Saker som ni fattade sjukt sent

Första gången i mitt liv som jag såg en bananblomma låg jag på marken under ett random träd (trodde jag - en ört visade det sig) i norra Indien och plötsligt när jag tittade rakt upp hängde en blomma lika stor som mitt huvud. Jag berättade för alla om den supercoola blomman jag sett och indierna ryckte mest på axlarna när de väl fattade att jag var alldeles exalterad över en vanlig bananblomma.
Förstår att du var exalterad! De är verkligen coola!Rosor och pelargonior kan ju slänga sig i väggen, en bananblomma däremot! Men för dem måste det vara som älgar för oss. Eller något annat supersvenskt jag inte kan komma på.

Fyrvägsstopp är inte så gammalt (i Sverige). Gissar på 10-15 år. Det är heller inte så vanligt. Tror att det första är det som finns i Bromma, men finns även i t ex Täby i Stockholmsområdet. Det är även möjligt med väjningsplikt i alla fyra tillfarter, men det är nyare och tror att det är ovanligare.
Vi har haft fyrvägsstopp så länge jag kan minnas och jag är 40 år.
Uppvuxen i Malmö.

Fyrvägsstopp är inte så gammalt (i Sverige). Gissar på 10-15 år. Det är heller inte så vanligt. Tror att det första är det som finns i Bromma, men finns även i t ex Täby i Stockholmsområdet. Det är även möjligt med väjningsplikt i alla fyra tillfarter, men det är nyare och tror att det är ovanligare.
Fyrvägsstopp har funnits se'n tidigt 80-tal i Sverige, både i Malmö och Sundsvall.

De ska i varje fall inte flyga in över en snökant (från barmark till snö), för då trillar de obönhörligen ned till snön, kommer inte därifrån och fryser ihjäl.

Gissar att de övervintrar i skrymslen i ved och annat.
I alla fall brukar vi lagom till jul få in både någon mygga och fluga, vilka vi antar följer med in med veden.
Finns något som heter snömygg eller vintermygg som är ute och härjar på vintern:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vintermyggor

Det finns en här med väjningsplikt i alla riktningar, den är väldigt bra. Det blev mycket bättre flyt sedan de tog bort alla trafikljus och alla bara kör väldigt långsamt genom korsningen och ser sig för. Den är även proppad av cyklister eftersom flera cykelbanor går in i den och jag uppskattar både att cykla och att köra genom den.

Det blir i effekt färre bilar o cyklar och tar kortare tid nästan eftersom de droppar in försiktigt en och en istället för samlas upp vid 4-6 rödljus och släpps på när de blivit många. Så den är nästan tom istället för full av trafik.

När de hade rödljus där en cyklist och gångtrafikanter kunde ha grönt samtidigt som högersvängande bilar var den läskig och obekväm både att köra och speciellt att cykla eller gå igenom.

Tydligen är de ganska nya sedan tio år då någon forskade på det och konstaterade att det ibland var säkrare och effektivare att alla såg sig för och tog det långsamt än att ha trafikljus.

Jag trodde att det heter ischoklad eftersom den höga fetthalten i chokladen gör att den smälter lätt på tungan och därför känns kall?

Men jag håller med om att den ska vara kall när man äter den! Och göras själv. Har inte förstått köpe-ischoklad :D
Hm tänk om man skulle försöka göra själv igen?
När jag var liten kändes ischoklad alltid kall på tungan, oavsett om den varit i kylskåpet eller inte. Numera tycker jag den smakar som dålig choklad vilken som helst. Men jag har bara köpt. Då och nu.

Kan det vara ett sådant där livsmedel som ändrat sig (som Bregottet i smörtråden, nu igår reagerade jag verkligen på att Bregottet är ju jättesmetigt även direkt ur kylen, så var det absolut inte)

Nä det är det nog inte. I plantans tidiga liv togs den in. Men nu tror jag att hon sa att den har stått ute i 10+ år.
Togs in i huset? Inte i ett växthus? Jag har försökt alla varianter i zon 4 men klarar inte att övervintra den vare sig ute eller inne, himla trist.

Hm tänk om man skulle försöka göra själv igen?
När jag var liten kändes ischoklad alltid kall på tungan, oavsett om den varit i kylskåpet eller inte. Numera tycker jag den smakar som dålig choklad vilken som helst. Men jag har bara köpt. Då och nu.

Kan det vara ett sådant där livsmedel som ändrat sig (som Bregottet i smörtråden, nu igår reagerade jag verkligen på att Bregottet är ju jättesmetigt även direkt ur kylen, så var det absolut inte)

Ja gör själv! Köp god mörk choklad eller bakchoklad. Jag brukar ta 75g kokosfett till 200g choklad.

Ja gör själv! Köp god mörk choklad eller bakchoklad. Jag brukar ta 75g kokosfett till 200g choklad.
Haken är ju med gör själv att man måste äta upp den :D och vi är inte så många i familjen, vi måste ju klara få i oss knäck och kanske i år även chokladkola :eek: och fruktkaka och plumpudding . Jag brukar råka på köpt i samband med ngt slags glöggfika osv. (Så jag erkänner jag borde verkligen inte klaga på något jag inte köper och som jag helst inte gör själv heller :laugh: men råkar älska ett par bitar om året).

Togs in i huset? Inte i ett växthus? Jag har försökt alla varianter i zon 4 men klarar inte att övervintra den vare sig ute eller inne, himla trist.
Det vet jag faktiskt inte.
Men gissningsvis är ditt problem för torr luft och för lite ljus, det brukar vara standardproblemen när växter inte överlever inomhus. Och såklart, ohyra.

Alla avgifter och vaccineringar. Uppfödarna måste ju ha betalt för sina utlägg. Och du kanske tror att alla ägg är befruktade men det är älgar som fixar att ägget blir traktor. Lite svårt att förklara. Överskottet blir foder.
Vad himla jobbigt det måste vara! Tänk om man har fått sin traktor att lägga supermånga fina rosa traktorägg och så kommer det inte en enda traktor? Alltihop blir bara sådant där värdelöst foder. :arghh:

Haken är ju med gör själv att man måste äta upp den :D och vi är inte så många i familjen, vi måste ju klara få i oss knäck och kanske i år även chokladkola :eek: och fruktkaka och plumpudding . Jag brukar råka på köpt i samband med ngt slags glöggfika osv. (Så jag erkänner jag borde verkligen inte klaga på något jag inte köper och som jag helst inte gör själv heller :laugh: men råkar älska ett par bitar om året).

Jag tror på dig! Att du klarar äta upp den alltså :D
Jag håller på att göra min andra sats ischoklad nu - den förra räckte visst inte till jul :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka