Sågning :@

C

Canonball

Är helt ny på Buke, första inlägget någonsin, ursäka om jag lagt det fel :)

Alla ni som sågar, snälla sluta! Det ser och är så grymt när ni/dom gör det. Fattar ni inte att de får ont i munnen om man JÄMT gör så? Ni skadar dem! Hästen går inte i form, den bara knycker på nacken för att komma undan det stenhårda trycket i munnen. En nersågad häst trampar inte under sig och har oftast ingen framåtbjudning alls. Det kan väl aldrig som ryttare vara bekvämt att ha en häst som inte har någon framåtbjudning eller en häst som är stenhård i munnen? Att såga sin häst är nog vanligare än vad man tror, tyvärr.

Sett flera ryttare som vunnit dressyrtävlingar och sågat ner sin häst. Det är upprörande, orkar dom inte försöka att få hästen i riktig form? Blir speciellt upprörd när dom sticker hästarna i sidan med sporrar och har skarpa bett (t ex, pessoabett) och sågar.

Visst ibland kan man behöva såga en häst som sticker iväg med en, men då menar jag i yttersta nödfall. Hellre att man drar en häst i munnen en att man inte har en häst som stannar. Men man ska inte alltid dra, utan de räcker med några gånger, sedan kan man bli mjukare och mjukare.

Grrr blir så arg av dessa sågningar :@ SLUTA SÅGA! (om ngn undrar vad såga är kan ni väl bara säga till... :)) Håller ni med?

Sv: Sågning :@

Håller med fullständigt. Man ska inte behöva såga för att en häst ska kröka på nacken, då är något fel.
Att kröka på nacken ska inte vara resultatet av negativ förstärkning.
Helt otroligt att det inte uppmärksammas och förbjuds på dressyrtävlingar, verkar för övrigt vara väldigt vanligt på dressyrtävlingar för ponnys (enligt mina egna erfarenheter).
Barnen pressas att vinna och det ska gå snabbt.
Sorgligt att det är så...

Det är nog bättre att du säger till ryttaren när du ser att det händer, istället för att skriva om det random på nätet.

#2 Javisst, när jag började tävla trodde jag att det var en självklarhet att man inte fick såga på tävlingar, men tji där fick jag! :/

Det är nog bättre att du säger till ryttaren när du ser att det händer, istället för att skriva om det random på nätet.

Denna tråd är INTE riktad mot en speciell person, utan till alla som sågar. Det är faktiskt jätte synd om hästarna!

Låter märkligt att kunna vinna en dressyrtävling genom att såga ner huvudet på hästen och 'sticka' den med sporrarna genom programmet.

Antingen var domaren full eller så har du missförstått, alt behöver glasögon.

Hlr med. Var på träningstävling för några dagar sedan, och en tjej på sin lilla ponny gick åt sidan och red runt lite på volt och riktiga sågade HELA tiden, o när han börja böja lite på nacken så berömde hon o fortsatte.

Jag såg en St:Georges för inte allt för länge sedan. Ryttarinnan som kom på andra plats sågade kanske inte alls under programmet (såg inte det) men på framridningen och prisutdelningen var det inte mycket annat än såga hon gjorde...

Jotack, glasögon har jag redan, domaren var 100 % nykter och jag såg vad jag såg, inget mer än ren och skär sågning. "Sticka" med sporrarna kanske var en överdriven formulering men speciellt mjuka skänklar har dom inte alltid.

usch, håller med dej fullständigt. men jag tror faktiskt inte dom som gör det verkligen fattar vad dom gör:crazy:

Det är ju lite extra synd eftersom dom flesta ryttare som jag känner tror att det är så om hästen kröker på nacken går den i form. Och ännu fler sätter på skarpa bett och onödiga hjälptyglar mm. som dom inte ens vet vad dom heter eller har för inverkan på hästen :eek: det är nästan som man blir mörkrädd på dagen...

Har också sett allt för många gånger på hopptävlingar, att om hästen vägrar. Varför inte slita sönder munnen på den, speciellt när jag har skarpt bett? Klart som tusan att hästen backar, varför inte sporra den ordentligt i sidorna och spöa den så den går framåt, INNAN man har prövat att släppa efter på tyglarna... :cry:

Det känns som en ganska meningslös uppmaning. De som sågar hästarna i munnen är troligtvis inte medvetna om detta och tar alltså inte åt sig alls.
Ser du någon som gör det så prata med den direkt i så fall.

Jotack, glasögon har jag redan, domaren var 100 % nykter och jag såg vad jag såg, inget mer än ren och skär sågning. "Sticka" med sporrarna kanske var en överdriven formulering men speciellt mjuka skänklar har dom inte alltid.

Om det nu var som du säger, då frågade du väl förstås domaren hur detta kan få förekomma?

Det känns som en ganska meningslös uppmaning. De som sågar hästarna i munnen är troligtvis inte medvetna om detta och tar alltså inte åt sig alls. QUOTE]

Och de som är medvetna om det och fortsätter ändå anser nog att dom gör helt rätt och tänker inte ändra på sig. I alla fall i mitt stall. Där heter det tyvärr att "sätta hästen på plats" eller "placera" genom att bara handrida. Ryck, slit, fram och tillbaka... you name it.

Det känns som en ganska meningslös uppmaning. De som sågar hästarna i munnen är troligtvis inte medvetna om detta och tar alltså inte åt sig alls.

Håller med helt. Hur ofta har det inte hänt tex nån pratar vitt och brett om att vara mjuk i handen osv men sitter och sågar för fullt så fort tyglarna är korta. Jag har till och med sett folk som pratat så och sen Medvetet sågat hästarna i munnen :eek: Så ja... Uppmaningar till just ingen särskild på internet kommer man nog tyvär inte så långt med.

Låter märkligt att kunna vinna en dressyrtävling genom att såga ner huvudet på hästen och 'sticka' den med sporrarna genom programmet.

Du har då inte varit på några dressyrtävlingar i norrbotten :p

Många ponnyryttare rider så jäkla illa här uppe. Sågar i hästen och riktigt gnuggar med sporrarna. Ingen trevlig ridning alls och verkligen ingen trevlig form på hästen. Ändå vinner de eller placerar sig för det mesta.

Jag är ganska blyg utanför datans värld. Så det skulle jag aldrig göra. Jag hoppas andra som har mer skinn på näsan än jag gör det!

Om det nu var som du säger, då frågade du väl förstås domaren hur detta kan få förekomma?

Suck. Vad tror du? Klart jag inte gjorde, men några viskningar till kompisar osv, blev det allt. Jag är ganska blyg! Men jag hoppas du gör det, eftersom du föreslog det. Eller du kanske inte har ngt emot sågning? ;)

Eftersom ni skriver att många personer är omedvetna om dom sågar eller inte, så kommer det nu en liten förklaring.

När en ryttare sågar, så drar den metodiskt i vardera tygel, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Ungefär som när man sågar i trä osv. När en ryttare sätter igång med att såga, så knycker hästen på nacken för att komma undan trycket. Detta ser personen som vackert eller snyggt, och blir beroende av att såga ner hästen. Man brukar också kalla detta att hästen går "bakom hand", alltså att den inte går i riktig form utan bara knycker på nacken. Riktig form märker man som ryttare bäst, när hästen får mer framåtbjudning och samlar sig lättare.

Jag hoppas att vissa personer öppnar ögonen för detta i alla fall! :)

I Princip alla vet att sågning är illa... MEn vissa tar till de som en enkelutväg för att få hästen att böja på nacken, för de blir ju enklare än att sitta på rumpan och arbeta in bakbenen...
Sen att man lätt "Luggar" hästen ( sågning fast med små nätta rörelser) gör någon kanske för att hästen ligger på och vill inte ta en halvhalt då får man fram en liiiiiten rörelse på betet för att den ska uppfatta att man ber den om något... men som sagt de är en annan sak än sågning

Man brukar se tydligt på hästar som är "sågade" de går hjärna som Moraklockor med huvudet vilken ryttare de än är så rider...

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar