Saker som stör mig orimligt mycket 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var inte jobbets påfund utan skatteverket som kom och påpeka att man var tvungen att skatta för fri parkering. Var ju en förmån enligt dom. Att folk börjar jobba 03:19 och inte kan åka kollektivt räknades inte :meh:

Vänta va? Ska man skatta för fri parkering? Vi har också gratis parkering men det är på inhägnad mark som tillhör företaget så det behöver man väl inte skatta för?

Vänta va? Ska man skatta för fri parkering? Vi har också gratis parkering men det är på inhägnad mark som tillhör företaget så det behöver man väl inte skatta för?
You bet att man ska. Vi hade fri parkering i företagets eget p-hus i många år. Skatteverket var inte glada och till slut klämde de åt oss. För att undvika förmånsbeskattning fick vi börja betala och som jag minns det höjdes avgifterna med åren för att komma till något som liknade marknadsmässig avgift.

https://www.skatteverket.se/privat/...chgarageplats.4.18e1b10334ebe8bc80002459.html

You bet att man ska. Vi hade fri parkering i företagets eget p-hus i många år. Skatteverket var inte glada och till slut klämde de åt oss. För att undvika förmånsbeskattning fick vi börja betala och som jag minns det höjdes avgifterna med åren för att komma till något som liknade marknadsmässig avgift.

https://www.skatteverket.se/privat/...chgarageplats.4.18e1b10334ebe8bc80002459.html

Konstigt, det har det aldrig pratats om på jobbet. Är ändå typ Sveriges största företag jag jobbar på. Aja skulle de göra så så ställer jag mig väl på andra sidan på kundparkeringen där det är gratis och man får stå hur länge man vill :angel:

Konstigt, det har det aldrig pratats om på jobbet. Är ändå typ Sveriges största företag jag jobbar på. Aja skulle de göra så så ställer jag mig väl på andra sidan på kundparkeringen där det är gratis och man får stå hur länge man vill :angel:
Då beror nog bara på att Skatteverket inte har bestämt sig för att agera mot företaget än.

Och tja, stå på kundparkering? Jag ska nog inte säga vad jag tycker om det ... :grin:

Jag stör mig på att jag har en enda praktikdag kvar i år och således måste lämna min filt i soffan för att bege mig dit hur mycket jag än trivs här under just nu. Därtill har jag körlektion efter vilket i sig inte är ett störmoment om det inte vore för det faktum att jag kommer hem till filten senare än om jag inte haft det. Egentligen vill jag bara sitta här och halvsova under i värmen hela dagen.
Kan väl konstatera att lite julledighet är väldigt efterlängtat vid det här laget!

Då beror nog bara på att Skatteverket inte har bestämt sig för att agera mot företaget än.

Och tja, stå på kundparkering? Jag ska nog inte säga vad jag tycker om det ... :grin:

Vi har typ flera 1000 platser på kundparkeringen så det är inte direkt så att man tar upp någon annans plats. Är flera som gör det pga de orkar inte gå runt så smirka på du.

Vi har typ flera 1000 platser på kundparkeringen så det är inte direkt så att man tar upp någon annans plats. Är flera som gör det pga de orkar inte gå runt så smirka på du.
Ja, jag smirkar faktiskt när någon :angel: över hur hon skulle ta platser för kunder för att undvika skatt. Jag tycker inte att det är :angel: alls - så länge det inte finns så många fler platser än kunder att kunderna inte behöver gå en längre väg eller rent av bli utan parkering för att någon anställd står där.

Meningslösa signaturer, på typ sms "MvH Greta Garbo" eller mail "MvH Greta Garbo (greta.garbo@startstruck.com)"
Jo tack, jag ser vem som skickat redan. Dessutom ser jag mailen som du skickat från. Speciellt irriterande är det när man har en mail eller sms konversation på 10 svar som åker fram och tillbaka :banghead:
Enda gången det är ok är om det finns relevant information för andra i de där signaturerna, som telefonnummer eller vad man jobbar med.

Ja, jag smirkar faktiskt när någon :angel: över hur hon skulle ta platser för kunder för att undvika skatt. Jag tycker inte att det är :angel: alls - så länge det inte finns så många fler platser än kunder att kunderna inte behöver gå en längre väg eller rent av bli utan parkering för att någon anställd står där.

Som sagt vi har flera tusen parkeringsplatser. Varav ca 50 % alltid är tomma. Seriöst, att du orkar jaga upp dig över allt.

Som sagt vi har flera tusen parkeringsplatser. Varav ca 50 % alltid är tomma. Seriöst, att du orkar jaga upp dig över allt.
Om jag inte kommer ihåg helt fel så beror det på hur mycket det uppskattas att parkeringen är värd. Tex mitt i centrala Göteborg eller ute på landet i Fjärås.

Tex vi hade olika belopp för Majorna och Rantorget. De bussförare som hörde till Angered och hade fri parkering där behövde inte skatta något alls.

Om jag inte kommer ihåg helt fel så beror det på hur mycket det uppskattas att parkeringen är värd. Tex mitt i centrala Göteborg eller ute på landet i Fjärås.

Tex vi hade olika belopp för Majorna och Rantorget. De bussförare som hörde till Angered och hade fri parkering där behövde inte skatta något alls.
Ja, enligt länken jag la in:

Förmånen ska värderas till marknadsvärdet. Marknadsvärdet är vad det skulle ha kostat den anställde att själv betala för motsvarande förmån, det vill säga vad den anställde skulle ha fått betala för att hyra en parkeringsplats eller garageplats i närheten av arbetsplatsen.

Om den anställde kan parkera gratis på likvärdiga platser, nära de platser som arbetsgivaren håller med, blir det inget förmånsvärde att beskatta.

Apropå parkeringar så vi som kör egen bil till och från jobbet förmånsbeskattas för parkeringen, men de som har tjänstebil står gratis. :rage: :banghead:

Mer ungdomar enligt min. Vilket förmodligen innebär att jag är mer panschis än du. :meh:

Nä, det tror jag inte. Att du är så mycket mer panschis, alltså. När jag bodde i Gbg för väääldigt många år sen var det rätt vanligt med aggressiva åldringar som skulle på/av vagnen först.... men det var länge sen nu, så bilden har säkert ändrats.

Alla som länkat sin Instagram till Facebook så man måste bläddra förbi deras bilder 2 gånger.

Det stör jag mig också på. Inte minst för att det skapar ett extra i-landsproblem i att om jag vill gilla bilden så måste jag antingen gilla på både instagram och facebook eller välja någon av dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka