Saft till maten?

Sv: Saft till maten?

*kl*

Våra barn har aldrig varit några fan av vatten. Så de har fått utblandad juice, 70% vatten 30% juice, bebisjuice när de var små. Fick tipset av BVC att blanda ut Bravo juice istället, billigare än bebisdrickorna. Det eller mjölk dricker de till lunch och middag. Till frukost dricker de mjölk.

Läsk dricker de aldrig. Saft har vi med oss när vi ska bort. Lätt att ha med sig och så slipper man hamna i en situation där det inte finns något annat än läsk. Blandar saften svagt.

Någon gång har de fått smaka outspädd juice, jisses vad det fryntes på munnen. Det var nog för sött. :D

/Timsetim
 
Sv: Saft till maten?

Vår son är ju bara 5 ½ månad, så han får vatten till sin mat.

Nån gång ibland så kan han få juice, men det är inte så ofta då vi vill att han ska lära sig att dricka vatten.

När han är såpass gammal att han förstår, så kommer vi också bara att dricka vatten till maten för att föregå med gott exempel.
 
Sv: Saft till maten?

förvånar mig lite att så många dricker mjölk till lagad mat, för mig är mjölk en frukostdryck eller kanske till en bulle eller pannkakor, inte till fiskpinnar och makaroner typ. Vatten gäller här hemma till middag, proviva fruktdryck till frukost för dottern (lite orolig mage), kaffe/te m mjölk för vuxna.
 
Sv: Saft till maten?

Vatten är det här hemma.
Är uppvuxen med det och har tyckt att det var konstigt med folk som dricker mjölk till maten trots uppväxt på bonnagård.
Men nu har jag inget emot att dricka mjölk till maten men föredrar vatten.

Saft enstaka gånger. Då egentillverkad.
 
Sv: Saft till maten?

Alltid saft/juice/läsk/smaksatt vatten. Enstaka ggr vanligt kranvatten.

Är inte ett dugg förtjust i mjölk, och blev tvingad att dricka det under hela dagis/skoltiden, så jag bojkottar skiten totalt. Vatten är jag inte heller förtjust i eftersom det inte smakar någonting.

Om jag måste välja mellan vatten/mjölk (som jag blev tvungen i skolan), så dricker jag hellre ingenting. Med konsekvensen att jag inte äter så mycket heller, eftersom jag dricker väldigt mycket när jag äter.
 
Sv: Saft till maten?

KL

Saft är billigare än mjölk, så därför dricker vi det hemma. Hur det blir med lillan vet jag inte, men förmodligen saft. Nu menar jag hemmagjord och inte så söt saft... Själv är jag uppvuxen på mjölk direkt från tanken, men det får man inte längre, dessutom är jag lite rädd för ehec (om min dotter skulle dricka det) trots att jag aldrig råkat ut för det.
 
Sv: Saft till maten?

Jag har fått för mig att vuxna inte ska dricka mjälk. Inte många vuxna som jag känner dricker mjölk. Några enstaka bara. Läste någonstans att barn över 12 år inte alls har så stort behov av mjölk som man har trott. Idag så intar vi massa andra mejeri prudukter.
 
Sv: Saft till maten?

Vår tvååring dricker mjölk eller kolsyrat vatten till middagsmaten, han får välja själv.

Till frukost är det mjölk eller färskpressad juice han får välja mellan. Och lunch samma som middagen.

Saft får han om det är fika, och det är ganska sällan.

Vill han ha något mellan målen på dagen så är det vatten som gäller- Han har aldrig ratar vatten, så vi kör på det.

Min väninna har ständigt en kanna saft i kylen till sin treåring :crazy:

Är inte färskpressad juice lite skarpt för magen på morgonen? Det är vad jag har hört.
 
Sv: Saft till maten?

Både jag o sonen blandar ut det med vatten. Jag får halsbränna annars, och tar för givet att det är lite väl starkt för sonen också.
 
Sv: Saft till maten?

Här hemma är det mjölk som gäller.

Har haft eller har problem med vattnet(bakterier). Så det kokas helst.
ska lämna ett vatten prov igen nu i veckan.

Men barnen tycker om vatten iallafall.
 
Sv: Saft till maten?

Här dricker vi vatten till maten, sambon kan dricka mjölk någon gång då och då.

Saft till maten blir konstigt tycker jag, jag vill ha neutralt vatten så att jag känner vad maten smakar.

Till frukost är det proviva som gäller, sambon dricker kaffe.

Eftersom både jag och mina barn är laktosintolleranta så har mjölk aldrig varit aktuellt, jag tycker inte om mjölk alls (smakar unket i min mun) och barnen drack låglaktos mjölken ibland när de var små men tycker att den är för söt nu.
 
Sv: Saft till maten?

Hos oss serveras det mjölk eller vatten till middagen. Det har väl hänt någon enstaka gång att de fått saft eller dricka men våra barn tycker att mineralvatten är bland det godaste man kan dricka så vi brukar festa på en Loka.
 
Sv: Saft till maten?

Det finns vissa rätter det är absolut tvunget att vara mjölk till!
 
Sv: Saft till maten?

Men det är ju så himla många som säger att mjölk eller något annat förstör smaken på maten, alltså JAG känner i alla fall vad saker smakar även om jag drukit mjölk.

Ni som tycker så, dricker ni tex aldrig ett glas vin till maten på resturang ? är det bara vanligt kranvatten som gäller där oxå ?
 
Sv: Saft till maten?

Sambo och jag dricker minst 1 liter mjölk var om dagen :)

Vi är friska som nörkärnor så jag tror def att det är nyttigt för vuxna att dricka mjölk.
 
Sv: Saft till maten?

Jag är inte speciellt förtjust i vin, har svårt att dricka det till maten.

Jag dricker mest kolsyrat vatten, jag tycker att läsk och saft tar överhanden om jag dricker det till mat, även om det förekommer.

Mjökt dricker jag bara i kaffe, jag blir dålig i magen av för mycket mjölk. Jag ser ingen mening i att dricka det som måltidsdryck, dessutom lämnar det en slemmig hinna i munnen, precis som läsk lämnar en sockrig hinna :crazy:
 
Sv: Saft till maten?

Nej här dricks det vatten eller mjök. kan hända att det blir juice. Saft kan det bli om man är på kalas eller har kalas. Läsk undviker jag också att ge. Blir helger i såna fall om det skulle bli läsk. Jag försökte undvika det så länge som möjligt men det sket sig eftersom hennes far gav henne när hon var där.:mad:

Mvh
 
Sv: Saft till maten?

Barnens morfar bjuder gärna på läsk, men jag tycker inte det är hela världen, så ofta blir det inte för deras del.
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 335
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 363
Senast: Bri
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 264
Senast: MiniLi
·
R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp