Z

Zamona

Hejsan!

Jag har ett problem med min häst, hon hatar när jag ska lägga på sadeln! Hon fösöker bitas och springer runt i gången, men det är mest bara när jag ska lägga på den. Har ni några tips på hur jag ska vänja bort detta? Tacksam för svar!

Sv: Sadling

Jag tycker att du ska kolla så att sadeln verkligen passar din häst. Det verkar som den får obehag av den i och med att hon försöker bitas och komma undan.
Ta hjälp av någon som kan passa ut en sadel och se så att den passar din häst. Det är prio 1. Troligtvis kommer den efter ett tag att sluta bitas när den märker att inte sadeln ger något obehag.

Lycka till!

kolla om sadlen passar o om din häst kanske äventuelt har ont i ryggen

Håller med, kolla att sadeln verkligen passar och att hästen inte har ont. När du vet att det är OK med sadel och rygg kan du börja träna. Var väldigt lugn och bestämd när du sadlar, ignorera dåligt beteende, beröm den sekunden hästen står still. Troligen kommer i så fall beteendet att ändras, men det kan ta lång tid om din häst har dåliga erfarenheter av sadel/sadling.

Precis som tidigare sagt så MÅSTE du kolla så sadeln passar. Med största sannolikhet så har den obehag av sadeln, och detta betteende kommer inte att andräs förren problemet= sadeln försvinner. Ta hjälp av ett proffs med att kontrollera sadeln. Även om sadeln satt helt perfekt för nåt år sen, eller så bara månader, så är det inte säkert att den gör det längre. Hästar kan ändra sig fort, bygga muskler, tappa hull, lägga på sig hull..
Det är ett jätteansvar att se till att utrustning passar hästen, särskilt sadeln, som är det viktigaste ur utrustningssynpunkt.. Finns ju folk som haft en en dålig sadel utan att vetea om det, kan sluta så illa att hästens rygg aldrig kan bli bra igen, dvs att avlivning är ända utvägen! Det KAN ju vara så att hästen HAFT en sadel som inte passar förut, och bettendet sitter i, men det troligaste är ändå att nuvarande sadel inte passar perfekt..
Hoppas det löser sig! Lycka till!

Min häst blir helt galen när sadeln läggs på, han hatar det. MEN det är ite skav! Han gör precis samma sak när jag lägger på exempelvis täcke!

1;kolla så hon ej har ont även bogen eller knutor
2;passar sadeln
3,knutor på ryggen
4:hon har karnse dadel tvång
5;sadelgjorden karnse klämmer ådrorna under magen

vissa hästar är bara så där ,man brukar då säja att man spänner ett hål i taget på varsin sida och sedan låter henne vila en stund och ta ett hål i taget .

Min häst blir helt galen när sadeln läggs på, han hatar det. MEN det är ite skav! Han gör precis samma sak när jag lägger på exempelvis täcke!

Min pålle gjorde så också när jag hade nyköpt honom, men då var det sadeln som inte låg bra. Han visade obehag när man tog på honom sadel, täcke, tömkörninggjord osv. Bytte då sadel och nu bryr han sig inte alls :D Men om hästen har dåliga erfarenheter av sadling så kan den självklart "sura" trots att utrustningen passar utmärkt :crazy:

Till TS,
jag säger som alla andra; kolla så sadeln passar. Ta hjälp av en duktig sadelutprovare och visar det sig att det inte är sadeln som ligger illa, så får du helt enkelt träna bort det :)

detta problem hade våran ridklubb för många år sedan med ett gammalt sto.. sadel kollades av sadelutprovare, vetrinär kollade henne, inget fel hon la bara öronen platt bak kickade o försökte bitas, det var bara att vara bestämd o konsekvent så gav hon upp:grin: men kolla sadel jätteviktikt!!

min pålle surade åxå vid sadling.(inget fel på sadel tillpassningen) Jag tränade bort det genom att ge en godbit just innan jag la på sadeln. Nu står hästen med öronen framåt och får positiva tankar när jag kommer med sadeln.

Det gjorde min lilla dam när i början med.. Sadlen var utprovad så det var inget med den.. Sedan var jag bestämd och sa tlil henne varje gång och nu tittar hon bara på sadlen när jag lägger på den.. Det är ett dominanstecken..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 149
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 751
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 805
Senast: Cina B
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 483
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka