sadla höga hästar?

Sv: sadla höga hästar?

Jag är ändå förhållandesvis lång (180cm) men man känner sig ju ganska liten när man ska kasta upp en djup dressyrsadel på en häst som är 185 i manken....
Efter 2-3 ggr fick jag in ett sorts gung, bakade några steg samtidigt som jag "tog sats" med sadeln. Gjorde det inte steg för steg utan allt på en gång.
Det veckar sig inte och den landar inte med en duns utan lätt och ledigt upp.

Så mitt råd är, ta sats :d

Sv: sadla höga hästar?

KL

Jag brukar ta tag i den kåpa som ska ligga på andra sidan sas och i bakvalvet, lägga sadeln på sidan av hästen (som när den snurrat runt) så att kåpan inte 'viker sig' på vägen (därför håller jag där) och sedan 'välter upp den'. Inget kast, ingen fartkontroll : P Bara att den ligger som den ska fast på sidan och putta upp den. Är 160 cm och har sadlat uppemot 175 : P

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
839
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 882
Senast: Askur2017
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka