Kul tråd! Jag har några grejer jag funderat på faktiskt.
1. Det finns ju olika raser framavlade till olika ändamål. Men läser man om vissa raser står det att "Den här rasen den gör minsann som den vill och lyssnar inte alltid". Varför vill man ha den egenskapen hos en hund? Jag har alltid trott att hundar är så populära för att de lyssnar och går att lära tricks osv.
2. Mentaliteten "Men det gör inget, han är så snäll, jag lovar att han inte gör något", när man som hundrädd ber någon hålla in hunden/koppla hunden. Tror ni som hundägare att det beror på att man allmänt bara inte kan ta in att någon kan vara rädd för sin lilla vovve, eller är det i välvilja typ för att hjälpa den hundrädde komma över rädslan?
3. Kategorin korkade frågor kanske - är det sant att en hund som en gång bitit en människa på något vis släppt på en "spärr" och därmed är mer benägen att bita igen?
och en korkad fråga om hundbeteende nu när jag ändå är igång
:
4. En hund som när den ser en, som sänker huvud och kropp något och svansen står helt stelt rakt ut. Blåstirrar på en och liksom "fryser fast och stelnar", sedan smyger långsamt mot en, vad vill den? Hunden i fråga ser lite ut som någon bordercollie korsning och går ofta lös, varje gång jag springer eller går förbi gör den samma beteende. Jag tycker det är sjukt obehagligt.