sadla höga hästar?

Sv: sadla höga hästar?

Jag är ändå förhållandesvis lång (180cm) men man känner sig ju ganska liten när man ska kasta upp en djup dressyrsadel på en häst som är 185 i manken....
Efter 2-3 ggr fick jag in ett sorts gung, bakade några steg samtidigt som jag "tog sats" med sadeln. Gjorde det inte steg för steg utan allt på en gång.
Det veckar sig inte och den landar inte med en duns utan lätt och ledigt upp.

Så mitt råd är, ta sats :d
 
Sv: sadla höga hästar?

KL

Jag brukar ta tag i den kåpa som ska ligga på andra sidan sas och i bakvalvet, lägga sadeln på sidan av hästen (som när den snurrat runt) så att kåpan inte 'viker sig' på vägen (därför håller jag där) och sedan 'välter upp den'. Inget kast, ingen fartkontroll : P Bara att den ligger som den ska fast på sidan och putta upp den. Är 160 cm och har sadlat uppemot 175 : P
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 179
Senast: MML
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
970
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp