Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Det enda jag kan komma på:

* Man blir mega trög i hjärnan när man ammar!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Det känner jag inte igen det minsta ! Och då var jag ändå ensam med tvillingar !

Tvärt om, jag hade urkul och sannerligen inte livet on-hold under deras småbarns-år. Å andra sidan så fanns inte å stora spänningar på den tiden om vad man gjorde och inte med sina barn. Mina barn var med på det mesta.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

* Önskar jag hade förstått hur mycket en förlossning påverkar kroppen.

* Att jag hade vetat hur ont det gör när dom masserar ens livmoder.

* Hur mycket blod man kan förlora.

* Alla risker med vaginalförlossning som leder till akutsnitt.

* Att stress påverkar amning för mycket.

* Att det är bra att lära sig att andas "på riktigt" under värkarna.

* Att jag hade vart mer påläst.

Alltså, jag tycker det är svårt att komma på saker, jag räknade ju med det värsta när jag var gravid så det kom in som en chock det som hände.

Jag är bara glad att jag lever i en modern tid och i ett land där sjukvården inte kostar som i tex USA, eller i ett land där förlossningar sker på smutsiga lergolv. Då hade varken jag eller Saga vart här idag..
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

*Att man spyr som en gris när man föder barn

*Att det faktiskt går att få panik under en förlossning

Jag spydde av lustgasen.. MASSOR..

Jag hotade med att hoppa ut genom fönstret om dom inte skar upp mig, förlossningen här ligger på 8: de våningen. Tur att dom hade lås på fönstrerna. Vid detta laget låg mina värkar runt 30 på CTGn, om jag hade vetat vad som skulle komma så hade jag nog inte gnällt då. Vid detta laget övertalade barnmorskan mig att ta EDAn och efter det var allt som en dröm. Tills efter snittet och jag började blöda... :smirk: Efter det var allt fortfarande som en dröm eftersom jag hölls nerdrogad... :rofl:
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Åh. Här är det tvärtom. Vi är helt nykära min man och jag och helt förvånade över vilken söt bäbis vi lyckats producera! :)

Så var det första veckorna för oss, när man gick omkring i något sorts lyckorus. Nu har verkligheten hunnit ifatt, och tröttheten med den :angel:
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Det känner jag inte igen det minsta ! Och då var jag ändå ensam med tvillingar !

Tvärt om, jag hade urkul och sannerligen inte livet on-hold under deras småbarns-år. Å andra sidan så fanns inte å stora spänningar på den tiden om vad man gjorde och inte med sina barn. Mina barn var med på det mesta.

Det beror väl kanske på vad man har för inställning!?
Jag är beredd på att sätta mitt liv lite on hold för tillfället! Annars hade jag ju inte velat ha barn om jag inte velat göra något annat!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Jag spydde av lustgasen.. MASSOR..

Jag hotade med att hoppa ut genom fönstret om dom inte skar upp mig, förlossningen här ligger på 8: de våningen. Tur att dom hade lås på fönstrerna. Vid detta laget låg mina värkar runt 30 på CTGn, om jag hade vetat vad som skulle komma så hade jag nog inte gnällt då. Vid detta laget övertalade barnmorskan mig att ta EDAn och efter det var allt som en dröm. Tills efter snittet och jag började blöda... :smirk: Efter det var allt fortfarande som en dröm eftersom jag hölls nerdrogad... :rofl:

Den där CTGn blev jag skitstressad av.
Sköterskan och min man stod och läste och sa: "nu är den på 20 så nu kan du inte ha så ont....nu är den på 34..."

Jag kunde inte känna nån skillnad och blev förbannad på att DOM skulle tala om för mig hur ont JAG hade. Jag hade lika ont hela tiden oavsett vad den stod på så tillslut tog de bort den!!!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

måste lägga till en sak...

Jag va orolig för själva "klämma ut momentet". Men...

Jag har aldrig varit så lättad när krystvärkarna kom. ÄNTLIGEN va pinan över!!!

Det sved som eld, men det gick inte att jämföra med dom förbannade värkarna.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

CTG:n kan inte stämma!

Jag kunde ha värsta värken å den visade typ 4-5. å så kunde den ligga på över 100 utan att jag hade nån värk.
Men bm sa att den kunde visa fel
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Det beror väl kanske på vad man har för inställning!?
Jag är beredd på att sätta mitt liv lite on hold för tillfället! Annars hade jag ju inte velat ha barn om jag inte velat göra något annat!

Och vad man vill göra...tex är det mycket svårt ha med småbarn när man är ute rider. Över huvud taget är det svårt med hästar och småbarn. Där har jag fått minska ner...Hästar tar tid. Och när båda jobbar får man dela på den tiden som finns. Så jag har iallafall fått sätta mig själv lite on hold...
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

måste lägga till en sak...

Jag va orolig för själva "klämma ut momentet". Men...

Jag har aldrig varit så lättad när krystvärkarna kom. ÄNTLIGEN va pinan över!!!

Det sved som eld, men det gick inte att jämföra med dom förbannade värkarna.

Exakt så kände jag med.
Jag hade dessutom inga värkpauser utan bara en enda lång värk från klockan 6 på morgonen till klockan 9.15 då krystvärkarna började. Då äntligen fick jag vila lite mellan krystningarna och så fick man äntligen TA I och inte bara försöka slappna av och andas!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Absolut ! Men jag *behövde* inte sätta livet on-hold. Barnen var inte något som hindrade mig att göra saker jag ville göra, antaligen ville jag göra andra saker eftersom jag hade fått barn så jag upplevde aldrig den känslan. Förstår du hur jag menar ?
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Samma här! hade säkert varit "lättare" om man hade fått vila mellan värkarna. När man ser på tv hur människorna pratar under förlossning undrar jag hur dom kan!
Jag låg mest å skrek i lustgasmasken...
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

- Hur lite man behöver sova första dagarna efter förlossningen. Bebisen sov bra men jag kunde inte sova mer än några timmar per pånatt, dels för att jag var orloig och dels för att jag var pigg.

- Att man kan sakna att att vara gravid. Jag hade faktiskt fantomsparkar i magen :rofl:. Kändes precis som bebisen!

-Att bebisar kan suga så otroligt hårt, redan första taget på bröstet gjorde ont. Blev mycket bättre efter 1-2 veckor men först var det inte roligt :eek:.

- Det gjorde faktiskt inte speciellt ont att gå på toaletten! Och att man faktiskt inte behöver ha problem med urinläkage.

- Hur knäppt det känns att inte kunna kissa - jag hittade inte rätt muskler alls första dagen!

-Hur äckligt avslaget är.

- Hur snabbt magen blev nästan normal igen.

- Hur bra allt kan gå, att bebis inte måste skrika massor,, förlossning inte är så hemsk, man är inte dödstrött hela tiden osv.

/Pem med världens snällaste 3 månaders bebis!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

- Det faktiskt inte var så farligt att gå på toa som jag trott!!! Var _nästan_ helt smärtfritt! Hade förväntat mig det värsta.

Jag satt med handduk i munen och bet så hårt jag kunde hela första veckan efter förlossningen. Jävlar vad ont det gjorde att kissa. Jag hade dock väldigt mycket ytliga bristningar, det jämnade ju iofs ut sig eftersom jag bara behövde sy ett stygn.

- Något jag önskar att jag vetat innan, att man skulle krysta ut moderkakan också! Jag var så trött och slut att jag trodde jag skulle slå någon på käften när de talade om att "nu är det bara det sista kvar". :o

- Att man spyr som en vattenspridare före/under förlossningen. Hade jag vetat det hade kanske våran bil inte blivit förstörd. :angel:

- Jag önskar jag vetat mer om amning från början, då kanske jag inte hade behövt flaskmata min lilla tjej nu.

- Att krystvärkarna är piece of cake jämfört med "förvärkarna". Hade jag vetat det hade jag kanske inte vart så rädd. Jag stressade en hel vecka innan förlossningen. Gick med värkar en vecka, fick höra hela tiden "det blir bara värre" - BAH! Vilket Bullshit! Förlossningen gör jag om 100 gånger, bara jag slipper värkarbetet jag hade under den veckan igen.


- Att det faktiskt är viktigt att vara utvilad inför förlossningen. För mig var jobbet snabbt gjort, på 15 minuter var vi klara, men ändå var jag så slut när jag äntligen kom hem från BB att jag sov i 28 timmar. (inte rakt av då) - Dock hade jag bara sovit 20 timmar under veckan innan förlossningen, och det var med hjälp av sömntabletter.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

CTG:n kan inte stämma!

Jag kunde ha värsta värken å den visade typ 4-5. å så kunde den ligga på över 100 utan att jag hade nån värk.
Men bm sa att den kunde visa fel

Det talade de om för mig också!

Jag fick en värk som gick ända ned i tårna när jag var inne, blev så chockad av styrkan och intensiteten att jag gapade rätt ut. :o CTG-n visade ingenting, för att när jag var värkfri stuttsa upp i över hundra. :crazy:
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Den där CTGn blev jag skitstressad av.
Sköterskan och min man stod och läste och sa: "nu är den på 20 så nu kan du inte ha så ont....nu är den på 34..."

Jag kunde inte känna nån skillnad och blev förbannad på att DOM skulle tala om för mig hur ont JAG hade. Jag hade lika ont hela tiden oavsett vad den stod på så tillslut tog de bort den!!!

Till mig sa de att smärtan var ju induviduell, jag hade skitont från dess att de tog hål på hinnan tills typ för en vecka sedan.

När de hade satt epiduralen och den hade börjat verka sa jag mer "Oj, nu är CTGn på XX, jag borde ha skitont". Jag tyckte den var rolig att hålla koll på, men så fanns det inte så mycket annat att göra i förlossningsrummet. Förutom att konstant be om ursäkt till min sambo för att jag snäst åt honom under en värk.

Däremot blev jag superstressad av att hela tiden se bebisens hjärtljud, speciellt i slutet när det sjönk..

Kom på en till sak jag är lite "sur" över.

Har man väl fått epiduralen så skall den hjälpa med, även om man är på väg att få en ryggbedövning inför snittet. Jag hade sådana hemska värkar i OPrummet innan narkosläkaren kom att jag höll på att krevera, och då hade jag ändå fått något som skulle ta bort värkarna, inte hjälpte det inte... :mad:

Det var lite som att hålla en glass framför en sötsugen treåring...
Jag visste ju att dom kunde ta bort det på fem minuter, och ändå fick jag ligga där och pinas i 1 timme...
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

*knapplån*

Ang CTGn, den kan inte visa styrka på värkar bara intervall och när den kommer osv.... beror på hur hårt man spänner banden osv hur höga siffror man får.....

Jag önskar jag hade vetat...
att jag skulle få kliva upp 05.00 i flera år.....
att amma känns som tusen knivar som skär i tissen första tiden
att amning är svårt spec om man har H-kupa :eek:
att man skulle få så ont i hjärtat och tissarna varje gång bebis skriker (sprutade mjölk om hon skrek)...
att kroppen ser helt annorlunda ut efteråt även om man hittar sin gamla vikt
att naturlig förlossning kan utebli, att man kan gå över tiden utan att det sätter igång av sig självt, så man måste bli igångsatt....
att igångsättning är ett helvete... och ofta slutar i snitt....
att snitt (även om det var akut) är himmelriket motför misslyckad igångsättning med 36 timmar värkar som går i ett!

Är kanske glad att jag detta inte visste, förstod..... eller kanske att jag förnekade detta faktum.... för annars hade jag nog inte velat ha barn.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

- Att en igångsättning kan gå väldigt snabbt och smidigt. Jag trodde absolut att det skulle ta tre dygn eller så, men förlossningen var en helt otroligt underbar upplevelse för min del.
- Att det kan göra grymt ont att amma till en böran.
- Att kroppen kan återhämta sig på bara några veckor. Jag tyckte inte att det gjorde ont att gå på toaletten osv ens första dagen efter förlossningen och den enda skillanden jag ser på min kropp efter barnafödandet är att jag har bristningar på magen.
- Att profylaxandning verkligen fungerar!
- Att man inte alltid älskar sitt barn så fort det kommer ut. För mig tog det flera månader.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Vad önskar du att du hade vetat om amning som du inte visste? Nåt som kan va bra för oss ovetande att veta?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 309
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 670
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 538
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp