Saft till maten?

Sv: Saft till maten?

Det fanns ett inslag på Rea om ett företags bärdryck som enligt reklamen skulle vara fullproppad med frukt men som visade sig enbart innehålla en knapp fingerborg med fruktjuice i en hel literförpackning. Företaget skyllde då på att drycken inte var en juice utan en bärdryck där man dessutom fick tillsätta smakämnen etc istället för den "verkliga" varan.
Jag ser hellre lite socker än ett gäng med färgämnen, smaksättare m.m.
 
Sv: Saft till maten?

Och det ska antingen vara socker eller syra, man får inte blanda de två.

Efter idoget letande fann jag följande:
− När det gäller fruktjuice, fruktjuice från koncentrat och koncentrerad fruktjuice, utom päronjuice och druvjuice, får sockerarter tillföras i följande mängder:
− högst 15 g, uttryckt som torrsubstans, per liter juice för att reglera den sura smaken, och
− högst 150 g, uttryckt som torrsubstans, per liter juice för att söta
produkten,
förutsatt att den totala mängden av sockerarter som tillförs, både för att reglera den sura smaken och för att söta produkten, inte överstiger 150 g per liter.
− När det gäller fruktjuice, fruktjuice från koncentrat, koncentrerad
fruktjuice och fruktnektar får citronjuice och/eller koncentrerad
citronjuice upp till 3 g per liter juice, uttryckt som vattenfri citronsyra, tillföras för att reglera den sura smaken.
− Sockerarter, citronjuice, i koncentrerad form eller ej, eller surhetsreglerande medel får inte tillföras till samma fruktjuice.

Blev vi klokare? ;) Själv ska jag nu sova på saken! :p

Edit: Källa (pdf)
 
Sv: Saft till maten?

Här serveras det vatten eller mjölk till maten.
Jag och 6-åringen väljer oftast vatten. Snart 2-åringen brukar vilja ha mjölk.
På lördagar kan vi ibland dricka läsk eller saft till middagen.
Saft har vi nästan aldrig hemma, det är inget som tjatas om att få heller.
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 335
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 363
Senast: Bri
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 264
Senast: MiniLi
·
R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp