Sadeltvång

D

Diesel666

Jag har en häst på 11 år med sadeltvång. Visste om detta när jag köpte honom. Han ogillar när jag spänner gjorden så jag gör detta sakta tar ett hål stätter på skydden, och tar ett hål till osv. Detta går OFTTAST bra..men ibland expolderar han bara. Jag longerar han alltid innan uppsittning och hoppar upp från en pall. Han kan spänna sej lite men har aldrig gjort något när jag hoppat upp. Jag vill ha förslag på vad jag kan göra för att underlätta för honom...har blivit ganska rädd för han eftersom han exploderar ibland. Att rida är han världens underbaraste. Finns det några bra tips o råd?

Sv: Sadeltvång

Jag hade en häst med sadeltvång tidigare och jag hade mycket bekymmer med honom och hur jag skulle göra för att dels göra det mer bekvämt för honom, dels säkrare för mig själv.
Longering hjälpte inte mycket med min däremot att göra saker sakta hjälpte delvis. Det viktigaste med honom var dock att rida regelbundet, varje dag även om det bara var en kvart. Lät jag bli att sadla honom på en vecka tex så blev han enormt spänd och svår att ha o göra med.
Det låter bra att din häst är ok när du sätter dig upp, det minskar risken för att du ska åka i backen ju :).... det var något jag fick känna av ofta nämligen...
Kanske du kan låta honom gå omkring i boxen lite, eller leda honom, med jorden lös o sen dra åt den. Rörelse brukade slappna av min häst minns jag. Nån person tipsade mig om att jag kunde lägga något mjukt runt jorden, tex sadeljordstunnel av fårskinn el likn. Kanske hjälper det din häst. Det hjälpte inte min tyvärr.
Om din häst skulle börja bli spänd när du sätter dig upp KAN det hjälpa med att du sätter dig upp på hårt underlag, tex asfalt. Min häst brukade vara svårare o höja ryggen mer de 1-2 första minuterna när jag red om jag red på mjukt underlag. Låter konstigt kanske men så var det med honom. Jag fick alltid försöka hitta ställen med hårt underlag o i ett hörn el likn så han inte kunde fara iväg. Efter ett par minuter var han lugn o fin o helt underbar att rida på alla sätt. Men som sagt, red jag honom regelbundet så var det oftast inga problem.
HOppas du fått lite hjälp eller nån ny ide...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 383
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 253
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?