Säger ni till era barn att dom inte kan?

Sv: Säger ni till era barn att dom inte kan?

Jag fick aldrig lära mej något om hur man lagar mat, bakar eller städar, jag gjorde alla misstag själv. Ibland dyra, ibland bara att det inte blev så bra.

Det blev människa av mej med tillslut, men jag vet att det som tog längst tid att fatta var varför sop påsen alltid var full:confused:

Känner igen det där. Nu är jag 35 och början äntligen lära mig att ta hand om mig själv utan att tycka att det är döjobbigt. Fast fortfarande har jag lite ångest inför tanken att man måste laga mat varje dag:o

Mina barn ska definitivt få lära sig naturligt att sköta hemmet så de inte behöver ägna en massa vuxenår åt sånt man borde lärt sig under uppväxten.

Hm ja sådana missar har man ju gjort:angel:

Eller som när jag glömde bakpulvret i sockerkakan och hällde det ovanpå den redan i hällda smeten:o det blev inte så bra...

Jag fick aldrig lära mej något om hur man lagar mat, bakar eller städar, jag gjorde alla misstag själv. Ibland dyra, ibland bara att det inte blev så bra.
I köket fick jag vara på nåder när jag åt, i övrigt blev jag utschasad och eftersom jag sedan blev utslängd när jag var tretton så blev det inte så att man fick prova heller.

Det blev människa av mej med tillslut, men jag vet att det som tog längst tid att fatta var varför sop påsen alltid var full:confused:

Underbart :D Jag undrar fortfarande, snälla berätta!

Min mamma var/är inte så förtjust i att laga mat, däremot gillade pappa att baka så vi brukade testa olika recept.
Bästa var när han skulle matcha elvispen med de nymålade köksluckorna ( min pappa var väldigt noga med att matcha allt hemma, den sjukdomen har jag ärvt) Så vi målade vispen och då kom pappa på att det var bra att låta den torka i ugnen på låg värme :idea:
den var jättefin sen när all plast smält och runnit ut i ugnen!

Många gånger när pappa bakade för att nån kompis skulle komma och fika, så kunde jag inte låta bli att öppna luckan och kika och smällde igen den så att kakan blev platt :o
Så det visste jag iaf när jag flyttade hemifrån och att man inte sätter in plast i ugnen. :D

Jag gick restaurangskolan i gymnasiet och hade min familj som testpanel så kunde iaf laga mat när jag flyttade och det var kanon.

Ska du ha kock/hemhjälp sen då när du flyttar hemifrån? :)

Min dotter har gjort många missar när hon gjort mat. En gång skulle hon göra lasagne och glömde steka köttfärsen :) Då skrattade sambon och sa hur hon skulle göra, sen fixade hon det utmärkt.

Trist när man inte får hjälp/stöd hemifrån för sånt är ju självklart att man lär sina ungar så de kan klara sig bra sen när de flyttar.

Äta ute + hemhjälp. Jag skapar arbetstillfällen! ;)

Jag kan laga grundläggande mat som typ.. koka pasta och ris. :o Så det lär bli en hel del pasta med korv.. fast jag är en jäkel på att laga quornlasagne, så det kan det bli mängder av! :D :d

Era historier påminner mig om en gång i vintras när jag skulle baka bullar. :rofl:

Det gick inte alls.. degen blev stenhård och krympte!? :eek::crazy:

Dessutom hade min mor mage att komma hem och bli skitförbannad och undra vad "lilla gumman håller på med". :devil:

Jag gick inte ut ur rummet på 2 dagar förutom när hon var ute med hunden eller sov. :devil:

Säger ni till era barn att dom inte klarar av att göra saker?

Nej, tvärtom.

Det är JAG som förtvivlar försöker få äldsta bonusdottern att GÖRA sådana saker som bädda sängen, diska, laga mat och diverse annat.

Det är HON som säger "jag kan inte" hela tiden. :D
(fast det kan hon, men hon är av den inställningen att man kan ju alltid försöka slippa... :D )

Så vill hon pröva på saker så blir jag bara glad.

Era historier påminner mig om en gång i vintras när jag skulle baka bullar. :rofl:

Det gick inte alls.. degen blev stenhård och krympte!? :eek::crazy:

Dessutom hade min mor mage att komma hem och bli skitförbannad och undra vad "lilla gumman håller på med". :devil:

Jag gick inte ut ur rummet på 2 dagar förutom när hon var ute med hunden eller sov. :devil:

Min dotter gjorde tvärtom, hon bakade muffins, invigde den nya muffins formen med plats för tolv muffins. Jag sa att hon kunde göra halva satsen eller använda vanliga formar också för annars skulle det inte få plats.
Hon hällde i och visst fick all smet plats, ha, tänkte hon allt fick visst plats.
Givetvis jäste de över i ugnen så vi åt direkt från plåten istället:d bottnarna bakade vi om så att de blev nya muffins, tänk vad bra det blev ändå:laugh:

Jag har lyckats bränna färdiga köttbullar, slå det om ni kan;)

Underbart :D Jag undrar fortfarande, snälla berätta!

Jo min egen teori är att sopgubben inte orkar gå tillräckligt långt, och ingen annan heller:D

Jag har också provat att smälta plast, jag skulle koka potatis i min nyinköpta micro och då skulle man ha ett speciellt microlock av plast, det här var i microns barndom så det micro säkra locket var inte micro säkert utan smälte istället ner fint över potatisarna:angel:

*kl*

Är åttiotalist men är inte riktigt säker på hur mina päron har gjort. De har iaf definitivt inte sagt att jag inte kan. Men jag vet inte om de pushat så mkt heller? Har, tror jag, en mkt fri uppfostran men så har jag varit väldigt egensinnig och "kan själv" sedan jag var väldigt liten, tvingade t ex släkten att lära mig läsa när jag var ganska liten, försökte få morfar att deklarera snabbare så han kunde leka med mig osv.

:D

(Men laga mat kan jag ändå inte.)

Jag har lyckats bränna makaroner. :angel::o
Jag också:angel:

Uppväxt på 80talet och jag och syskonen har fått vara med och försökt med det mesta. Vi kan sköta hemmet, barn och mat.
Sedan är dock sambon betydligt bättre än mig i köket men ändå:D

Skulle göra chokladbollar när jag var liten, dock hade jag i massor med bakpulver i smeten haha. Min kära mor pinade i sig några och berömde ändå trots att de var oätliga haha

Tevatten var en återkommande "bränna-historia" hos mamma och pappa tills vi fick micro :D Har gått åt mer än en kastrull :angel:

han ska göra det själv för att det ska bli rätt

Världen är ju full av sådana där människor. De tycker det är lättast att göra saker och ting själva, för då går det snabbast och det blir precis som de själva har tänkt. Ofta är det samma personer som gnäller och klagar över att de måste göra allt själva, och att ingen annan hjälper till.:grin:

Jag tror absolut att man blir "skadad" av att ha sådana föräldrar.

Världen är ju full av sådana där människor. De tycker det är lättast att göra saker och ting själva, för då går det snabbast och det blir precis som de själva har tänkt. Ofta är det samma personer som gnäller och klagar över att de måste göra allt själva, och att ingen annan hjälper till.:grin:

Jag tror absolut att man blir "skadad" av att ha sådana föräldrar.

Du beskrev precis min mamma, så det har du nog tamejfanken rätt i.

(Och man blir skadad.)

Nu har jag bara läst ditt första inlägg. Skummat igenom några till, så jag har inte läste hela tråden (av ren lathet :angel: ).

Men svar på frågan har du nog fått av alla andra här, att man inte ska säga till barn att de inte kan, utan att de KAN bli precis vad de vill, att de har alla möjligheter i världen!

Själv fick jag klara att fixa frukost och gå till dagis redan som 5-åring då mina föräldrar inte ides. På gott och ont blev jag en som klarade mig själv.
Nu har jag en blivande 5-åring hemma. Visst klarar han att fixa frukosten själv, men jag är alltid med han då han vill göra så.
Idag ska vi baka nån god kaka eftersom vi har lite av en VAB dag idag.

Och när det gäller saker han kan och inte kan. Vet jag att han inte kan, då håller jag hellre tyst än sägat att "du kan inte". Beroende på situation så uppmuntrar kontra avstyr jag honom lite försiktigt.

Jag kommer aldrig att göra det mot mina barn, men jag tror att det är ganska vanligt idag att föräldrar gör så av olika anledningar. Men de kan trycka ner barnet, aldrig låta den slutfölja saker om det innebär lite tid ifrån föräldrar tex skjuts till ridskola eller någon liknande hobby som kräver skjuts. Eller åka tåg till sin mormor som kanske bor typ bara 13 mil bort. Men istället kan de oerhört mycket ansvar med passning av syskon medan de är ute och fixar saker.
Det finns föräldrar som lär sina barn att att mamman eller pappan gör det till slut, ifall de har tjatat tillräckligt mycket eller att barnen vet att föräldrna ogillar vissa saker och för att få det så att de mår bra, som plockar de istället med disk osv, som kanske bara barnet har släppt ner på något ställe. Istället för att tex från ung ålder få barnet att plocka efter sig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 953
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 317
Senast: Elendil
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: manda
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 594
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar