Saker som ni fattade sjukt sent

Såg att nån tipsat om papper med hål i, men jag fick lära mig att titta på nåt objekt inte allt för långt bort med båda ögonen, håll upp ett finger mitt för objektet och sen med ett öga i taget så kommer fingret vara kvar på objektet med det dominanta ögat! :up:
Jag som har en liten skelning ser två fingrar när jag sträcker upp det och därför är alltid ett finger kvar på objektet, oavsett vilket öga jag blundar med 🤪

Jag som har en liten skelning ser två fingrar när jag sträcker upp det och därför är alltid ett finger kvar på objektet, oavsett vilket öga jag blundar med 🤪

Förresten, det här tangerar en sak jag fattade sjukt sent.
Jag var 26 eller 27 när jag fick reda på att jag skelade under ett optikerbesök.
(hon: "säg till när den blir skarp blablalba"
jag: "vilken av dem?
hon: va?
Jag: "vilken av dem? den till höger eller vänster?"
hon: "... det är bara en. vi ska nog göra lite andra tester...")

Jag trodde det var fullkomligt normalt att se dubbelt på nära håll/olika fokuspunkter osv och att alla gjorde det. Flera vänner hade noterat att jag skelade men aldrig sagt något om det :D

Förresten, det här tangerar en sak jag fattade sjukt sent.
Jag var 26 eller 27 när jag fick reda på att jag skelade under ett optikerbesök.
(hon: "säg till när den blir skarp blablalba"
jag: "vilken av dem?
hon: va?
Jag: "vilken av dem? den till höger eller vänster?"
hon: "... det är bara en. vi ska nog göra lite andra tester...")

Jag trodde det var fullkomligt normalt att se dubbelt på nära håll/olika fokuspunkter osv och att alla gjorde det. Flera vänner hade noterat att jag skelade men aldrig sagt något om det :D
Jag var 47 när jag fick veta att jag skelade. Antalet optiker och ögonläkare jag hade varit hos innan var stort och ingen hade upptäckt skelningen. På mig syns inte skelningen alls i normalfallet men den märks, den ger huvudvärk.

Angående shell och snäckskalet, så det har jag nog "alltid" fattat, men det kan bero på att här i finland så heter ofta shellstationerna även helmisimpukka, vilket betyder pärlmussla, och att de ofta hade bilder på musslor och snäckskal på väggarna och som bordstabletter och sånt.

Det här insåg jag när jag var över 30 😅😂
D7E0ABCC-DF8B-4EC6-BBDD-8B90C508813A.webp

Jag har fortfarande kompisar som garvar åt min revolutionerande upptäckt som jag basunerade ut på Facebook 😂

Mvh Miks

Jag antar att folk inte gör kopplingen för att de saknar något som helst intresse för att fundera över eventuella kopplingar till något.

Jag är uppväxt med extremt informativa föräldrar och har läst otroligt mycket under uppväxten, mycket av det som nämns här hade inte varit möjligt att missuppfatta för mig. Recept, låttexter, psalmer - allt sådant hör min uppväxt till.

Precis nu lärde jag mig att det heter trilogi, inte triologi.
Hur har jag kunnat få till det i 41 år? Jag jobbar liksom med att skriva, men har ju visserligen inte producerat någon tri(o)logi än då. Och jag har nog inte intervjuat någon som har gjort det heller, för då borde jag ha upptckt det tidigare.

Skäms.

Precis nu lärde jag mig att det heter trilogi, inte triologi.
Hur har jag kunnat få till det i 41 år? Jag jobbar liksom med att skriva, men har ju visserligen inte producerat någon tri(o)logi än då. Och jag har nog inte intervjuat någon som har gjort det heller, för då borde jag ha upptckt det tidigare.

Skäms.

Jag upptäckte det på buke för några år sedan. En mer och mer irriterad person som rättade mig hela tiden: ”Du menar trilogi” och jag svarade ”ja, triologi!” :laugh: Det tog ett tag för mig att ens läsa det rätta ordet.
Till vårt försvar är det ju mycket mer logiskt med triologi!

Jag upptäckte det på buke för några år sedan. En mer och mer irriterad person som rättade mig hela tiden: ”Du menar trilogi” och jag svarade ”ja, triologi!” :laugh: Det tog ett tag för mig att ens läsa det rätta ordet.
Till vårt försvar är det ju mycket mer logiskt med triologi!
Ja! Sjukt mycket snyggare ord ju. Villhöver att det ändras, det vore grymt.
Ledsen att du blev hatad på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka