Säker barnsadel till storhäst?

Sv: Säker barnsadel till storhäst?

Jag låter inte min dotter rida själv. En går och leder hästen och en går brevid och håller i dottern.

Dottern har inte den balansen för att kunna sitta själv ännu. Därför att jag är på jakt efter en sadel till henne, det är för att hon ska sitta stadigare på hästryggen. Är alltid svårare att hålla i henne när det är barbacka än om fötterna kan vila i ett par stigbyglar.

Är det verkligen försvarligt att låta 2 åringar rida? :confused:

I mina öron låter det jättefarligt, jag skulle aldrig våga låta så små barn rida. Är ni inte rädda att era barn blir avkastade och skadar sig? De har ju varken balans eller ben att sitta emot med. Hästar är så oberäkneliga, man vet aldrig vad de kan hitta på. Jag vågar knapt låta kompisens 4 åring få sitta upp, vill inte stå ansvarig för att hon trillar av och bryter nacken typ...

Risken finns alltid, men jag håller alltid en hand på dotterns ben & ser till att hästen är avrastad innan.
Sen får man tänka på vilken häst man släpper upp barnen på, skulle aldrig göra det på mitt ena halvblod, men kallblodet & andra halvblodet rider hon själv på i boxen. Men en hand på benet såklart.

När mina barn har suttit på mina araber har jag haft en Westernsadel i syntet (den sort som Börjes säljer) samt barnstigbyglar från Hööks - dom som finns på W-sidorna i katalogen, man liksom trär dom över sadelhornet och kan justera längden.

Har funkat kanon :) och dom kan hålla i sadelhornet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 145
Senast: Snurrfian
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka