Saker jag som hundmänniska inte fattar ;)

Är BPH/MH alltid då negativ i jämförelse mellan en jaktcocker och en sällskapscocker till nackdel för den senare hunden? Tänker på att du sa att det brukar synas skillnad på dem.

Jag har aldrig kollat just cocker, så det kan jag tyvärr inte svara på.

Vissa saker kan ju absolut påverkas av träningen ägaren gjort, precis! Vissa hundar kan ex. släppa leksaken såfort personen som håller i den blir passiv, kanske har ägaren tränat "loss" på så vis. Medans andra sliter och kampar vidare. Även om båda har som utgångspunkt att vilja kampa lika mycket så kan den ena ha lärt sig att "person blir passiv=släpp leksak". Till exempel.

De flesta tränar ju även avknapp (iaf väldans många) genom start-stopp osv. Så när jag plötsligt blir passiv och bara står där så vill jag att min hund ska slappna av eller åtminstone upphöra med div. aktiviteter. Det påverkar aktivitetsmomentet.

Kanske har vissa ägare tränat så pass mycket kontakt med störning att deras hund inte springer iväg till avståndsfiggar utan att först få kommando/lov från husse/matte.

osv..
Det brukar dock synas om det är ett intränat moment eller om det är hundens egna egenskaper.

Jag gick in och kollade på avelsdata och kollade en hund de skulle para och den hade flera 1 och 0 i trygghet på sammanfattningen (bla skott). Mentaliteten känns ju som det viktigaste för sällskapshundar?
Förlåt för dum fråga, men är det inte bättre ju lägre siffra i rädsla, skott i BPH? Eller har jag missuppfattat? :o

Vissa saker kan ju absolut påverkas av träningen ägaren gjort, precis! Vissa hundar kan ex. släppa leksaken såfort personen som håller i den blir passiv, kanske har ägaren tränat "loss" på så vis. Medans andra sliter och kampar vidare. Även om båda har som utgångspunkt att vilja kampa lika mycket så kan den ena ha lärt sig att "person blir passiv=släpp leksak". Till exempel.

De flesta tränar ju även avknapp (iaf väldans många) genom start-stopp osv. Så när jag plötsligt blir passiv och bara står där så vill jag att min hund ska slappna av eller åtminstone upphöra med div. aktiviteter. Det påverkar aktivitetsmomentet.

Kanske har vissa ägare tränat så pass mycket kontakt med störning att deras hund inte springer iväg till avståndsfiggar utan att först få kommando/lov från husse/matte.

osv..
Men det verkar testledaren ta hänsyn till?

Men det verkar testledaren ta hänsyn till?

Nä, hurdå? Om hunden inte springer iväg till avståndsfiggen kan den heller inte leka med den och få nån siffra på det. Men det kan ju tex vara en hund som gärna hade lekt med avståndsfiggen, om den fått. Ja, dessa hundar får då olika resultat även fast kanske båda hundarna är villiga att leka med en främmande person en bit bort. Det är därför man inte "ska träna" på momenten, men i nån mån så gör förstås alla det genom uppfostran. Beskrivningen kan aldrig vara perfekt.

Nä, hurdå? Om hunden inte springer iväg till avståndsfiggen kan den heller inte leka med den och få nån siffra på det. Men det kan ju tex vara en hund som gärna hade lekt med avståndsfiggen, om den fått. Ja, dessa hundar får då olika resultat även fast kanske båda hundarna är villiga att leka med en främmande person en bit bort. Det är därför man inte "ska träna" på momenten, men i nån mån så gör förstås alla det genom uppfostran. Beskrivningen kan aldrig vara perfekt.
Man brukar få ge frikommando till hunden om hunden verkar stanna på lydnad, så man tar hänsyn till det.

Det brukar dock synas om det är ett intränat moment eller om det är hundens egna egenskaper.
Tja, ibland gör det säkert det. Men hur bedömer du lek med avståndsfigge om hunden inte springer dit? Hur skulle en hund kunna få en hög aktivitets-siffra om den tex sitter still hela tiden och kollar på husse/matte?

:eek: Då läser jag den jag tittar på helt fel!
Jag tänkte lägre siffra = mindre aktivitet typ. Tex mindre lek eller mindre rädsla. Är det tvärtom i BPH?
Eller är det skillnad när man tittar på en graf eller sammanfattningen? Inser nu att det står skottosäkerhet i grafen till skillnad från sammanfattningen där det står bara skott. :o

:eek: Då läser jag den jag tittar på helt fel!
Jag tänkte lägre siffra = mindre aktivitet typ. Tex mindre lek eller mindre rädsla. Är det tvärtom i BPH?
Tillägg. Vilken sammanställning kollar du på?
Under punkten Skott - Trygg vill du ju ha hög siffra, men inte i den över alla delmoment.

Fine, det var väl inte det bästa exemplet just med avståndslek. Men håller du inte med om att hur hunden är tränad eller uppfostrad kan/kommer påverka vissa moment i MH?
Till viss del, men mycket syns på hunden ändå. Många med fega hundar försöker ofta påstå att det är pga lydnad som hunden inte vågar sig ut på tex avståndsleken men kollar man på hunden så ser man att det är för att modet eller nyfikenheten brister.

Tillägg. Vilken sammanställning kollar du på?
Under punkten Skott - Trygg vill du ju ha hög siffra, men inte i den över alla delmoment.
Jag tittade på grafen, dvs cirkeln. Men där kanske man fyller i annorlunda.

Detta är en hel vetenskap! :rofl:

Edit: Spindeldiagram heter det visst, ursäkta.

Jag tittade på grafen, dvs cirkeln. Men där kanske man fyller i annorlunda.

Detta är en hel vetenskap! :rofl:

Edit: Spindeldiagram heter det visst, ursäkta.
Jag tror det ska finnas filmer från SKK som förklarar bedömningen mer men är inte säker. Men gå in på SKKs hemsida och läs om BPH annars så hittar du mycket information.

Jag är som sagt mer inne på MH iom brukshund.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och...
2
Svar
22
· Visningar
7 434
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?