Säga upp medryttarskapet.. Hur?

B

Bettan_G

Nu har jag bestämt mig. Jag ska sluta vara skötare på hästarna. Det är något som jag vill men ändå ledsamt om jag inte hittar nåt annat på länge, vill ju inte ha uppehåll. Men jaja, Hur sa ni till ägarna att ni inte skulle vara skötare/medryttare elr vad ni nu var, nå längre? Hur/när/vilket sammanhang sa ni det? Jag kommer vara skitnervös och glömma av mig.. :angel:

:banana:

Sv: Säga upp medryttarskapet.. Hur?

Tycker inte du skall vara nervös inför det, så säg gärna till hästägaren i god tid, ifall hon/han behöver skaffa sig en ny, Du förklarar bara att du inte har tid el möjlighet att fortsätta och tackar för tiden som varit!
Jag som hästägare har haft medryttare som slutat, och visst är det tråkigt att förlora en bra skötare, men jag skulle aldrig bli arg eller "elak" för att dom vill sluta. LYCKA TILL och var inte nervös det är helt normalt :laugh:

Okej, tack, men hur ska jag säga? "Tack och hej, leverpastej" eller "Nä, nu har jag fått nog, byeee".. I suck at this :angel:

säg bara som det är...det funkar alltid bäst att vara ärlig.
undrar dock varför du ska sluta?Det låter ju inte som att du vill sluta hålla på med hästar menar jag.

Något du helst ska göra är att säga till i tid, minst några veckor innan så att ägaren får en chans att hitta en ny medryttare. Säg också varför du vill sluta; brist på tid eller pengar, tröttnat eller vad det nu är. Om du gör åtminstone det förstnämnda så borde det inte bli några sura miner om ägaren är vettig.

Är du medryttare eller skötare? En viss skillnad tycker jag. En medryttare förväntas ju oftast att ta hand om och rida hästen ett visst antal dagar i veckan, så då bör du väl kanske prata med ägaren i god tid så att han/hon hittar en ersättare. Är du skötare kan man väl i princip sluta när man vill, eftersom man oftast inte har något övergripande ansvar, men det är väl kanske trevligt att säga till en tag innan.

Vad man ska säga beror ju lite på varför man slutar, om man vill komma vidare i ridningen, lägga av helt osv.

Säg till i god tid. Säg som det är tex att du inte riktigt passar med hästen eller känner att ni inte utvecklas på rätt håll eller att du inte hinner eller vad det kan bero på.

Bättre att vara ärlig än att det kanske kommer fram bakvägen varför du egentligen slutade.

Om ni träffas i stallet kan du bara säga att du vill prata med henne eller så ringer du och säger det.

Eftersom jag är nyfiken undrar jag varför du ska sluta för det verkar som att du egentligen inte vill.

Ja, eftersom alla undrar nu varför jag ska sluta så är det för att jag vill rida inte köra, vilket jag gör nu, och för att jag tycker att det är för dyrt för att köra HÖGST tre gånger i veckan för 500:- i månaden..
Nu har jag inte ens varit därpå typ 3 veckor, för att vägarna har varit så dåliga att köra på + att jag aldrig har fått köra ensam (även fast hon har sagt flera gånger att jag får göra det när jag vill) och då har det blivit lite sura miner när hon sen typ "tvingar" sig själv att följa med mig och köra även fast hon egentligen inte har haft tid eller liknande..
Och sen varje gång det inte har varit tillfälle att köra så säger hon:"Men du får gärna komma och rykta", vilket jag inte har betalt 500:- i månaden för att göra. Jag vill ju utveckla min ridning, inte körning så ja.. Har tänkt på detta länge men nu har jag (äntligen) bestämt mig :)

Alltså jag säger att jag är skötare, men jag kör ju, ryktar och förut red jag en av deras hästar, men det funkade inte mellan oss, så då undrade dom om jag istället ville köra och jag tackade ja till erbjudandet.

Tack för svaren btw :D

som de flesta andra här inne skriver så håller jag med - säg till i god tid och bara var ärlig och tala om varför. Jag har (eller hade vet ej riktigt :confused: ) en medryttare som har ridit några få ggr. Hon trivdes med hästen och jag trivdes med henne, men så frågade hon om hon fick ha honom på foder istället, vilket jag sa nej till eftersom att jag som ägare också rider och håller på med honom. Det var inget otrevligt samtal utan ett vänligt men bestämt nej, men sedan dess har hon inte hört av sig och det är ett tag sen. så jag vet ju inte om hon vill fortsätta eller inte. :confused:

sånt är trist när någon bara slutar höra av sig sådär, så säg till ett tag innan så löser det sig nog jättebra ;)

Okej, tack, men hur ska jag säga? Alltså det är början jag har problem med..

"Alltså jag har funderat på en sak", kanske är en bra början, men sen då?

"jag vill satsa på min ridning och har bestämt mig för att sluta vara skötare på shettisarna"

Jag vill ju absolut INTE låta otrevlig på nåt sätt så att det låter som: "nää, era hästar är för odugliga, jag vill ha nåt bättre"

om ni/du fattar vad jag menar ^^

Var ärlig och säj som det är, och i god tid. Jag som haft en medryttare, som bara slutat att komma utan att säja nåt, kan säja, att jag skulle varit bra mycket gladare på henne nu, om hon bara sagt till att hon tänkt sluta. Nu har jag fått reda på bakvägen, att hon har en annan häst hon rider, och då blir ju allting så fel, både för mej och henne...Så mitt råd är, säj bara att du behöver en paus, och att du inte orkar vara medryttare just nu..tror inte hon blir arg för nåt sånt...Lycka till

Tack, men how tha fu*k ska jag säga det? Hur hade du helst velat att det skulle sägas? Telefon (vilket jag överväger just nu) eller komma hem till ägaren? Och hur ska jag säga det?

Du kan ta det på telefon eller om du stöter på hemme istallet tror inte det har så stor betydelse!
Hur du skall uttrycka dig, Så behöver du bara säga att du har funderat lite och vill sluta pga att du vill utveckla din ridning,
Är du missnöjd kan du påpeka detta om du känner för det på ett vänligt sätt (alltid bra att hästägaren får veta sina brister)...
Sen får ni diskutera och bestämma tillsammans när du skall sluta.
Det är som andra oxå skriver så tråkigt med skötare som bara sticker och inte hör av sig, du har ju ett ansvar för hästen som medryttare oxå.
Och hästvärlden är liten och rykten sprider sig fort, och då kan det i stället bli svårt att hitta en ny sköt/medryttarhäst!

Lycka till

Okej, jag kommer aldrig ha modet att påpeka brister eftersom (om jag nu ska säga det hemma hos dom) så är oftast hela familjen hemma, och jag umgås ju mest bara med en person i familjen just nu så.. Då blir det som riktat mot henne tror jag, men jag tror jag ringer :D

Har bara skummat igenom tråden!
Men som de flesta säger så sluta om du känner för de.

Ring dem om de känns lättast o säg att du har funderat på det hela med körningen. Att det inte är körningen du vill satsa på utan ridningen och att du därför bestämt dig för att sluta. Säg att du inte hoppas på sura mina o att om de någon gång behöver hjälp så är det bara att höra av sig!

Lycka till!

Säg som det är. Du skrev ju högre upp att du ville sluta för att du bara körde och ville rida.

Säga att du har tänkt och kommit fram till att du vill utvecklas mer inom ridningen och att du därför vill sluta köra hennes hästar.

Fast jag hade nog varit så ful så jag hade frågat om jag fick komma någongång ibland i alla fall och köra.

Jag sa till i god tid, flera månader i förväg, att jag skulle sluta efter jul. Men det var lite speciellt eftersom jag visste att jag skulle flytta till en annan stad vid årsskiftet.

Säg bara som det är, att du känner att du vill rida mer och inte bara köra och därför funderar på att leta efter en annan häst. Som de andra sagt också- säg till i god tid, inte "jo jag tänkte sluta imorgon" :angel:

I mitt fall slutade jag efter att hästen hade stuckit för mig och jag ramlade av. Var sedan nervös och skakig i benen varje gång jag skulle dit och vågade knappt sitta upp. Hade nog kunnat komma över det om det funnits ridbana, men den var 30 min bort (skritt+trav). Jag var livrädd att han skulle sticka igen och springa ut på en väg eller under låga träd. Så jag sa som det var, att jag tyvärr blivit rädd för att rida just den hästen, och ägaren blev besviken, men förstod.

"jag vill satsa på min ridning och har bestämt mig för att sluta vara skötare på shettisarna"

Detta tycker jag låter jättebra! då förstår dom ju orsaken till varför du vill sluta :idea:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka