Ja exakt, larm. Det är så jag hört historien iaf. Visst är det en renodlad sällskapshund nu, men det är väl ett flertal raser som haft iaf något slags syfte förr eller i början av rasens historia.
Tänker såhär lite också: Visst, nog finns det säkert vissa raser i historien som bara användes / avlades för sällskap. Men de flesta hade nog ett syfte, om de inte skulle vara typ gatuhundar som mixade och redde sig själva. Man får komma ihåg att i många länder lever hundar mycket mer fritt runt hemmet/på gatan även om de är nåns hund.
Och när dessa raser då skapades en gång i tiden för en herrans massa (hundratals) år sen tex:fanns det då utställningar/tom internationella utställningar? Är inte det ett rätt nytt fenomen? Så jag tänker att då kanske de faktiskt avlades för att fylla just det "jobbet" (sällskap) väl precis som med andra arbetande hundar. Och inte att man struntade lite i om de var extra rädda, svårhanterliga i vardagen, olika problem sålänge de var snygga nog för rosetterna (som då inte fanns). Jag tror i mångt och mycket att den sällskapshund som inte fyllde måttet för en bra sällskapshund på den tiden var betydligt mer trolig att avlivas än idag. Och då mindre sannolik att avlas på.
Men hur ser det ut när man vill ta fram en ny ras idag? Man tar tex etablerade sällskapsraser, och istället för att styra den aveln mot bättre individer så mixar man den med nått annat för att få till ett visst coolt utseende, men ofta(st) minimal insats för att garantera så bra hälsa och mentalitet som möjligt. Jag skulle tex kunna stödja om man försökte börja systematiskt avla in nån lämplig ras med mopsar eller dyl för att få en mops som vore mer hälsosam än den katastrof rasen är idag. Eller bara fokusera på hälsosammare och hälsosammare mopsar i aveln. Vad än som funkar bäst.
Men det är inte det som verkar hända - snarare händer det saker som med MAS där man tittar på en aktiv brukshund, gillar dess utseende, vill ha den i ett miniformat som dessutom ska vara sällskap, och så blir det som det blir.