Säkerhet - hur skyddar du din häst?

diabla

Trådstartare
appråpå tråden om någon blogg kille som tjuvred en annans häst mitt i natten utan lov.

har ju läst trådar om hästar som far illa, t.ex. galna personer som går in till hästarna med kniv och sen helt sjuka folk som har sex med föl etc etc etc. :mad: och mer oskyldiga grejer, t.ex. folk som matar hästar.

Nu undrar jag vad gör ni för att skydda era hästar från konstiga person när ni inte är där?? har ni lås på dörren på natten? lås på boxdörren också? (jag är rädd för att om det brinner att man inte får ut hästen?)

och när hästen är i hagen, hur gör ni då? har ni t.ex. satt upp skyltar som varnar? har ni två staket, ett för att hålla hästen inne och ett för att hålla folk ute, eller bara ett?

filmar ni i stallet och i hagen med övervakningskamera?

Sv: Säkerhet - hur skyddar du din häst?

Jag tror inte det går att skydda till 100% men man försöker ju alltid göra sitt bästa.

Våran gård har nu sedan vi var med om en liknande grej ang tjuvridning utrustats med larm och en hel drös med strålkastare. Eftersom min pappa är det mest lättväckta i familjen så har han kopplat in i sin tv i sovrummet en övervakningskamera som börjar filma och som går på så fort något kommer in på grusvägen / skogen runt om i anslutning till gården.

Sen har han ett eget företag hemma på gården så han har fullt lovligt denna övervakning och företaget som installerade har även satt upp skyltar osv.

När man sedan har kört in en bit på grusvägen och närmar sig boningshuset/stallet/maskinhallen så slås 5 stora strålkastare på. Detta har vi märkt har skrämt iväg en del.

Vi har inget larm på stallet och inget lås eller dylikt, eftersom vi har allt ovan som går igång innan man kommer fram till huset/stallet.

Vi byggde även om våra hagar så att vi har full syn och de får inte gå längst med grusvägen där vi inte har full koll.

Jag tror och hoppas detta är en ganska okey lösning för att srkämma några i alla fall./ Lilly

Våra hästar står mitt i en by med hus runtom så det känns som det inte är det lämpligaste stället att smyga sig in på.

Gården där min häst bor ligger mitt på slätten, omöjligt att smyga sig på. Ligger flera bostadshus på gården, vaktande hundaro mycket folk i rörelse. Är en stor grisgård så övervakningen är rätt bra sas.

Det var inte mitt i natten eftersom det var fullt dagsljus o hagen såg ut att ligga med äldre hyreshus omkring sig, samt bilar parkerade på gatna bredvid.
Aspudden var det väl?

Nu undrar jag vad gör ni för att skydda era hästar från konstiga person när ni inte är där?? har ni lås på dörren på natten? lås på boxdörren också? (jag är rädd för att om det brinner att man inte får ut hästen?)
Nej, vi har inga sådana extraordinära åtgärder. Där våra hästar står har grannar och stallägare bra uppsikt i princip dygnet runt över vilka som rör sig, både runt stall/gård och vid hagar.

Att övergrepp på och olovligt nyttjande av hästar får stor uppmärksamhet när de sker tror jag ändå inte man kan ta som intäkt för att det är särskilt vanligt förekommande. Hälsan tiger ju som regel still, jag tror att risken att ens häst faktiskt blir utsatt för något sådant trots allt är väldigt liten.

Våra hästar står mitt i en by med hus runtom så det känns som det inte är det lämpligaste stället att smyga sig in på.

jag håller på att kolla upp stall nu till min framtida häst och jag har hittat ett som är mitt i ett bostadsområde med massa hus runtom men det känns som att det är mer folk som kan göra konstiga grejer här än vad det är ute på landet!
typ små flickor som matar hästarna med havre och typ mjukt bröd.
fulla 14 åringar som ska försöka rida mitt i natten.
idioter som ska förstöra för att de kanske inte gillar att ha hästar så nära de bor etc etc..

jag vet tyvärr inte vart det hände och vet inte några detailjer. vet bara att det hände.

ja det verkar ju bra att ha stora strålkastare och vad bra att det verkar fungera för er!

JA det funkar väldigt bra, och sen är det lite som så att försöker någon att smyga sig in utan bil/moped/cykel osv så slås de på ändå för det går på rörelsecensorer.

Men vi bor mitt ute på landet så det är enbart därför.

Gården jag står på ligger på en halv-ö. Man måste passera flera bostadshus för att ta sig ut till stallet. På gården bor gådens familj i flera olika hus. De har vaktande hundar med.

Dagtid finns diverse anställda i stallen.

Vi har aldrig haft problem med hästar som skadats eller tjuvridits.
Sadlar etc är inlåsta.

Vi har staket runt hela gården med grind, dels för att hundarna ska kunna springa fritt och för att inte hästarna ska kunna springa ut på vägen om dom kommer lösa. Det känns väldigt tryggt!

Har även larmat stall, det är på när hästarna är inne och om vi åker bort. Låst sadelkammare m.m.

Har även strålkastare lite varstans som lyser upp väldigt bra. Hagarna ser man från huset. Tror som fler skrivit att man kan aldrig skydda hästarna 100%.

Vårat stall ligger i utkanten av en liten by, det finns några hus omkring men jag har aldrig varit rädd för att nått ska hända dom. Vi har bara en hake på porten och vanliga boxlås:)

Stallar och stallplan ar kameraovervakade.
Hoga, lasta grindar.
Stralkastare.
Hundar som vaktar.

Kanns ratt sakert. :)

Oj! Jag har inte ens tänkt så långt. Mina hästar står i uteboxar nära skogen, utan tillsyn från huset (jag bor inte på gården) och det är inget speciellt lås på boxarna .. bara vanliga boxlås helt enkelt. Någon skulle lätt kunna ta sig dit och ta ut hästarna utan problem, däremot så låter dörrarna väldigt mkt då man öppnar de då väggar och dörrar rör sig en del pga marken under. De som äger stallet är rätt ovana plötsliga ljud och vaknar för sådant, de går ut senast 12 och kollar så allt är OK på kvällarna och fodrar runt 6-7 tiden på morgon igen.

Har inte vidtagit några övervakningsåtgärder här, nej...bor i obygden, ok - nära en stor väg - men det är inte mycket som kan locka någon att stanna till här och göra ofog med djuren. Har dessutom en hund som drar igång mistluren så fort någon råkar sakta in på vägen...:cool: ... Vi har bott här i snart 2 år och sakta går utvecklingen av gården framåt och det ska till både kameror i stallet, lampor med rörelsesensorer o.s.v. men vi tar en bit i taget och tillsvidare är det grannar, hunden och vi själva som håller koll ;)

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 251
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 096
Senast: LenaH
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 344
Anläggning vad gör ni som har eget stall och hagar för att skydda era hästar från hemska personer som vill dom illa? jag tänker på alla de...
Svar
18
· Visningar
2 733
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama