Inte sällan så är faktiskt den person som blir mobbad eller har problem på sitt jobb en del i situationen. Jag menar inte att det på något sätt är rätt att mobba eller behandla någon illa, absolut inte det är aldrig okej oavsett situation men känner man sig ofta utanför och illa behandlad, förbisedd etc så ligger det kanske på personen själv och att föreslå ett byte av arbetsplats kommer inte att lösa situationen. Man behöver en helt annan typ av stöd och hjälp än att byta arbetsplats. Jag vet inte om det är rätt instans med sjukvården att hjälp de som har svårt att anpassa sig men fungerar man inte bra socialt behöver man hjälp. Kanske både med anpassningar på arbetsplatsen och stöd att fungera bättre.Nej, och jag syftar heller absolut inte på TS just nu utan skriver helt generellt.
Många människor söker vården på grund av arbetsrelaterade stress-symtom och arbetsrelaterade psykiska symtom.
Man söker för att man önskar bli sjukskriven.
Att byta jobb ligger för många personer i den situationen väldigt långt ner på listan över tänkbara åtgärder - och många gånger borde att byta jobb ha legat så högt upp på listan att man inte ens skulle hamnat i situationen att söka vård för sjukskrivning.
"vi" är så tröga i Sverige på att ta ansvar för oss själva och vår hälsa; vi väntar liksom på att vården ska agera i stället för att inse att "på den här arbetsplatsen mår jag inte bra, jag måste byta".
Delvis tror jag att det handlar om en ekonomisk rädsla, förstås, men man har liksom inte insett att kostnaden i både tid, eget lidande och egen ekonomi blir betydligt större om man väntar på att få så mycket symtom att man ser sjukskrivning som lösning.
Sjukskrivning är för övrigt väldigt sällan en lösning på grundproblemet: om eller när man ska avsluta sin sjukskrivning är det troligt att orsaken till stress-symtomen är kvar och så blir det ingen förändring på riktigt.
Och så ska man tillbaka till vården för sjukskrivning...
Inte så bra.
Sjukskrivning kan vara den respit man behöver för att kunna ta tag i situationen.