Sadlar vid tävling

L

lilla_mamma

Ni som kan FIPO utan och innan. Vad får man egentligen använda för sadlar på tävling? Vad är det för principer man går efter?

Vad jag har förstått får man använda bomlös men inte barbackapad, Hector men inte westernsadel. Det verkar inte helt konsekvent.

Är själv inne på att skaffa en spansk skolsadel, får man tävla med den?

I FIPO 2003 står det: "I princip varje typ av sadel, med eller utan bom, som passar islandshästen är tillåten..."

En spansk skolsadel skulle nog jag ringa sportutskottet i SIF och fråga om!
Tidigare stod det i FIPO att i princip alla sportsadlar var tillåtna. Håller med om att det är lite luddigt formulerat.

/Malin

Vad jag har förstått får man använda bomlös men inte barbackapad

Nä man strävar hela tiden att underlätta för hästen, en barbackapad underlättar inte.

Hector men inte westernsadel

Westernsadeln säger ju i sig självt vilket ändamål den är avsedd för, vad beträffar hector så är den i sig inte riktigt likadan men personligen anser jag att sadeln inte borde godkännas.

När det gäller skolsadeln så kan inte jag heller lämna ett rakt svar, men även den har ett speciellt fack så egentligen borde inte den heller vara tillåten i tävling. Men jag håller med Freyr, ring och kolla då kan du få det säkraste svaret.

Jag har tävlat i min skolsadel. Jag frågade domare på plats om det gick bra och fick frågan om den hade en bom och om den passade hästen. Då var det inga problem.

Om Hector: "personligen anser jag att sadeln inte borde godkännas"

Varför det? En bladsadel är ju rimligen bättre för hästen eftersom den har en mycket större anläggningsyta och därmed fördelar vikten bättre. Hur kan det vara en nackdel?

Vad är det för fack du anser en spansk sadel tillhör? Tittar man historiskt så är ju dressyrsadlar, islandsadlar och alla andra typer av engelska sadlar ursprungligen avsedda för hoppning, eller närmare bestämt jaktridning över hinder i terräng. Medan de spanska och portugisiska sadlarna är renodlade dressyrsadlar, för den högre skolan.

Jag tycker nog att islandsridning påminner bra mycket mer om dressyrridning än om jaktridning. Det skulle vara mycket intressant att veta vilken typ av sadlar man hade på island innan den engelska sadeltypen började användas, någon gång på 1800-talet förmodar jag. Någon som vet?

Jag tycker inte det är luddigt formulerat alls faktiskt... :cool:
"I princip varje typ av sadel, med eller utan bom, som passar islandshästen är tillåten."
Det skall alltså vara en sadel, och den skall passa hästen. :idea:
Jag tror inte man kan säga generellt att westernsadlar inte är tillåtna, eftersom man kan tänka sig att det finns sådana som passar islandshästar. Varför man skulle vilja rida med en sån på tävling är väl en annan fråga. :smirk:

På Island hade man sviktande valbarder som stomme i sadlarna, jag är inte helt säker på hur det såg ut men som jag förstod det var det en form av bladsadel...

Vad häftigt! En sådan skulle jag vilja prova. Valbardar är ju vad jag vet ganska mjuka, man hade ju dem till korsetter bl.a. Men det är ju logiskt, man tog förstås vad man hade, och trä är ju inte precis vanligt förekommande på Island.

Var har du sett det här? Finns det någonstans man kan läsa mer?

Nej, det är ganska tydligt. Det var mer luddigt det där med sportsadel. Till skillnad från vadå, frågar man sig. Klövjesadel? Manskapssadel?

Och, nejvisst, det är väl kanske inte så logiskt att skaffa en westernsadel om man inte tänker rida western. Men när det gäller en skolsadel så tycker jag inte det borde finnas någon speciell anledning att förbjuda dem. Jag tycker faktiskt de verkar bättre anpassade för den typ av ridning som vi bedriver, än tex en dressyrsadel. Bl.a. placerar de ryttaren i en mer naturlig lodrät sits. Men det låter ju inte som om det skulle vara något problem att tävla i en sådan. Om vi nu någonsin skulle komma dit, alltså.

har läst flera böcker om sadelns historia.. men jag tror att det var i "Hästarnas land" av Anneli Sundkvist som jag läste det där med valbarderna. Och det var just som du sa, man tog det material man hade mycket av :)

Själv, så läste jag om detta i en artikel i höstas om Ann-marie Östbye i antingen Hästfynd, Hästmagasinet el. Stallmagasinet. ( Hmmmm- gillar hästtidningar. :-)
Hon har tagit fram en ny sadel som hon kallade Safir.
Och hon hade då forskat i hur de gjorde sina sadlar på island för länge sedan. Och som du skrev, så använde man tydligen valbarder till bom.
Intressant!

Mari

Därför att sadeln går väldigt långt ner efter sidorna på hästen, sen förväntas den att böja på sig. Och jag har ännu inte sett någon som kunnat böja och forma sin häst korrekt med en Hector sadel, därför är det min personliga åsikt.

När det handlar om andra typer av sadlar, sen kan det ju faktiskt vara så att en skolsadel är godkänd det vet jag inte på rak arm. Så handlar det lite om hur den passar, finner man en sadel som passar av den modellen så må det vara hänt. Det jag skådar fn hemma hos oss, är en skolsadel som är stooor på en liten häst. Det är inte passande, och strider även mot reglerna i FIPO.

Den sadeln har en bom, fast den är böjlig/flexibel. Den är dessutom kort, och hästarna verkar gilla den också. Det jag hade lite problem med när jag provade den, var att den är lite bredare i sätet än vanliga sadlar. Nu gör säkert inte det nått för en normal människa, men jag har tyvärr en skada i höft/bäcken vilket gör att sadeln inte får bli alltför bred. :o

Det måste jag säga låter ytterst märkligt. Så vitt jag vet kan inte hästar böja sig i bålen, i alla fall ytterst lite. Den böjning man tycker sig märka vid voltarbete ligger i den rörliga höften och bogen, inte i själva bålen. Så att en bladsadel skulle hindra hästen att böja sig verkar inte särskilt troligt.

Faktum är att ju mer jag funderar på saken, desto mer kommer jag till slutsatsen att engelska sadlar har en fördel i ett enda avseende. De tillåter hästen att välva ryggen vid hoppning, och de placerar ryttaren långt fram i en lätt sits, vilket är lämpligt vid hoppning. Våra vanliga islands- och dressyrsadlar är visserligen något modifierade för att passa bättre vid dressyr, men i grunden är det fortfarande hoppsadlar.

Det är glädjande att man inom islandshästvärlden inte har låst fast sig vid något bara för att "det ska vara så", utan är lite friare och tillåter experimenterande. Hoppas det sprider sig till andra grenar.

Faktum är att ju mer jag funderar på saken, desto mer kommer jag till slutsatsen att engelska sadlar har en fördel i ett enda avseende. De tillåter hästen att välva ryggen vid hoppning, och de placerar ryttaren långt fram i en lätt sits, vilket är lämpligt vid hoppning. Våra vanliga islands- och dressyrsadlar är visserligen något modifierade för att passa bättre vid dressyr, men i grunden är det fortfarande hoppsadlar.

En annan sak också, dessa sadlar är betydligt kortare än vad du kan återfinna bland tex bladsadlar. Min erfarenhet av för långa sadlar, är att många hästar omedelbart styvar av sin ländrygg när sadeln blir för lång. Detta kan för hästen del betyda problem med takt i gångarter, och även att styvheten sprider sig i hals och bog som sen kräver ett gediget arbete för att komma till rätta med takten.

Förutom det kan även ryggproblem uppstå med för långa sadlar, och visst vet jag hur rörlig en häst är sin rygg. :angel:

"En annan sak också, dessa sadlar är betydligt kortare än vad du kan återfinna bland tex bladsadlar."

Det stämmer med viss modifikation. Det finns många, speciellt äldre, islandssadlar som är jättelånga. Och det finns korta bladsadlar, men man får leta lite. Utbudet bestäms förstås, som alltid, av efterfrågan. Många av de bladsadlar man kan hitta i sverige idag är inte gjorda för ponnyer eller islänningar. Men det finns undantag, och kommer förmodligen att förändras i takt med att efterfrågan ökar.

Hej Boj,
Det här skulle jag nog vilja att du utvecklade lite mer:
Därför att sadeln går väldigt långt ner efter sidorna på hästen, sen förväntas den att böja på sig. Och jag har ännu inte sett någon som kunnat böja och forma sin häst korrekt med en Hector sadel, därför är det min personliga åsikt.

Långt ner på sidorna? Vad menar du då?

Och sedan vill jag gärna veta hur du definierar en korrekt böjning?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 602
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar