Säga till när hästen dummar sig eller låta det vara?

Sv: Säga till när hästen dummar sig eller låta det vara?

Om jag ska rida någon annans häst eller passa någon annans hund så är det mina regler som gäller. Om inte något är ett otillåtet beteende för ägaren oxå, då är det självklart inte tillåtet när jag rider den heller.

Men om det är något jag inte tycker om att den gör, så spelar det för mig ingen roll om ägaren tycker att det är ett tillåtet beteende, för det är JAG som håller på med hästen eller hunden just då och jag vill inte ha några skador varken på mig, djuret eller andra.
Jag hade inte tillåtit att hästen står och hoppar med frambenen när jag står bredvid oavsett vad ägaren säger. När ägaren håller på med sin häst är det inte min sak att rätta till, men om h*n vill att jag ska rida är det jag som bestämmer.

Om hästen inte hade förstått mina tillsägningar, så hade jag istället gått över till att lära den att stå still. Så att det blir som en del av träningspasset.

Jisses... nog för att jag är rätt sträng med mina hästar och kräver att dom uppför sig men skulle någon komma och göra som du vore det "Tack och adjö". Det handlar om att man måste se till hästens historia och att gå in till en främmande häst och "kräva" och "bestämma" kan göra en hel del skada.

Jag tog mig an en varmblodstravare för många år sen. Lite hetskalle, kunde bli otålig men som också misshandlats svårt. En felaktig korrigering och hästen for i luften. Jag som ägare kräver att den som sköter hästen FRÅGAR hur jag korrigerar hästen...och attan tar den som försöker köra sitt eget race:cool:

Alltså, jag tänkte mer att om en häst dummar sig mot mig, alltså typ springer över mig när jag leder den och jag har sett att det är någonting som ägaren inte brukar orka/vill bry sig om då är det ju såklart att jag säger till hästen. När jag höll med menade jag inte att man ska lära hästen att göra massa andra saker.... Om ni fattar vad jag menar.. det var så jag tolkade lilla_x:s text.

Det var precis så jag menade också :) tack för att du tolkade det rätt.

Och jag får jämnt passa andras djur och rida andras hästar. Älskar djur och folk brukar tycka att jag har en bra inställning. Skulle verkligen vilja jobba med problemhästar och med metoder som inte innebär att man boxar till djuret.
Fick respekt från stallets mest dominerande och elakaste häst och det utan att ens röra vid den.

Blir nog lite OT här nu. Sorry för det.

Jisses... nog för att jag är rätt sträng med mina hästar och kräver att dom uppför sig men skulle någon komma och göra som du vore det "Tack och adjö". Det handlar om att man måste se till hästens historia och att gå in till en främmande häst och "kräva" och "bestämma" kan göra en hel del skada.

Går aldrig in till en främmande häst eftersom man aldrig vet vad den kan göra. Har alltid respekt för alla främmande djur.

Jag tog mig an en varmblodstravare för många år sen. Lite hetskalle, kunde bli otålig men som också misshandlats svårt. En felaktig korrigering och hästen for i luften. Jag som ägare kräver att den som sköter hästen FRÅGAR hur jag korrigerar hästen...och attan tar den som försöker köra sitt eget race:cool:

Jag har haft mycket rädda hästar och dom säger man inte till. Man lär dom göra olika saker och självklart är det ägarens villkor som gäller, men om hästen försöker bita mig eller sparka mig när jag borstar den, så måste jag ju få säga till den utan att behöva ringa och fråga först.

Det är så jag har lärt mig att ägarna vill ha det iaf. Dom har alltid sagt det till mig när jag frågat om jag gjort fel. ''När du har hand om min häst så är det dina regler som gäller.''

Men självklart. Vill inte ägaren att jag travar med hästen så travar jag inte med hästen. Vill jag trava får jag skaffa en annan, men jag snackar om hästens beteende.
Om ägaren säger att jag inte får säga till eller lära hästen när den beter sig på ett oönskat sätt och jag känner mig osäker runt den så slutar jag där. Då får dom skaffa någon annan som rider deras häst.

Senast ändrad:

*KL*

Hej!

Måste bara berätta att jag testat vidare med min metod att ignorera när hästen gör fel och berömma när hon gör rätt och nu har jag kommit på en vidareutveckling av att strunta i häst, detta fungerar nog dock bara på hästar som tror dom är människor..

När min fröken hetsar upp sej , börjar vandra omkring och sparka med frambenen, då går jag min väg. Av nån orsak älskar min tjej att vara med människor, så hon blir osäker när jag går. Sen håller jag mej borta tills hon står still, med fötterna på backen, då kommer jag tillbaka. Efter 3 "matte-försvinner-turer" slutade fröken helt att slå med frambenen och vandra runt och från att ha varit ganska spänd och rastlös gick hon till att faktiskt stå och sova på gången (första gången nånsin!) på ca 20 min. Jag kunde tom ha henne lös utan att hon flamsade omkring.

Så... Min häst säjer jag inte till- för då får hon den uppmärksamhet och "nånting-händer" som hon är ute efter. Henne låter jag stå själv, vilket hon hatar... Men som sagt- det funkar nog bara med "människohästar".

/lavinia, vars förra häst tog en tillsägelse och rättade sej in i ledet.

Jag har varit medryttare på många olika hästar. En häst fick godis från handen varje gång hon stannade när man red henne.. Där slutade jag rätt fört.

Om man rider någon annans häst så måste man ändå säga till så det inte blir farligt för dej. Oftast så bryr sej inte ägere hur man gör med hästen. Utan bara slänger upp folk i sadeln. Jag har alltid sagt till hästar jag har varit medryttare på. Har nu ägaren sagt att så och så ska det vara så har jag lyssnat, men annser jag att det är mot mina principer så slutar jag.
Har bara varit med om att ägaren sagt till mej med den där godis hästen. Jag ger inte en häst godis som stannar hela tiden på sin egen vilja...

När du är med ägaren så lått denna hantera hästen som den gör och kör så som du tycker när du är själv med hästen.
Har hästen inte slutat sparka med hovet på 1 år så slutar den garanterat inte om 1 år till om man inte gör något åt det...
att tro att man ska forstätta samma hantering i ett år till och helt plötsligt sker det ett under och den slutar.
SKulle vara helt otroligt.
Så länge inte ägaren säger att du ska göra som han vill eller har några önske mål så kör som du tycker.
JAg har aldrig frågat någon ägare om hur den gör om de inte själva berättar.
Det är ju ägarens intresse om dne vill att du ska göra på ett visst sätt..

När en häst gör så hos mej så brukar jag säga nej, lyder den inte så trycker jag till hästen så den måste ta ett steg och sen när den står still berömer jag. står den still längre berömmer jag en gång till jag låter aldrig hästen gå i från stall planen fören den står stilla. DÅ blir berömmet att står du still så går det fortare och vi kommer i väg.

Lycka till!

Senast ändrad:

"Så... Min häst säjer jag inte till- för då får hon den uppmärksamhet och "nånting-händer" som hon är ute efter. Henne låter jag stå själv, vilket hon hatar... Men som sagt- det funkar nog bara med "människohästar"."

:D Nä, det funkar på ganska många. Suris-medis är alldeles för ego för att blir "övergiven", han blir stött om jag lämnar honom. Funkar fint. Men kanske inte en universalmetod för alla situationer...

"Så... Min häst säjer jag inte till- för då får hon den uppmärksamhet och "nånting-händer" som hon är ute efter. Henne låter jag stå själv, vilket hon hatar... Men som sagt- det funkar nog bara med "människohästar"."

:D Nä, det funkar på ganska många. Suris-medis är alldeles för ego för att blir "övergiven", han blir stött om jag lämnar honom. Funkar fint. Men kanske inte en universalmetod för alla situationer...

Men ägaren har ju inte brytt sej om hästen på ett år vad skulle ändra sej just nu?
Den är ju ivrig att komma iväg, tror inte den vill ha upppmärksamhet när 2 st står och grejar emd den sammtidigt..
När man står på en gårdsplan och spänner för en vagn kan man inte lämna den sjäjv, då går den i väg. Problemet är ju inte på stall gången utan på gårdsplanen.

DÅ är det bättre att trötta ut hästen. Låt hästen stå där och gå inte iväg med den fören den står helt stilla. Det lär de sej väldigt fort.

Gjort med massa hästar. Även hästar som går när man hoppar upp, jag hoppar upp och ner ändå tills hästen står still, då får den berömm. De brukar högst göra så 2 gånger sen står de stilla.
Även när jag spänner för. Inte får hästen gå om den håller på med foten. Den får stå still innan jag ger mej iväg..

Senast ändrad:

Om jag ska rida någon annans häst eller passa någon annans hund så är det mina regler som gäller. Om inte något är ett otillåtet beteende för ägaren oxå, då är det självklart inte tillåtet när jag rider den heller.

Men om det är något jag inte tycker om att den gör, så spelar det för mig ingen roll om ägaren tycker att det är ett tillåtet beteende, för det är JAG som håller på med hästen eller hunden just då och jag vill inte ha några skador varken på mig, djuret eller andra.
Jag hade inte tillåtit att hästen står och hoppar med frambenen när jag står bredvid oavsett vad ägaren säger. När ägaren håller på med sin häst är det inte min sak att rätta till, men om h*n vill att jag ska rida är det jag som bestämmer.

Om hästen inte hade förstått mina tillsägningar, så hade jag istället gått över till att lära den att stå still. Så att det blir som en del av träningspasset.
Jag håller i stort sett med dig, med reservation att man inte går emot ägarens direktiv. Men innebär direktiven t ex att hästen ska få göra som den vill med tramp och sparkar, så blir det vassego för ägaren att hantera sin häst själv.

En häst har inga problem med att lära sig hur olika människor vill ha det och anpassa sig till det. Kräver skötaren att hästen ska stå still och vara lugn så blir den det när skötaren pysslar med den, låter ägaren hästen trampa och greja kommer den att fortsätta med det, oavsett.
Så ägaren borde inte ha något emot att hästen fungerar med skötaren såsom skötaren vill. :)

Svar på TS:s fråga: Jag säger till, men observera att det finns många olika sätt att "säga till".

LIA

Jag har haft mycket rädda hästar och dom säger man inte till. Man lär dom göra olika saker och självklart är det ägarens villkor som gäller, men om hästen försöker bita mig eller sparka mig när jag borstar den, så måste jag ju få säga till den utan att behöva ringa och fråga först.

Det är så jag har lärt mig att ägarna vill ha det iaf. Dom har alltid sagt det till mig när jag frågat om jag gjort fel. ''När du har hand om min häst så är det dina regler som gäller.''

Men självklart. Vill inte ägaren att jag travar med hästen så travar jag inte med hästen. Vill jag trava får jag skaffa en annan, men jag snackar om hästens beteende.
Om ägaren säger att jag inte får säga till eller lära hästen när den beter sig på ett oönskat sätt och jag känner mig osäker runt den så slutar jag där. Då får dom skaffa någon annan som rider deras häst.

Jag menar också beteendet. Vet man inte var det grundar sig från ska man inte ge sig in och korrigera utan att först ha haft en dialog med ägaren. Hästen i exemplet gick till anfall om man gjorde fel. Hade en manlig medryttare som lyssnade och tog informationen och fick samma resultat som jag och dom trivdes som bara den.

Nu hör jag till de som sköter och tränar mina hästar själv och endast mycket väl valda personer får "låna" trots att de jag har idag är mycket väluppfostrade och inte har några tråkigheter med sig.

I min hantering är icke-inverkan beröm och uppmuntran. Också i ridning. När hästen gör som jag vill, gör jag ingenting. Jämför med ridning. Inverkan slutar när hästen lyder.

Jag berättar för mina hästar vad jag förväntar mig av dem, och de berättar för mig när de inte är nöjda med något. Detta fungerar utmärkt men som all djurhantering kräver det att man kan läsa av djuren. Vissa tycker att hästen stökar, för mig säger det något annat. "Han har blivit så bockig i ridning" tycker någon och spöar till, för någon annan är det helt solklart att utrustningen inte passar.

Gör hästen något som jag inte tycker om, säger jag till. Och följer upp. Hästen måste sluta. Idag kanske det är en bagatell (skapar på gången), men imorgon är det något som kan bli farligt. Hästen måste lyda. Och jag måste vara uppmärksam och läsa hästen.

Håller med Piraya.

Alla hästar är inte såpass säkra (och tålmodiga) att de accepterar en korrigering från en okänd person. Som medryttare/skötare/någon som hjälper till i stallet - så är du i början okänd för hästen. Hur länge du förblir så beror på hästen och vilken historia den har med sig. Att börja korrigera en häst du inte träffat förut kan vara farligt.

Här omkring (storstad) finns det en uppsjö av wannabee-medryttare, och ägarna är generellt rädda om sina hästar. Det är viktigt (här) att ägaren och medryttaren går igenom hur ägaren jobbar med sin häst så att medryttaren kan göra så som hästen är van. Sedan kan du som medryttare självklart påverka hästen under tidens gång.

De flesta hästar (dock ej alla, som nämnts ovan) är vänliga även om de kanske har fel och brister. Men det är ägaren som bestämmer vad som är "fel". Som jag skrev tidigare skulle jag inte tolerera att någon korrigerade mina djur, de får däremot gärna fråga mig om de ser ett beteende som kanske borde ifrågasättas.

Jag berättar för mina hästar vad jag förväntar mig av dem, och de berättar för mig när de inte är nöjda med något. Detta fungerar utmärkt men som all djurhantering kräver det att man kan läsa av djuren. Vissa tycker att hästen stökar, för mig säger det något annat. "Han har blivit så bockig i ridning" tycker någon och spöar till, för någon annan är det helt solklart att utrustningen inte passar.

:bow:

Vill man egentligen ha en häst som aldrig säger till om saker och ting?
Själv skulle jag hellre vilja att hästen talar om och jag har en möjlighet att rätta till, än att hästen till slut går in i sig själv mentalt eller t o m skadas pga att man missar signaler. Eller att den till slut "exploderar" när den inte längre klarar av att behärska sig.

Fast det klassiska är nog isf att de hittar andra sätt att avreagera sig på. Kanske mycket beroende på hur hästen är som individ.

:bow:

Vill man egentligen ha en häst som aldrig säger till om saker och ting?
Själv skulle jag hellre vilja att hästen talar om och jag har en möjlighet att rätta till, än att hästen till slut går in i sig själv mentalt eller t o m skadas pga att man missar signaler. Eller att den till slut "exploderar" när den inte längre klarar av att behärska sig.

Fast det klassiska är nog isf att de hittar andra sätt att avreagera sig på. Kanske mycket beroende på hur hästen är som individ.

Du har så rätt :)
En häst gör aldrig någonting bara för att vara dum. Det finns ALLTID en anledning bakom.

Den har ont.
Utrustning sitter fel.
Den respekterar inte dig.
Den är rädd.
Dominant.
Osv.

När jag började rida var jag väldigt uppmärksam på minsta lilla signal som hästen gav ifrån sig och frågade ridläraren ''Varför gjorde den så?'' Tyvärr fick jag alltid till svar att ''Bry dig inte om hästen, bara fortsätt rid.''
Därför är det så skönt att nu kunna rida och lära mig utifrån hästens perspektiv.

OT. Måste bara berätta att igår så var jag ute och 'lekte' lite med min medryttarhäst ute i en hage. Gick bredvid med bara grimma och grimskaft och hoppade över hinder tillsammans. Släppte honom så han fick springa av sig lite och han bara bockade och hoppade och tyckte att det var hur kul som helst.

På vägen hem sen tränade vi 'följa ledaren'. Lade grimskaftet över manken och han ska gå precis bredvid. Gör han inte det så stannar jag honom och backar honom. Nu har vi kommit så långt att jag kan börja springa, han travar med och stannar sedan så fort jag stannar :D Allt detta utan att ens hålla i honom. Är så stolt över min lilla pålle :D
(Kallar honom min eftersom det bara är jag som ridit honom i 1 år och jag har allt ansvar)

Nej, det vet jag inte. Jag vet ingenting om dig förutom det du skriver i din tråd här, och jag svarade utifrån det jag läste - att det är hästägaren som bestämmer, och om ägaren inte ser ett problem så är det inte din sak att korrigera hästen.

Men jag är glad att det går bra såklart! :)

Problemet är att den dagen en annan människa råkar vara för nära när hästen börjar med sitt sparkande och får sig en smäll så kan det bli ett ännu större problem för ägaren.
Så som jag ser det så ska alla potentiellt farliga beteenden åtgärdas.

Problemet är att den dagen en annan människa råkar vara för nära när hästen börjar med sitt sparkande och får sig en smäll så kan det bli ett ännu större problem för ägaren.

Potientiellt farligt att hästen viftar med en hov? Den sparkar ju inte emot folk, det är bara en obekväm olat. Var det min häst hade jag inte velat att den gjorde så, men jag ger mig verkligen inte i kast med att korrigera andras djur helt oombedd.

Djur ska lyda de regler som bestäms av ägaren - inte alla regler som varenda människa som råka komma förbi sätter upp.

Och problemet jag ser med det resonemanget är att man då har helt olika uppfattning om HUR.
Tror det är bra mycket större risk att göra beteendet värre med olika personer som har olika uppfattning om hur/vad/när man säger till, än att man inte säger till alls om nu inte ägaren gör det (och inte vill att man ska göra det).

Nu handlar det inte alls om samma situation men det ploppar upp en hel del situationer i huvudet där man fått "ofrivillig hjälp" utifrån och backat tillbaka pga det.
Ex - häst är osäker och vågar inte gå in i trångt utrymme. Hästen behöver känna att den litar på mig och att det är tryggt. Lägger man på press innan den är övertygad får man bara en häst som istället kastar sig bakåt och tycker sig få bekräftat att det var farligt (lite olika beroende på timing och hur mycket press, men då måste man ju känna hästen och/eller vara grym på att läsa hästarna för att kunna avgöra det).
I det läget är det alltid lika otrevligt att få välvillig hjälp utifrån.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 547
Senast: ildiko
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V