Lite nyfiken då den tagits upp ett par gånger, sällskapsavlad engelsk cocker ... jag hade för mig att man inte såg så positivt på sällskapsavlade hundar av aktivare hundraser, samma sak har ju hänt golden retrievern, labradoren etc.
Men just engelsk cocker låter okej? Eller är sällskapsavlade hundar övht okej? De är ju på sätt och vis en utbrytning från den "vanliga, gamla" rasen med ett syfte (jakt tex) där man minskat på aktiviteten hos dem istället.
Jag vet inte riktigt vad du menar med "okej"? Det finns ju linjer inom många arbetande raser där en del har mer arbetsegenskaper och en del inte. Jag tycker det är skillnad på att vilja köpa en "sällskapsavlad" arbetsmaskin som weimaraner, eller siberian husky, eller border collie, och att köpa en mindre extrem ras av linjer som inte nödvändigtvis behöver jaga för att må bra (exempelvis cocker). Det första tycker jag är helt förkastligt, det andra, tjaaa... inom min ras collie finns linjer som har mer arbetsegenskaper, och det finns linjer som passar utmärkt till sällskap (och skottfasta). Jag tycker det är rimligt att acceptera den variationen inom rasen och jag tycker det är bra att det finns köpare till båda (och jag tycker folk hellre ska köpa en skottfast sällskapscollie än en blandras).