Saker som ni fattade sjukt sent

Jag antar att han han är/var säker på det, även om han helt klart har fel i mina ögon. Det är det många människor som haft starka åsikter/varit säkra i diverse ämne och där det visat sig vara fel. Jag har också gjort det liksom de flesta andra jag känner, även om det vanligen inte är offentligt och ofta inte är lika kontroversiellt.

Hur kan en anse sig vara helt säker på det, ens som kvinna? Jag är ju bara en kvinna, och även om mitt nätverk skulle vara stort tror jag inte att det går att uttala för alla kvinnor.

Fast det stod det ju inte i svaret jag fick faktiskt.

Det stod " Men hennes uttalanden mot transpersoner är väl det som varit i hetluften mest på senare tid" Och det kan ju betyda precis vad som helst.

Har hon sagt att hon inte förstår hur man kan känna sig född i fel kropp eller har hon sagt att alla transpersoner borde halshuggas och spikas upp upponer på kors? Jag har ju ingen aning om vart på skalan hon är alls mellan de två.

Homofobiskt? Hon har ju själv sagt att Dumbeldore är gay, varför skulle hon göra en av sina karaktärer gay om hon är homofob?

Men det är ok att vi tycker olika. Jag tycker inte att det var ett svar. Alla andra här inne tycker det, och det var ju det jag undrade mest, inte vad Rowling är för person, det är inte så viktigt för mig. Att förstå hur andra tänker är viktigare och intressantare eftersom jag vet att jag tänker udda.
Om du googlar författarens namn och "uttalande mot transpersoner", så gissar jag att du får upp vad hon sagt. Jag har visserligen inte testat och Google is not always my friend, men jag tror absolut det finns massor skrivet om detta. Och det är att uttala sig transfobiskt, att uttala sig mot transpersoner, lite kanske man kan tänka själv och sedan använda google.

Hur kan en anse sig vara helt säker på det, ens som kvinna? Jag är ju bara en kvinna, och även om mitt nätverk skulle vara stort tror jag inte att det går att uttala för alla kvinnor.
Nu tror jag att flertalet som skriver alla i verkligheten menar flertalet inte precis alla utan undantag. Det blir jobbigt att kommunicera om man måste precisera allt exakt.

Och hur någon kan vara säker, tja en del är säkra på i stort sett allt och andra är osäkra på det mesta. Nu säger jag inte att han är säker, det vet jag inte men om han inte är är det så får man fråga sig varför han skulle ljuga och säga saker han inte tror på. Det är väl lite som antivaxers, vissa av dem är säkra på riktigt tokiga saker som att %G masterna är orsaken till Covid-19.

Jag får det till samma text?

Natten går tunga fjät,
runt gård och stuva.
Kring jord som sol’n förlät,
skuggorna ruva.
Då i vårt mörka hus,
stiger med tända ljus,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.
Det finns minst tre-fyra versioner av luciasånger, nu är väl inte Wikipedia den stadigaste källan alla gånger men här hittar du lite info om de olika textförfattarnas versioner https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Luciasången

Jag får det till samma text?

Natten går tunga fjät,
runt gård och stuva.
Kring jord som sol’n förlät,
skuggorna ruva.
Då i vårt mörka hus,
stiger med tända ljus,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.
Första versen på den andra (äldre?) Santa Luciaversionen:
Santa Lucia, ljusklara hägring
sprid i vår vinternatt glans av din fägring
II: Drömmar med vingesus, undret oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia :II
(Gissar att den är äldre eftersom det är den enda som finns i mina föräldrars gamla notböcker från kanske 30-50tal)

Jo, men så länge att jag bara accepterat och aldrig noterat förutsättningarna.

Faktiskt - aldrig i hela livet.

Plot tvist ... De är gröna innan de är mogna (ja alltså det vet jag väl egentligen :p )
Men syrran garvade som sjutton när jag letade efter GULA bananer på träden i Thailand ( år 2000) och menade på att jag såg fler bananer om jag letade efter gröna klasar...

Jag insåg för några år sedan att det finns en anledning till att bensinmacken Shells logga är ett snäckskal! Tror det har att göra med att jag aldrig under uppväxten hört det uttalas just Shell utan snarare typ Skäll, så jag gjorde aldrig kopplingen.
På samma tema så tog det åratal innan jag fattade att Q8 inte skulle vara ku-åtta, utan kju-eight, och alltså syftade på Kuwait.

Oj, jag fick upp en hel del konstiga uttalanden, men jag kan väl tycka att detta är osedvanligt rövhattigt:
"Kvinnor tycker egentligen inte om sex.

Det är bara något de gör för att få ha en relation.

Det hävdar den homosexuelle skådespelaren Stephen Fry, 53.

– Jag tycker synd om heterosexuella män, säger han."
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/7lVrlv/kvinnor-tycker-inte-om-sex
Och det är han expert på då, som homosexuell man? Han talar som han har förstånd på den punkten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka