Av nyfikenhet så klickade jag mig in på några raser på skk.se för att se om det stod något om syften bakom dem.
Bichon havanais: "I sitt ursprungsområde dog rasen mer eller mindre ut medan den fortsatte att utvecklas på Kuba, som mycket uppskattad sällskapshund åt aristokratin."
Bolognese: "Denna antika dvärghundsras har sitt ursprung i Italien, närmare bestämt Bologna (därav namnet). Rasen var mycket uppskattad redan under 1100- och 1200-talen. Storheter som Madame de Pompadour, Katarina den Stora av Ryssland och kejsarinnan Maria Theresia av Österrike, har alla varit ägare av rasen.
Användningsområde
Den är en utpräglad sällskapshund."
Fransk bulldog: "Vår tids franska bulldogg är en produkt av olika korsningar som utfördes av entusiastiska uppfödare i de populära Pariskvarteren, åren omkring 1880. Rasen vann snart mark hos societeten och i konstnärliga kretsar tack vare sitt säregna utseende och karaktär."
Jag behöver nog inte rabbla upp flera men du kanske förstår vad jag menar? Folk har avlat upp olika raser av massor av olika anledningar, och några av dem är för sällskap och då ville man samtidigt ha hundar som man tyckte var söta/fina etc. Den franska bulldoggen såg jag att den uppkom vid 1880, och det finns säkert modernare raser, så jag undrar lite varför man börjar säga stopp nu?
Plus att om några raser börjar bli för sjuka, är det inte då bra om man avlar fram nya friskare raser?
Angående labradoodle så har jag fått uppfattningen (men kan ha fel såklart) att man vill få fram en "mopp" (det är vad jag kallar dem iallafall
), en väldigt långhårig hund med vågig päls typ? Det verkar vara såna hundar som man avlar på iallafall.
Självklart är det för lookens skull, en stor glad mopp
säger inte bu eller bä om rasen, utan bara att man har gjort det tidigare.