Det är klart att det
kan göras!
Men poängen är nog mer då att det inte
görs.
Som jag skrev så avlar man ju fram "nya" arbetande draghundar genom mixar, tex alaskan husky, scandinavian hound. Vet inte hur bra den aveln är, men den har iaf som fokus att få till en hund som uppfyller sitt syfte på bästa sätt, där den inte styrs av utseende utan utvärderas utifrån hur bra den kan utföra arbetet (drag) och relaterade egenskaper. Som jag förstår det.
Till viss del sker väl även detta med jakthundar.
Finns ju även andra relativt nya raser som kommit till av ett syfte, från etablerade raser. Som är någorlunda fungerande. Tex svart rysk terrier. Även om jag nu kan tycka Riesen är en betydligt mer gedigen ras med mer användbara individer för alla de syften man påstår man vill ha en BRT till, bara att de är lite mindre.
Absolut finns stora problem inom vissa raser pga dålig avel. Men den dåliga aveln har ju oftast uppstått pga en utseendefixering, och att man kommit ifrån fokus på lynne, arbetskapacitet, osv. Om man då börjar mixa individer ur rasen med andra raser med ytterligare utseendefokus så rättar man ju knappast till problemet. Vet inte om nån designer-mix-ras som uppstått pga att man försöker förbättra mentaliteten hos sällskapshundar..
Visst, nog har man tänkt på utseende även förr. Men jag tror de ratades betydligt fortare och enklare om de inte även kunde uppfylla måttet för en bra sällskapshund. Tror inte man höll på med beteendehundpsykologer för problemhundar i alls samma utsträckning. Man avlivade och skaffade en ny hund istället, tror jag.