Saker som ni fattade sjukt sent

Det här med odds. Glömmer alltid bort vad som är vad, så jag säger bara "vad är oddsen på det" och när någon då svarar "rätt låga" så mumlar jag "eeeeeh ja precis.. eh" för jag fattar inte alls om det innebär om det är sannolikt eller inte då.

:angel:

En sådan har vi fått göra på träslöjden. De sa att det var en stol och man skulle sitta i den. Ljög de? :cautious:
Nah, finns som stol/pall med ju. :) praktiskt när man ska tälta i på medeltiden, hopfällbart och allt.

Bifogade filer

• 1607698364840.webp
    1607698364840.webp
    55,6 KB · Visningar: 4
Jag kom på en till i morse! Jag fattade så sent som för typ 3-4 år sedan att siffrorna på brödrosten motsvarar hur många minuter brödet rostas. Jag vet inte riktigt vad jag har trott innan, men jag tänkte nog att det någon gång vid något EU-toppmöte eller liknande röstats om exakt hur rostad en rostad macka är när den är på nivå 1/5, 2/5, och så vidare... Att siffrorna motsvarade någon slags internationell gradering av toastedness, helt enkelt. Men minuter kändes ju betydligt mindre omständ(l)igt förstås 🙈
Jag lärde mig det på ett hotell i London när jag tyckte att brödrosten rostade mitt bröd för svagt och jag höjde på temperaturen ... trodde jag :o
Fattade direkt efteråt (och under tiden som jag började känna doften) att det inte fungerade så :angel:

Fast det verkar råda delade meningar om det också haha googlade efter mitt svar..
De delade meningarna handlar ju om att folk inte har koll. Höga odds betyder osannolikt, oddsen sjunker i samma takt som sannolikheten ökar. Men många har som sagt inte koll och använder det lite godtyckligt.

Fick en lätt avhyvling för att jag tolkade "nån vecka" som "ungefär en vecka" när trådskaparen menade att det var SJÄLVKLART att NÅN VECKA betyder fleeeera veckor. Hen fick medhåll av andra. Jag insåg alltså sent i livet att visst folk verkar ha som sport att säga allt utom det de menar 💡

Man har även, eller ja man ska ha, ett dominant öra (styrande öra). Jag saknar dock tyvärr det vilket gör att jag tex har svårt att höra vad någon säger till mig om det är sorl (det styrande örat ska bla sortera bort sorl men för mig blir det istället lätt en blandning mellan vad personen jag talar med säger till mig och sorlet).
Åh vad intressant, då vet du hur det är för mig! Mina hörapparater suger in allt ljud, inklusive sorl, så jag har jättesvårt att höra på tex en blåsig dag. Undra om det beror bara på mina hörapparater eller även på detta? 🤔

De delade meningarna handlar ju om att folk inte har koll. Höga odds betyder osannolikt, oddsen sjunker i samma takt som sannolikheten ökar. Men många har som sagt inte koll och använder det lite godtyckligt.

Fick en lätt avhyvling för att jag tolkade "nån vecka" som "ungefär en vecka" när trådskaparen menade att det var SJÄLVKLART att NÅN VECKA betyder fleeeera veckor. Hen fick medhåll av andra. Jag insåg alltså sent i livet att visst folk verkar ha som sport att säga allt utom det de menar 💡
Jag är på din sida. "Nån vecka sen" är i min värld mindre än två veckor sen. Annars säger jag "några veckor sen".

Låter vettigt! Hittade nån sida där det stod att matematiskt är det tvärtom mot vad spelbolagen säger, och att det är spelbolagens "variant" som blivit den allmänna, typ. Men jag håller med dig!

Fattade idag att grimmauld place i Harry Potter är en ordvits. Detta trots att jag lyssnat på alla böcker på engelska tidigare.
Men till mitt försvar brukar jag somna när jag lyssnar så kanske sovit förbi alla uttal av ordet tills nu.
Har dock sett filmerna femtio gånger och där måste de ju rimligtvis säga namnet på huset. :D

Fattade idag att grimmauld place i Harry Potter är en ordvits. Detta trots att jag lyssnat på alla böcker på engelska tidigare.
Men till mitt försvar brukar jag somna när jag lyssnar så kanske sovit förbi alla uttal av ordet tills nu.
Har dock sett filmerna femtio gånger och där måste de ju rimligtvis säga namnet på huset. :D
Wait ... nu känner jag mig som ett dåligt gammalt fan :nailbiting::eek:
Vad är det för ordvits? Jag tänker på ordet grim först men sen..?

Det här med odds. Glömmer alltid bort vad som är vad, så jag säger bara "vad är oddsen på det" och när någon då svarar "rätt låga" så mumlar jag "eeeeeh ja precis.. eh" för jag fattar inte alls om det innebär om det är sannolikt eller inte då.

:angel:
Fast det verkar råda delade meningar om det också haha googlade efter mitt svar..
Det beror på om man pratar bettingodds eller statistiska (matematiska) odds. När det kommer till statistik är högre odds större sannolikhet, men när det gäller betting (vilket ju oftast är det som det handlar om i vardagliga samtalssammanhang) så är det tvärtom; låga odds är större sannolikhet än höga. Där kan man använda knepet att odds ofta visar ”gånger pengarna” om man har rätt. Dvs odds på 2 ger dig 2 gånger pengarna om du har rätt, medan odds på 20 ger dig 20 gånger pengarna, alltså mindre sannolikt att det utfallet inträffar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka