Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Vad önskar du att du hade vetat om amning som du inte visste? Nåt som kan va bra för oss ovetande att veta?

Hur snabbt en bebis som inte får i sig mat går ner i vikt. Och att de slutar skrika av hunger till slut och bara sover istället.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

KL

Att det inte gjorde ont att gå på toaletten efteråt, inte ens för att göra nr 2

Att avslaget inte var som en störtflod av blod utan som en riklig mens och inte höll på i evighet.

Att det inte måste göra ont att amma, och att när det gjorde ont gjorde vi fel och sonen fick inte i sig mat nog.

Att man blir superpigg efter en förlossning trots att man trodde man äntligen skulle vilja sova.

Att det tar X antal veckor innan man över huvud taget fattar hur man ens ska kunna laga mat eller få någon ordning på livets rutiner igen.

Att man blir supertörstig så fort man börjar amma, köp flaskor att ha vatten i och sprid ut överallt.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Jag spydde av allt, tror jag.

Visar CTGn siffror? Det var nåt nytt. Det förklarar varför barnmorskan visste när nästa värk skulle komma. :D
En återkommande mening var "nu kommer det en värk, släpp lustgasen så du inte andas bort den". Och så fick de bokstavligt talat slita lustgasmasken från mig. :crazy:
Jag märkte inte att jag hade CTGn på mig, förrens de frågade om det var ok att ta bort den, för att istället sätta en elektrod på bebisens huvud.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Jag var förvånad (och rätt oförberedd) över det faktum att vår resa blev så annorlunda. Jag födde för tidigt och vi låg inne i över en månad. Jag fick dessutom kämpa som ett djur för att sätta igång mjölken och sedan hålla produktionen uppe.
Jag blev däremot förvånad över att det gick så lätt att dubbelamma och att jag tyckte så mycket om det.
Jag kan också slå ett slag för att det gåt utmärkt att använda amningsnapp på små prematurer för att de ska orka och få grepp att suga. För oss var det inga problem att sedan lägga bort dem.
Jag blev också förvånad över ansvaret, de tar verkligen över ens liv och det tog några dagar att vänja sig vid.
Sedan är jag förvånad att det har gått så lätt att få och hantera två bebisar på en gång, det är sannerligen en gåva:love: och absolut inget straff som vissa vill försöka få det till.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

- Att det gör så inihilvete ont och bara blir värre.
- Att det känns som att ha en nåldyna mellan benen om en elev har sytt.
- Att man FÖDER och inte blir förlöst, såsom många barnmorskor trodde på 80-talet.

- Att det passat mig bättre att föda hemma.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Vad önskar du att du hade vetat om amning som du inte visste? Nåt som kan va bra för oss ovetande att veta?

Att en bebis som fått i sig mat vid förlossningen kan sova upp emot ett dygn utan att behöva äta - och att det inte är något farligt och onormalt med det. Hade jag vetat det så kanske jag vågat säga ifrån när de på BB började handmata henne bara några timmar efter förlossningen.

Min tjej fick ju lära sig från första början att man inte behöver "jobba" för maten, det var ju bara för henne att svälja. Så efter tappra försök så vägrar hon ännu ta bröstet.

Jag blev totalt överkörd på BB, förmodligen för att jag var så osäker och förvirrad själv. Jag fick inga tips om hur jag skulle göra utan förmaningar om hur hemskt det vore om Li inte lärde sig ammas.

Den riktiga hjälpen fick jag inte fören jag kom hem och kontaktade MVC/BB-hemvård.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

måste lägga till en sak...

Jag va orolig för själva "klämma ut momentet". Men...

Jag har aldrig varit så lättad när krystvärkarna kom. ÄNTLIGEN va pinan över!!!

Det sved som eld, men det gick inte att jämföra med dom förbannade värkarna.

Jag var inte orolig för att klämma ut, tänkte inte så långt till en början, men guuud så skönt det var när de kom!!! Värkarna var fruktansvärt jobbiga medan krystvärkarna var lätt som en plätt att hantera:D

Jag är fortfarande smått förvånad över att personalen inte tog mina krystvärkar vid tredje förlossningen på allvar. Jag kunde inte känna dem NU.... Det var min tredje förlossning och jag VISSTe med detsamma vad det var som kändes, varför ifrågasätta mig?:confused:
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

CTG:n kan inte stämma!

Jag kunde ha värsta värken å den visade typ 4-5. å så kunde den ligga på över 100 utan att jag hade nån värk.
Men bm sa att den kunde visa fel

:o
Den hade jag bara på en kort stund med första sonen.
De andra barnen har det typ inte funnits någon tid för det; 47 minuter på förlossningen med son 2 och 1 timme med dottern.:o

Visar den hur kraftiga värkar man har? Hur funkar det?
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

- Jag blev förvånad över min pigghet efter förlossningen, som snabbt kunde vända till supertrött och lika snabbt tillbaka till pigg igen.

-Jag förvånades hur känslig jag var när moderkakan skulle ut, bara de rörde vid navelsträngen så tjöt jag.....:o

- Jag var uttråkad timmarna efter förlossningen. Trodde inte man kunde känna så.

- Jag ville lägga ifrån mig barnet ( alla tre gångerna), men det kändes inte ok att inte hålla sitta barn och gosa och ha sig, så jag tvingade mig till det så mycket som möjligt :o. Men det kändes verkligen som om jag ville vara ifred lite efter förlossningen.

- Jag är lite förvånad över att jag faktiskt, speciellt när dottern föddes, var stressad efter förlossningen. Mina söner och hundarna var bortlånade till mina mamma och mina syskon, men jag kunde inte slappna av och njuta :crazy:
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

så vitt jag vet så sa BM till mig att CTG'n enbart visar intervaller när värken kommer när den är som värst och klingar av osv.... inte själva styrkan... man kan ju spänna banden olika hårt osv....
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Just det, glömde.
- Att värkar av värkstimulerande gör fan så mycket ondare än naturliga värkar.
- Att epidural (som varken för till eller från) försämrar värkarna så du måste ha värkstimulerande :mad:
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

så vitt jag vet så sa BM till mig att CTG'n enbart visar intervaller när värken kommer när den är som värst och klingar av osv.... inte själva styrkan... man kan ju spänna banden olika hårt osv....

Precis, man kan inte mäta hur starka en värk är men ser när de kommer och när de slutar.

På mig kunde de inte ens spänna fast CTG'n för jag hade så ont, så sambon fick hålla de löst löst på magen, tur att man knappt behövde ligga 3 min med CTG'n ;)
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Just det, glömde.
- Att värkar av värkstimulerande gör fan så mycket ondare än naturliga värkar.

Visst är det så??
Jag kommer inte ihåg hur mycket de gav mig, vid 90 "tuppade" jag av av Epiduralen. Kändes måttligt roande när de sedan gav mig något som stoppade värkarna när jag hade genomgått dem i 26 timmar.. :mad:
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Jag hade dessutom inga värkpauser utan bara en enda lång värk från klockan 6 på morgonen till klockan 9.15 då krystvärkarna började. Då äntligen fick jag vila lite mellan krystningarna

:eek: :eek: :eek:
Men gud. Det visste jag inte att det kunde vara så. Jag trodde de gick i vågor :crazy:
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Knapplån.

Jag visste i princip allt som går att veta om snitt, så om själva förlossningen önskar jag inte att jag hade vetat något extra. Utom möjligtvis att morfin inte fungerade på mig, men det hade ju ingen kunnat veta eftersom det aldrig provats tidigare.

Men i övrigt så..

Jag önskar att någon hade kunnat berätta att det inte alls var så himla KUL att bli förälder. Visst, jag älskar min son över allt annat, men jag kan inte påstå att jag tycker att det är särskilt roligt att umgås med honom konstant. Jag njuter inte av att bära på honom jämt, sitta på golvet och leka med mobiltelefoner som pratar etc. Jag trodde i min enfald att jag skulle komma att uppskatta det, eftersom det var just mitt eget barn.

Sen blev jag lite smått förvånad över att det på sätt och vis tar över hela ens liv. Att man får planera allt efter sonen, oavsett vad det är. Att det inte alls går att vara särskilt spontan längre. Och att man alltid, alltid, alltid kommer för sent :crazy:
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

:eek: :eek: :eek:
Men gud. Det visste jag inte att det kunde vara så. Jag trodde de gick i vågor :crazy:

Det trodde jag med och det låg jag och tjatade om också.
På min profylaxkurs så hade dom nämligen sagt att en förlossning alltid innehåller (i tid) mer vila än värkar.

Men nej nej....!
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Det trodde jag med och det låg jag och tjatade om också.
På min profylaxkurs så hade dom nämligen sagt att en förlossning alltid innehåller (i tid) mer vila än värkar.

Men nej nej....!


samma här.... visst blev man förvånad? :eek:
fast jag fick ju värkar pga dropp, inga naturliga....
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

:eek: :eek: :eek:
Men gud. Det visste jag inte att det kunde vara så. Jag trodde de gick i vågor :crazy:

Jag fick också värkar utan uppehåll, de kallas ofta för pinvärkar. Jag hade de i ca 6 h sedan tog BM något som hon kallade för "gummiband" och när det var bort öppnade jag mig och fick normala värkar. Pinvärkar är vanligast vid igångsättning, det var därför jag fick dem, men förekommer annars också.
 
Sv: Saker som förvånat mig efter förlossningen...

Jag önskar att någon hade kunnat berätta att det inte alls var så himla KUL att bli förälder. Visst, jag älskar min son över allt annat, men jag kan inte påstå att jag tycker att det är särskilt roligt att umgås med honom konstant. Jag njuter inte av att bära på honom jämt, sitta på golvet och leka med mobiltelefoner som pratar etc. Jag trodde i min enfald att jag skulle komma att uppskatta det, eftersom det var just mitt eget barn.

Samma här. Jag har aldrig tyckt att barn varit speciellt roliga, men trodde att jag skulle tycka annorlunda när jag själv fick barn. Men jag trivs inte alls att vara småbarnsmamma och gå omkring här hemma med en krävande bebis som kräver uppmärksamhet dygnet runt, känner mig nästan deprimerad :crazy:. Kanske det känns bättre när man börjar jobba igen..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 293
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: Milosari
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 670
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 538
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp