Säga till när hästen dummar sig eller låta det vara?

T

Totally

Okej. Jag vill först och främst klargöra att jag absolut inte är jättehästkunnig, därför vill jag gärna ha svar på min fråga och gärna förklaringar om varför det är som det är. Jag har ingen egen häst men har nära bekanta som har två hästar, jag är där rätt ofta och rider och pysslar i stallet osv.

Mina bekanta har nyligen skaffat sig den andra hästen. En nordsvensk. Jättesnäll att rykta/sadla/tränsa/leda osv, men har jättesvårt för att stå still och vänta innan ridning eller körning. Även om det bara handlar om ett par minuter. När hon då blir rastlös så sparkar hon lixom med frambenen rakt ut. (Vet inte om man kallar det något speciellt på hästspråk)

När hon gör det så brukar jag säga till på skarpen och om hon fortsätter brukar jag klatcha till henne med handen runt bogen. Då slutar hon oftast för stunden men fortsätter efter ett tag igen.
Hur som helst, vi var ute och körde med henne en dag och hennes ägare, som förövrigt är lika icke hästkunnig som mig står och håller i henne. Och hon blir rastlös och börjar sparka, så jag säger åt honom att han ska säga till henne för att hon inte ska göra så. (Han daltar med henne jättemycket och jag har i princip aldrig hört honom säga till henne när hon gör något fel.) Så han säger till henne.

Nu till mitt problem/fråga. Deras granne var med den här gången och då sa hon att man inte ska säga till hästen när den gör så för, jag citerar; Min häst gör så hela tiden och om man bara struntar i henne så lär hon sig snart.
Okej, det hade ju hållit, om det nu inte var så att hon har haft sin häst i snart ett år, och det har ju tydligen fortfarande inte hjälpt att ignorera det.
Men hur ska man göra då? För jag känner ju ändå att det är ett problem eftersom hästen är ganska stor så en spark från henne gör ju väldigt ont.

Men min fråga är alltså; Vad är rätt? Vad är fel? Finns det andra saker man ska göra. Eller är jag bara ovanligt petig, är det här inget problem egentligen?

Tacksam för svar

Sv: Säga till när hästen dummar sig eller låta det vara?

Mina hästar får inte hålla på att stoja när jag gör i ordning dom. Markerar tydligt med att väsa till och peta på bog/ben och berömmer när hästen står still. Klatchar inte utan trycker/knackar mer. Nu har vi grundat kommunikationen genom jobb vid hand från början så dom vet ju vad mina signaler betyder. Väser till på samma sätt när hästen gör nåt ute, som igår när 3-åringen ville rulla sig under jobbet i lera som äntligen (?) kommit fram. Han fattade och ställde sig igen. Jag har haft den ena hästen från 1-års ålder och den andra från dag 1.

Försök göra det till en uppgift för hästen att stå still. Beröm när den gör det. Alt.kan man trickträna bensparkandet så det sker på kommando. Alltså göra även det till en uppgift.

Dock är det ägaren som bestämmer läget och vill denne inte göra nåt åt det är det ju det som gäller.

Jag tror att det kan bero på hästen, om det är bäst att säga till eller ignorera. Och som sagt, det måste nog vara ägarens beslut hur man vill göra.

Om jag var du skulle jag nog isf klickerträna stillastående, berömma mycket när hästen står still osv. Är det en kallblodstravare så vill de ofta ha mycket stimulans, annars kan de bli lite sådär, så om den får ett "jobb" som innebär att den står blickstilla så kanske den blir nöjd.

Okej! Tack så mycket! Ska höra med ägaren vad han tycker ska göras:)

Jag hade sagt till hästen på en gång. Börjar den igen så får man helt enkelt säga till igen. När man säger till hästen så får man testa sig fram. Vissa hästar räcker det med att man ryter till, andra måste man nästan boxa till. Man får testa sig fram vad som funkar, men gärna med så lite beröring så möjligt. Man vill ju ändå att hästen ska vara känslig för dem minsta signalerna..
Och beröm när hästen är stilla! ibland med en liten klapp, och då och då nån liten godisbit så att det blir trevligt att stå stilla och göra som människan säger.
Tänk att det ska vara jobbigt för hästen att inte "lyda" dig och trevligt att lyda.

Ägaren bestämmer över sin egen häst. Du har inte med den hästen att göra om han inte ber om hjälp, och jag förstår inte varför du ska korrigera den om ägaren inte ser beteendet som något problem. Låt dem hitta sin egen relation.

Det finns nog lika många svar som det finns hästägare. :)

Jag säger till direkt. Och jag kan tom vara så hård att jag slår till med grimskaft eller något samt ryter till ganska ordentligt. Och sen är det bra, och jag är tyst och fortsätter med vad jag nu gjorde. Ska man säga till så måste man veta när. det är absolut viktigast! Inte tio sekunder senare utan direkt.

För det första. Lager; Du vet ju inte hur situationen ser ut så att bestämt hävda att jag inte har någonting med hästen att göra är väl ganska magstarkt?

För det andra så tänkte jag berätta att hästen redan är bättre på att stå stilla, både när man sitter på och när man håller i henne! Hon sparkar inte alls lika mycket och nu står hon oftast snällt stilla tills man ber henne att gå igen:) Det jag har gjort är att jag säger till på skarpen när hon börjar tramsa sig, och fungerar inte det så klatchar jag till henne lite löst. Står hon stilla så berömmer jag med rösten eller klappar henne (När jag leder). När jag rider så klappar och och berömmer när hon står stilla och vill hon inte stå stilla så blir det liksom inget beröm förrän hon verkligen står stilla. Och det har ju fungerat jättebra hittills så vi får väl hoppas att det blir ännu bättre!

Då tycker jag att du ska lyssna på dig själv. Det du gör fungerar ju! Kul! :)

Nej, det vet jag inte. Jag vet ingenting om dig förutom det du skriver i din tråd här, och jag svarade utifrån det jag läste - att det är hästägaren som bestämmer, och om ägaren inte ser ett problem så är det inte din sak att korrigera hästen.

Men jag är glad att det går bra såklart! :)

Hej!

Jag har en likadan, fast arab. Blir galet otålig när nåt ska hända och börjar sparka med frambenen. Jag har försökt "skälla bort det", vilket jag tycker det blir värre av. Sen har jag försökt göra det till ett trick- men jag suger på trickträning och har inte riktigt tålamodet (ja, vi jobbar på det) så till slut blir det ändå att jag säjer till när hon sparkar.. Jag är ett under av konsekvens.

Nu har jag testat med versionen att strunta i henne och berömma när hon slutat och står avslappnat och lugnt och det tycker jag hittills funkar bäst för oss. Hon vill ju i grund och botten ha uppmärksamhet och att nåt ska hända- säjer jag till henne har hon ju fått var hon ville ha. Låter jag henne vara och ignorerar sparkandet har det hittills avtagit och hon står till slut och sover.

Vilket som fungerar på hästen du har hand om är svårt att veta- jag tror man får testa sej fram till något som fungerar.

/ Lavinia, som testar massor av olika saker för att få hästen att sluta ha adhd..

Om jag ska rida någon annans häst eller passa någon annans hund så är det mina regler som gäller. Om inte något är ett otillåtet beteende för ägaren oxå, då är det självklart inte tillåtet när jag rider den heller.

Men om det är något jag inte tycker om att den gör, så spelar det för mig ingen roll om ägaren tycker att det är ett tillåtet beteende, för det är JAG som håller på med hästen eller hunden just då och jag vill inte ha några skador varken på mig, djuret eller andra.
Jag hade inte tillåtit att hästen står och hoppar med frambenen när jag står bredvid oavsett vad ägaren säger. När ägaren håller på med sin häst är det inte min sak att rätta till, men om h*n vill att jag ska rida är det jag som bestämmer.

Om hästen inte hade förstått mina tillsägningar, så hade jag istället gått över till att lära den att stå still. Så att det blir som en del av träningspasset.

Senast ändrad:

Lager: Jaa jag fattade vad du menade också:) Och jag vill ju vara så anonym som möjligt här så det är inte speciellt lätt att få en uppfattning om hur allt ligger till med den lilla beskrivningen jag gjorde i texten ovan:) Kan ju för övrigt tala om att ägaren tycker det är ett problem, men det är ju hans lilla kelgris så det blir inte så mycket tillsägning på den fronten, och jag tror inte att han vet riktigt hur han ska göra heller, men jag försöker prata med honom så mycket det går och jag tror att han är bättre på att säga till nu också!

Lavinia: Jaa det är nog så att för varje häst finns en speciell lösning. Det gäller nog bara att hitta det som fungerar bra för både häst och människa.

Lilla_x: Jag tyckte dina tankar om det hela var väldigt bra! Det är nog ungefär så jag tänker också.

Om jag ska rida någon annans häst eller passa någon annans hund så är det mina regler som gäller. Om inte något är ett otillåtet beteende för ägaren oxå, då är det självklart inte tillåtet när jag rider den heller.

Men om det är något jag inte tycker om att den gör, så spelar det för mig ingen roll om ägaren tycker att det är ett tillåtet beteende, för det är JAG som håller på med hästen eller hunden just då och jag vill inte ha några skador varken på mig, djuret eller andra.
Jag hade inte tillåtit att hästen står och hoppar med frambenen när jag står bredvid oavsett vad ägaren säger. När ägaren håller på med sin häst är det inte min sak att rätta till, men om h*n vill att jag ska rida är det jag som bestämmer.

Om hästen inte hade förstått mina tillsägningar, så hade jag istället gått över till att lära den att stå still. Så att det blir som en del av träningspasset.

Herregud låter NÅGON dig hålla på med deras häst/hund? :crazy:

Eh..

Hoppas att ingen som resonerar som du kommer i närheten av Mina djur :crazy:

"Om jag ska rida någon annans häst eller passa någon annans hund så är det mina regler som gäller."

Jag håller inte med dig här. Nu är det inte detta vi skall diskutera i denna tråd egentligen men jag gör ett litet trådkap, ursäkta TS. Ett djur ska inte behöva korrigeras av olika personer som kräver olika saker. Jag skulle aldrig acceptera att någon annan gick på min häst eller min hund och korrigerade den, om jag inte bett vederbörande att göra så. En medryttare som börjar sätta en massa nya regler som inte är godkända av ägaren brukar också åka ut relativt snabbt.

Däremot accepterar naturligtvis inte heller jag att bli hotad, eller kanske skadad, av någon - varken djur eller människa. Då säger jag till. Men i detta fall gällde det en ovana att vifta med ett ben, inte medvetet sparkande efter folk. Om jag leder en häst från hagen som är NH-tränad och därför vill gå bakom, så låter jag den gå bakom. Om jag leder en häst som är van att gå bredvid, så får den gå bredvid. Jag hävdar fortfarande att ägaren bestämmer vilka regler som gäller, och det är dessa regler som djuren ska anpassa sig efter. Inte de nya regler som dyker upp varje gång djuren träffat någon som ska hjälpa till.

Alltså, jag tänkte mer att om en häst dummar sig mot mig, alltså typ springer över mig när jag leder den och jag har sett att det är någonting som ägaren inte brukar orka/vill bry sig om då är det ju såklart att jag säger till hästen. När jag höll med menade jag inte att man ska lära hästen att göra massa andra saker.... Om ni fattar vad jag menar.. det var så jag tolkade lilla_x:s text.

Jag tror att det kan bero på hästen, om det är bäst att säga till eller ignorera. Och som sagt, det måste nog vara ägarens beslut hur man vill göra.

Om jag var du skulle jag nog isf klickerträna stillastående, berömma mycket när hästen står still osv. Är det en kallblodstravare så vill de ofta ha mycket stimulans, annars kan de bli lite sådär, så om den får ett "jobb" som innebär att den står blickstilla så kanske den blir nöjd.

Ja visst beror det väl på hästen precis som Skuggi tänker. De är ju alla olika och den dag du bestämmer dig för att du har dina regler och en lösning som ska passa in på alla hästar så förlorar du nog framgång med många av dem.
Jag tycker också att det är viktigt att ge någon form av negativ respons på Saraaanderssons upprepade rekommendationer på att boxa, ryta, sparka, slå spö i huvudet, bremsa etc., även om hon är noga med att understryka vikten av beröm. Känslan de här råden ger mig är att attityden är lite av envåldshärskare, och lite våldsam och trist. Jag hävdar fortfarande att när kunskapen tar slut tar våldet vid. Man behöver kunna tänka så långt som att, är det säkert att ett tryggt och självsäkert kallblod uppfattar dig som någon att lyssna på när du gormar och boxas? Eller finns risken att hästen helt enkelt tar upp kampen och problemen er emellan ökar? Den säkerhetsfrågan är ju t.o.m. större än vid det ursprungliga beteendet.

Tänk till på vad det är för häst. Är det så som Skuggi undrar att den är livlig, trygg, busig och otålig? Att den snabbt blir uttråkad och vill stimuleras/stimulera sig hela tiden?Försök att använda fantasin, kanske låta det tråkiga ordet 'lydnad' komma i andra hand ett tag och imponera på hästen genom att tillfredställa hans/hennes behov först och främst? (av den attityden växer respekt och partnerskap fram..)Vad kan man hitta på när hästen står färdig och väntar? Kan man använda suget hästen har av att använda benen? Vad kan ni hitta att engagera hjärnan med, vad kan ni fokusera på? Kan du sätta ett grimskaft på hästen och dirigera hans ben/hovar? Fokusera på att han/hon sätter ett/båda framhovarna på något, din vante, en bit plast, en frisbee, vad som helst. Eller en bakhov...En hov på en upp och nervänd hink? Kan ni med lite rörelse i grimskaftet backa över eller till en bom eller liknande? Om han /hon ofta känns rastlös i vissa situationer, kan ni hitta på lite grejer som engagerar ben och hjärna INNAN dessa stunder, från marken, med lite fantasi? Det finns kanske någon annan som direkt kommer på fler fantasifulla saker? Underskatta inte värdet av att ha leksinne tillsammans med hästen...

Om ägaren förstår vad poängen är och inte har något emot det så är det i alla fall inget som är skadligt för hästen! Även om det finns de som säkert skulle hävda att det fördummar, knäcker, förnedrar ...det vet jag av erfarenhet att det INTE gör! Tvärtom!;) Om din häst till naturen är trygg och påhittig, använd det och hjälp den att hitta på för er konstruktiva saker och utveckla det!!!:laugh:
//Annika

bitingboxfish: Tack för du också delar med dej av dina åsikter! Det är väldigt nyttigt för mig som inte är så erfaren att höra på olika teorier och lösningar! (säkert också för dem som är mer erfarna än jag) Jag gör så gott jag kan och det verkar fungera med "metoden" jag håller på med nu. Men jag ville bara klargöra att JAG absolut inte boxar hästen! Bara lixom klatchar.. det kanske låter värre än det är, jag förstod inte riktigt om det var mig du menade eller saraaandersson.

Sedan så undrar jag lite hur hela den här trådmojjsgrejjen fungerar. För det är egentligen en sak till som jag skulle vilja berätta/fråga om, kan jag göra det i den här tråden eller måste man starta en ny tråd? Det ligger nog i alla fall fortfarande under hästhantering.

bitingboxfish: Tack för du också delar med dej av dina åsikter! Det är väldigt nyttigt för mig som inte är så erfaren att höra på olika teorier och lösningar! (säkert också för dem som är mer erfarna än jag) Jag gör så gott jag kan och det verkar fungera med "metoden" jag håller på med nu. Men jag ville bara klargöra att JAG absolut inte boxar hästen! Bara lixom klatchar.. det kanske låter värre än det är, jag förstod inte riktigt om det var mig du menade eller saraaandersson.

Sedan så undrar jag lite hur hela den här trådmojjsgrejjen fungerar. För det är egentligen en sak till som jag skulle vilja berätta/fråga om, kan jag göra det i den här tråden eller måste man starta en ny tråd? Det ligger nog i alla fall fortfarande under hästhantering.

Hej! Det var helt och hållet saraaanderssons tips jag menade!:)//Annika

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 166
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 613
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 396
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 057
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka