Sv: Säga till när hästen dummar sig eller låta det vara?
Jisses... nog för att jag är rätt sträng med mina hästar och kräver att dom uppför sig men skulle någon komma och göra som du vore det "Tack och adjö". Det handlar om att man måste se till hästens historia och att gå in till en främmande häst och "kräva" och "bestämma" kan göra en hel del skada.
Jag tog mig an en varmblodstravare för många år sen. Lite hetskalle, kunde bli otålig men som också misshandlats svårt. En felaktig korrigering och hästen for i luften. Jag som ägare kräver att den som sköter hästen FRÅGAR hur jag korrigerar hästen...och attan tar den som försöker köra sitt eget race
Om jag ska rida någon annans häst eller passa någon annans hund så är det mina regler som gäller. Om inte något är ett otillåtet beteende för ägaren oxå, då är det självklart inte tillåtet när jag rider den heller.
Men om det är något jag inte tycker om att den gör, så spelar det för mig ingen roll om ägaren tycker att det är ett tillåtet beteende, för det är JAG som håller på med hästen eller hunden just då och jag vill inte ha några skador varken på mig, djuret eller andra.
Jag hade inte tillåtit att hästen står och hoppar med frambenen när jag står bredvid oavsett vad ägaren säger. När ägaren håller på med sin häst är det inte min sak att rätta till, men om h*n vill att jag ska rida är det jag som bestämmer.
Om hästen inte hade förstått mina tillsägningar, så hade jag istället gått över till att lära den att stå still. Så att det blir som en del av träningspasset.
Jisses... nog för att jag är rätt sträng med mina hästar och kräver att dom uppför sig men skulle någon komma och göra som du vore det "Tack och adjö". Det handlar om att man måste se till hästens historia och att gå in till en främmande häst och "kräva" och "bestämma" kan göra en hel del skada.
Jag tog mig an en varmblodstravare för många år sen. Lite hetskalle, kunde bli otålig men som också misshandlats svårt. En felaktig korrigering och hästen for i luften. Jag som ägare kräver att den som sköter hästen FRÅGAR hur jag korrigerar hästen...och attan tar den som försöker köra sitt eget race