Saker som ni fattade sjukt sent

Blommorna också. Därför ser det jättefånigt ut när blommorna sätts upp och ner i vaser, som man ibland kan se i blomsteraffärer. (Det finns ju inget annat sätt att sätta dem i vas, jag vet. Men fånigt ser det ut, de passar inte som snittblommor)

Ny kunskap förvärvad för ca 10 sekunder sen. Bananer har blommorO_o

(det förstår jag såklart att de har. Det har bara inte funnits i min sinnesvärld :p )

Ny kunskap förvärvad för ca 10 sekunder sen. Bananer har blommorO_o

(det förstår jag såklart att de har. Det har bara inte funnits i min sinnesvärld :p )
IMG_0077.webp

Som med zuccini-blommor då antar jag?
De är mer massiva, inte så blom-lika. Det är knopparna man använder. Har inte lagat mat med dem själv, men ätit på restaurang och sett i affärer. Mer som en zucchini än som en zucchiniblomma, liksom. Eller en fänkål.

Att det finns något som heter flervägsstopp och hur man kör i det lärde jag mig för fyra år sedan när hunden började på dagis och det visade sig finnas ett sådant mellan hunddagis och jobbet.

Antar att det togs upp under körkortsteorin men då jag aldrig stött på något tidigare hade jag helt glömt det.

Att det finns något som heter flervägsstopp och hur man kör i det lärde jag mig för fyra år sedan när hunden började på dagis och det visade sig finnas ett sådant mellan hunddagis och jobbet.

Antar att det togs upp under körkortsteorin men då jag aldrig stött på något tidigare hade jag helt glömt det.
Här är en till! Flyttade från sthlm till Norrköping efter 14 år med körkort och fick då se fenomenet för första gången! Aldrig sett i Sthlm... brukar tänka att sunt förnuft råder i dem, typ.. har gått bra än så länge 😅

Här är en till! Flyttade från sthlm till Norrköping efter 14 år med körkort och fick då se fenomenet för första gången! Aldrig sett i Sthlm... brukar tänka att sunt förnuft råder i dem, typ.. har gått bra än så länge 😅

Jag har lyckats missa det i Norrköping, var finns det...? 🙈
Fyrvägsstopp är inte så gammalt (i Sverige). Gissar på 10-15 år. Det är heller inte så vanligt. Tror att det första är det som finns i Bromma, men finns även i t ex Täby i Stockholmsområdet. Det är även möjligt med väjningsplikt i alla fyra tillfarter, men det är nyare och tror att det är ovanligare.

Bifogade filer

• DSCN0176.webp
    DSCN0176.webp
    309,6 KB · Visningar: 40
Fyrvägsstopp är inte så gammalt (i Sverige). Gissar på 10-15 år. Det är heller inte så vanligt. Tror att det första är det som finns i Bromma, men finns även i t ex Täby i Stockholmsområdet. Det är även möjligt med väjningsplikt i alla fyra tillfarter, men det är nyare och tror att det är ovanligare.
För mig som aldrig har sett detta irl, kan vi inte gå igenom hur man ska hantera dessa? Högerregel utöver stoppet, eller vad är tanken?

För mig som aldrig har sett detta irl, kan vi inte gå igenom hur man ska hantera dessa? Högerregel utöver stoppet, eller vad är tanken?
Normalt kör den som kom först/är på tur. Eftersom alla har stannat är hastigheterna mycket låga och det brukar ge sig med lite samarbete och fungera bra.
Sverige importerade fenomenet från USA.

Edit: Stopplikten tar bort högerregeln

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka