakbenen i maggjordar o bensnöre.

Lös häst med täcket runt halsen är inte bättre, så just täcken är nog pest eller kolera. Eller eg, de får inte komma loss.

Jag är väldigt liberal inser jag när jag ser vilka rutiner ni vill ha. :eek:
Tycker faktiskt att en hel del är överskattat, tror mer på utbildning inom hästhantering och utbildning av hästen, än en massa "säkerhetsåtgärder".
Bra staket, ingen halkrisk i gången, hjälm vid ridning (som jag tycker är upp till den vuxne ryttaren att avgöra själv), leda med grimskaft. Nu finns det säkert vissa bitar jag missat.
Själv tycker jag det allra viktigaste är att vid hantering i mörker alltid ha reflexer på sig själv och helst hästen! Att ha kniv på sig ser jag som en självklarhet och även ha en extra kniv tillgänglig i stallet.

Jag förstår att i större stall och anläggningar kan behöva en del säkerhetsrutiner, för risken för skador blir större med fler hästar och fler människor i rörelse.

Jag är väldigt liberal inser jag när jag ser vilka rutiner ni vill ha. :eek:
Tycker faktiskt att en hel del är överskattat, tror mer på utbildning inom hästhantering och utbildning av hästen, än en massa "säkerhetsåtgärder".
Bra staket, ingen halkrisk i gången, hjälm vid ridning (som jag tycker är upp till den vuxne ryttaren att avgöra själv), leda med grimskaft. Nu finns det säkert vissa bitar jag missat.
Själv tycker jag det allra viktigaste är att vid hantering i mörker alltid ha reflexer på sig själv och helst hästen! Att ha kniv på sig ser jag som en självklarhet och även ha en extra kniv tillgänglig i stallet.

Jag förstår att i större stall och anläggningar kan behöva en del säkerhetsrutiner, för risken för skador blir större med fler hästar och fler människor i rörelse.
Fast att utbilda människor och hästar är ju en form av säkerhetsåtgärd. Med utbildning följer ju vissa rutiner som är säkrare än andra. Har man eget stall med bara sig själv/familjen behöver man inte ha uttalade regler/handlingsplaner men drivs ett inackorderingsstall efter enda regeln "sunt förnuft" blir det kaos och på sikt farligt eftersom sunt förnuft för mig kanske inte är sunt förnuft för andra. Sunt förnuft för mig är att jobb a skadeförebyggande/better safe than sorry medan sunt förnuft för andra ibland verkar vara "men det gick ju bra igår".

Been there, done that. Gjorde så nån gång på min förra häst... Jag var uppenbarligen hur trött som helst och missade alltså helt att knäppa upp bensnörena. När jag drog av täcket insåg jag att det satt fast och blev lite halvt panikslagen. Hästen tittade på mig som om jag var helt dum i huvudet. "så ska det ju inte göras, matte". Men hon var riktigt obrydd av saker runt benen. Min nuvarande vill jag inte veta vad som händer om jag glömmer bensnörena- hon tycker täcket är läskigt...

/Lavinia

På ridskolan där jag "växte upp" (i slutet av 70-talet och vidare) var säkerhetstänk en viktig del i den dagliga hästhanteringen. För mig har många saker blivit så självklara så att jag inte ens tänker på dem, så om jag ska försöka rabbla lite så kommer jag säkert glömma hälften och lite till... Men här är några grejer jag kommer på just nu.
ALDRIG några barn i hästhagen!
Alltid grimskaft när man leder hästen. En häst som inte lyssnar på grimma+grimskaft leds med kedja.
Barnen som rider på mina shetlandsponnyer (först egna, nu även andras) har hjälm och väst på sig både i stallet och vid ridning. Nu när mina barn är större = huvud och bål lite högre upp och skaderisken från ponnyer minskar, behöver de inte ha hjälmen och västen på i stallet, men alltid vid ridning.
Jag själv rider alltid med hjälm, men tyvärr ingen väst då jag inte. hittat någon som funkar på min kroppsform. (sen är det svårt att vänja sig vid väst efter 35+ år utan, men det är en annan fråga..)
Mina hästar har hagen bredvid vägen - mindre grusväg, lågtrafikerad men med en stor andel tung trafik - så de vänjer sig vid bilar. Vi kör också in hösilage i hagen med traktor och hästarna snarare springer efter (eller i vägen för) traktorn än att vara rädda för den. Jag har också för ovana att tuta på mina hästar när de går i hagen, när jag har bilen vid hagen, så de ska vänja sig vid oljudet. För just biltutor är något som jag själv råkat ut för hästar som blivit skrämda av - ingen av mina reagerar dock. De är även orädda för presenningar och ensilageplast, ser det snarare som leksaker.
Och även om den egentliga regeln är att stallet är hästens hem och där ska det vara lugnt, så har jag låtit barnen leka där, för att hästarna inte ska bry sig om lekande barn...

Också uppvuxen på ridskola som låg mitt inne i samhället med bilar, tåg och sjö i närheten och fick massor med mig "på köpet" sas. Var viktigt att ingen häst kom lös där då det var nära till motorvägen. Här är lite av det vi fick lära oss då.

Hästarna leds i grimma och grimskaft/lina alt kedjegrimskaft och i sista hand stigbett. Har som vuxen dock inte behövt mer än grimma och grimskaft på flera år.
Hästen släpps lös i hage och box med huvudet vänt mot grind/boxdörr.
Hästarna skall vänjas vid diverse oljud, konstiga grejer och saker som far omkring (tex tappad ryktborste, tömmen som rör vid benen). Miljöträning helt enkelt.
Hjälm vid ridning/körning/tömkörning ev även vid promenad om hästen är stökig.
Broddar och boots vid halka. Snösulor vid snö för att minska risken för skada pga styltor.
Rider flera samtidigt pratar man med varandra (typ "kommer snett igenom") och tar hänsyn till den minst rutinerade.
Håll rent i utrymmen där hästar vistas dvs inga täcken på golvet, verktygen placerade så att hästar inte kommer åt dem. Skarp kniv tillgänglig vid uppbindning och transport.
Bra staket i hage och på ridbana. Ridbanan bör kunna stängas utifall att någon häst skulle komma lös.
Tillgång till telefon på anläggningen alt fungerande mobil.
Spänn sadelgjorden gradvis för att låta hästen vänja sig och kontrollera den innan högre tempo (det glömmer man inte när man såg ryttaren som glömde det och upptäckte det mitt under hoppningen när sadeln gled runt).

Jag tycker inte att man ska longera eller tömköra samtidigt som någon rider så det undviker jag. Jag håller inte på med mina unghästar på ridbanan om någon annan är där. Jag rider ihop med andra på ridbanan bara om jag vet att de kan kontrollera sina hästar.

Min filosofi är att undvika uppenbara olycksrisker och håller med om ovanstående, är van vid att ridning har företräde framför longering i ridhus av det skälet. På dressyranläggningen där jag håller till nu longerar folk däremot hej vilt bland ridande, inte sällan 5-8 ekipage som håller på med ditt och datt samtidigt.

Igår var vi t ex 3 som red, en som skrittade vid hand (i grimma) och en som absolut skulle rasta av en bråkig häst i full galopp mha longering - på mittvolten... Hon hade klara ledarskapsproblem med den: den stannade ett antal gånger tvärt och bytte håll/backade/småreste sig ut på spåret för att sedan sätta av i rasande fart igen. Jag frågade då om vi kunde göra så att hon kunde vara på en av volterna i änden av banan och vi som red på motsatta, men hon förstod inte varför utan tyckte att vi kunde rida runt hennes brallande häst som rusade runt med bakåtslickande öron. Dessutom var det så att den här mittvolten hela tiden drog sig upp i den volten där vi ridande ändå samlades, vilket motiverades av den longerande tjejen med att "hon vill vara där de andra hästarna är, så det är inte så lätt att hålla henne kvar här nere".

Jo, men det kändes ju tipptopp att ha hennes häst i närheten med matte i släptåg i linan när man sitter till häst 5 meter bort... :o

En stor risk dök upp häromdagen som ingen än har skrivit, dessa lösa hundar som springer i många stall med ägare som inte bryr sig om vad hunden/hundarna hittar på.

@HMQ det är precis sådana situationer som du beskriver som jag gör allt för att inte hamna i. Min gammelhäst bockar gärna när hon longeras, hon är 25 år och jag blir så glad när jag ser hennes spänst att jag låter henne hållas. Därför skulle det aldrig någonsin falla mig in att göra det då någon annan är i närheten.

Över huvud taget tycker jag att folk tänker för lite både på sin egen och andras säkerhet, och vissa verkar inte kunna tänka ut de konsekvenser som kan komma av deras handlande. I somras gick mina hästar på bete där det gick en av kommunen anlagd ridväg utanför en del av hagen. På den travade man gärna eller t o m galopperade, utan att ta hänsyn till hästarna i hagen bredvid. jag är itutad sedan barnsben att man skrittar förbi hagar med hästar i. En gång kom några travande förbi och en som var där med mig bad dem att sakta ner. De struntade i henne, hästarna i hagen började rusa mot staketet, de travande hästarna gick över i galopp och en av ryttarna hade svårt att hantera det. De saknade uppenbart förmåga att kunna tänka ut vad deras agerande kunde leda till för deras egen del.

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar