Säkerhetsåtgärder med hästar.

En stor risk dök upp häromdagen som ingen än har skrivit, dessa lösa hundar som springer i många stall med ägare som inte bryr sig om vad hunden/hundarna hittar på.

JAG HATAR DESSA HUNDAR OCH ÄNNU MER DERAS ÄGARE!!!! :rage:

Är nog faktiskt det enda jag beklagat mig om till stallägaren under mina snart sex år där, att koppeltvånget inte riktigt fungerar... Självfallet är det hundägarna som inte heller har någon pli på sina hundar, som har dom lösa...

Två gånger på bara ett par månader hände det att hundar sprang in på banan när jag var där. Båda gångerna har ägaren stått femtio meter bort och tjatat "kom hiiit! Men kom då! Hiiiit!"

Nu händer det inte så mycket mer än att hundarna riskerar att åka på stryk av ponnyn, men fatta om någon t ex håller på att hoppa, och så rusar det in 2-3 småbjäbbiga hundar... Inte bra!

Lös häst med täcket runt halsen är inte bättre, så just täcken är nog pest eller kolera. Eller eg, de får inte komma loss.
Jag som har haft och sett hästar som gjort båda måste säga att jag föredrar att täcket kommer av bakåt, de lämnar täcket bakom sig i en liten hög utan större bekymmer.

En sak till som jag tänkt på och infört i stallet där vi står (för mig var det en självklarhet att man inte gör så, men tydligen inte för dessa tonåringar...)...vi har en stallplan mellan två stallar, vägar åt tre håll från stallplanen. Där tyckte de att det var lämpligt att galoppera rakt igenom i fullt ös på ridturerna. Jättebra om någon kommer gåendes där, ett barn springer ut, någon håller på att sitta upp, en bil kommer, de frigående hönsen flaxar ut framför hästen...skaderisk för både ryttare och de på marken. Men nu har jag sagt ifrån och faktiskt har de lyssnat!

En stor risk dök upp häromdagen som ingen än har skrivit, dessa lösa hundar som springer i många stall med ägare som inte bryr sig om vad hunden/hundarna hittar på.

DET känner jag igen. O inte är går de att kalla in heller.

O jag har framfört det hela till ägaren o berättat att det är personens som är ansvarig om det händer något med mig, min häst eller hennes hund. Hon står för kostnaden.

Det viktigaste för mig är att hästen lyssnar oavsett situation så att den inte flaxar iväg och får panik när något händer. Kan villigt erkänna att min häst tar sig in och ut ur stallet när de flesta andra aldrig skulle tagit in hästen ens från andra hållet. Min sambo och jag äriinte helt överens om hur en stallgång används ;)

Något jag tycker mest illa om är dålig hantering av unghästar och ffa vid inridning. Såg några hemska "NH"-filmer förra veckan som säkert prisas för hästvänligt och naturligt. Det handlar inte om hjälm eller väst utan att förutse riskerna för att hästen ska reagera och bli rädd.

Det där med att skritta förbi hästar i hage eller att ha lite känsla när man rider bland andra okända/kända ekipage är ju också ett gissel ibland.
Jag tycker det är självklart att ha lite koll på andra och visa hänsyn. Man kan anpassa sin ridning lite med tanke på andra i närheten. Är någon häst jättenervös som ryttaren verkar ha vissa problem med måste man kanske inte galoppera förbi på fem meter... Typ.
Är min häst av någon anledning den stissiga vore jag ytterst tacksam om jag fick visad hänsyn tillbaka också. Även hästar har sina dagar även om de oftast skulle vara supernälla normalt sett. Som någon skrev så kan det i slutändan mycket väl slå tillbaka på en själv och orsaka diverse tillbud för ens egen del..

Det där med att skritta förbi hästar i hage eller att ha lite känsla när man rider bland andra okända/kända ekipage är ju också ett gissel ibland.
Jag tycker det är självklart att ha lite koll på andra och visa hänsyn. Man kan anpassa sin ridning lite med tanke på andra i närheten. Är någon häst jättenervös som ryttaren verkar ha vissa problem med måste man kanske inte galoppera förbi på fem meter... Typ.
Är min häst av någon anledning den stissiga vore jag ytterst tacksam om jag fick visad hänsyn tillbaka också. Även hästar har sina dagar även om de oftast skulle vara supernälla normalt sett. Som någon skrev så kan det i slutändan mycket väl slå tillbaka på en själv och orsaka diverse tillbud för ens egen del..

+1 på denna! Just på tävlingsplatser och träningar med hästar från olika stall är det extra viktigt.
Inte skitkul när man sitter på en häst som blir väldigt störd/rädd/aggressiv av främmande hästar och folk trots uppmaning att hålla avstånd envisas med att rida upp i rumpan på en :mad: Röd rosett i svansen verkar få begripa..

Samtidigt kan jag bli lika irriterad när folk tar ut hästar på tävling som inte fixar situationen, far omkring, slår och skapar oreda.
Vi andra ska också kunna rida fram våra hästar i lugn och ro.
Ibland är det inte så gott om plats på framridningarna och att då ha ett ekipage som kräver mer än halva platsen fungerar ju inte så bra.
Miljöträning utanför tävlingssituationen är att rekommendera i dessa fall!

Jag ser det som en självklarhet att man inte utsätter andra för fara eller risk, det är väl regel ett. Sen så ska man inte utsätta varken sig själv eller hästen för något man/den inte klarar av. Det är i princip det. Just det ja, reflexer är en självklarhet! Och alltid mobil på sig!

Jag använder aldrig hjälm i hantering, och jag kan mycket väl rida utan också om jag så vill. Men för det mesta åker hjälmen på av ren vana. Hästarna leds i bara grimma, även mina två unghingstar. (utom mitt sto som får kedja ibland) Den ena (lilla) hingsten kan jag gå med i bara halsring både på promenad och i hagen om jag vill. Alla hästarna leds tillsammans utan problem, och så ska det vara tycker jag. (Två och två) Jag kan mycket väl springa runt och hålla på barfota eller i tofflor på sommaren.

Sen så ligger jag alltid inte bara ett steg före, utan typ tjugo steg före hästen mentalt. Där tror jag äkta säkerhet ligger, och självkart i en god relation och grund med regler och begränsningar. :)

Samtidigt kan jag bli lika irriterad när folk tar ut hästar på tävling som inte fixar situationen, far omkring, slår och skapar oreda.
Vi andra ska också kunna rida fram våra hästar i lugn och ro.
Ibland är det inte så gott om plats på framridningarna och att då ha ett ekipage som kräver mer än halva platsen fungerar ju inte så bra.
Miljöträning utanför tävlingssituationen är att rekommendera i dessa fall!

Även om min häst nog sällan upplevts som ett problem för andra så är han väldigt otrygg i början med nya hästar. Blir han skrämd av någon så lägger jag 100 % av felet på mig, det är ju jag som inte varit förutseende nog för att han inte ska bli skrämd. Alla andra kan ju inte automatiskt fatta att just den stora bruna hästen kan inte komma närmre än 20 m för att inte skrämmas, den lilla bruna kan trava förbi nära men inte den lilla svarta för då blir min häst rädd osv. Jag märker ju vad han reagerar på och får ju självklart hålla mig mer undan när den läskigaste hästen börjar hoppa fram osv.

Har hittills bara möts med vänligt samförstånd av de som uppfattat situationen (sköter jag mitt jobb på ryggen så märks det ju inte mer än som lite normal spänning i början) och de som inte ens märkt att de skrämt min häst var väl bara upptagna med sin egen ridning, no offense, de har aldrig gjort något fel liksom :)

Är det flera spända ihop samtidigt tycker jag det brukar funka bäst rent praktiskt, då är ryttarna mer uppmärksamma på omgivningen och vi har kunnat samsas bra och försökt störa varandra så lite som möjligt. Även om hästarna såklart påverkas av att fler är lite på tårna. Därför rider jag alltid fram på eget håll i början och försöker se till att ha den tiden min häst behöver även om det är lite svårt att förutse då vi inte är så rutinerade.

Ska kanske tillägga att vi inte tävlar, inte än iaf, och största hindret väl på tävling är ju helt klart framridningen. När min häst kommer in på banan andas han ut och vet äntligen vad han ska göra. Vi övar på att umgås med andra hästar i alla andra situationer vi har tillgång till så länge :)

Kommunikation är ju ett bra redskap i dom lägena :-)
Det är ju skillnad på en spänd häst med en ryttare som gör sitt bästa för att lösa situationen för allas bästa än en fullständigt rabiat häst med en ryttare som kräver att alla andra ska ge dom plats.

Idag satt jag och hoppade i ridhuset. In kommer en annan hopphäst men den är jättespänd om någon hoppar nära och gillar inte alls när den andra hästen slår i bommarna.
Eftersom hon sa det så kunde vi lätt samsas om platsen, jag hoppade färdigt och hon värmde samtidigt och vi var noga med var vi hade varandra hela tiden.
Hade hon inte sagt något så hade jag lätt kunna skrämma hennes häst flera gånger då hennes häst hade reagerat på ett avstånd som annars anses som säkert.
Hon har inte heller kul framhoppningar på tävlingar!

Många kloka ord. En del sjävklara för oss, andra inte. Finns en sak som vi gjort. Privat stall. Vid ensamridning ska en app vara installerad så jag/andra kan kolla var telefonen är. Så enkelt. Inte 100% menbättre än inget! Du ska rida en runda, berättar det men så står där en skogsmaskin i vägen så du tar andra hållet.
Appen funkade också när telefonen tappades, eller när ena dottern gick vilse i storstan. :) Har inget kontrollbehov så den används bara vid behov.

Stallen jag har stått i har envisats med att det inte kan saltas vid ishalka pga hundarna.
Hästar och människor har fått gå "försiktigt" på ishala parkeringar och gångar. I bästa fall grusas det men det försvinner ganska snabbt vid skiftande väderlek.
Jag tycker det är galen prioritering. Hundarna har mer område att springa på så att göra isfria gångar till hästar och människor till/från hage och stall för att undvika allvarliga skador borde vara viktigare.

Stallen jag har stått i har envisats med att det inte kan saltas vid ishalka pga hundarna.
Hästar och människor har fått gå "försiktigt" på ishala parkeringar och gångar. I bästa fall grusas det men det försvinner ganska snabbt vid skiftande väderlek.
Jag tycker det är galen prioritering. Hundarna har mer område att springa på så att göra isfria gångar till hästar och människor till/från hage och stall för att undvika allvarliga skador borde vara viktigare.

Låter ju som en helt idiotisk felprioritering. Får vara glad att jag alltid haft vettiga stallägare som förstått att stallen är till för hästar och deras ägare och inga andra.

Hundägare verkar vara ett nödvändigt ont man får stå ut med var man än är. Det verkar även som att det alltid är hunden som går först, även om människan råkar vara hästägare och befinna sig i ett stall. Jag ska erkänna att jag inte älskar hundar, så jag kanske går igång på detta ämnet på grund av det. Men när jag är i stall är jag där för att vara med hästar, och jag vill inte behöva akta mig för att inte kliva på/sparka till hunden. Dessutom tycker jag mycket illa om att stallkatten ska behöva akta sig för ev hundbesökare. Borde inte individerna som bor i stallet ha någon rätt att vistas där i lugn och ro?

Och för att detta inte ska bli ett inlägg som bara gnäller på hundar, så ska jag säga att det skulle ju vara hemskt om man var oförsiktig och gjorde illa en liten chihuahua! Eller om hästen skulle få in en träff. En sån liten hund klarar ju inte mycket. Har haft en sådan lös i ett stall jag rider i.

Hundägare verkar vara ett nödvändigt ont man får stå ut med var man än är. Det verkar även som att det alltid är hunden som går först, även om människan råkar vara hästägare och befinna sig i ett stall. Jag ska erkänna att jag inte älskar hundar, så jag kanske går igång på detta ämnet på grund av det. Men när jag är i stall är jag där för att vara med hästar, och jag vill inte behöva akta mig för att inte kliva på/sparka till hunden. Dessutom tycker jag mycket illa om att stallkatten ska behöva akta sig för ev hundbesökare. Borde inte individerna som bor i stallet ha någon rätt att vistas där i lugn och ro?

Och för att detta inte ska bli ett inlägg som bara gnäller på hundar, så ska jag säga att det skulle ju vara hemskt om man var oförsiktig och gjorde illa en liten chihuahua! Eller om hästen skulle få in en träff. En sån liten hund klarar ju inte mycket. Har haft en sådan lös i ett stall jag rider i.
Jag har hundar och samma inställning som du, jag är rädd om hundarna.

Kommer aldrig glömma när jag skodde en häst och hade 5 små hundar runt mej som tog hovbitar från tågen och ingen ägare i närheten så jag stägde in dom i en box,
när ägaren väl kom tyckte hon synd om sina hundar, jodå jätte synd att dom slapp bli platta under en hov.:meh:

Vet inte hur många gånger det kunde slutat riktigt illa med mej när hund/hundar har rusat in i stallet,

Jag tycker också främmande hundar i närheten av hästar är som att be om en olycka.

Det enda riktigt allvarliga tillbud med häst jag varit med om var i samband med en hund, hunden bet hästen i nosen som kastade sig handlöst åt sidan, gick omkull och jag hamnade under.

Alltså det finns så mycket! Rent allmänt så tycker jag inte om att där är massa skrot och sopor på gården. Vet en häst som kom lös i panik och gick rakt in en hög med skrot: hästen fick tas bort omgående.

Där SKA vara ström i staketet och man SKA kolla det regelbundet. Trådar som hänger, trampstolp, tillfälliga lösningar när det gäller staket ska minimeras.

Skulle aldrig ta en häst till och från hagen i endast grimma.
Tänk om vår hyresvärd kunde tänka som du. Vägrar ta bort farligt avfall från gården och ingen får röra det. Elstängslen är så kassa att ingen el går igenom men nu har vi gått till hyresnämnden så hoppas det blir ändring på det.
Jag tycker att det är självklart att ha en ren miljö runt hästarna.

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
335
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 831
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar